Hej på er tekniknördar

Jag håller på med ett litet sidoprojekt hemma, ska bygga mig en NAS/Server med min raspberry pi och två diskar jag har liggandes, en på 1 TB och en på 2TB. Dessa sitter i externa usbchassin just nu.

Planen är dock att bygga in allting i en nätt liten låda, antingen plocka ur kretskorten ur USBchassina och sätta in dem tillsammans med diskarna i lådan, eller köpa nya PCB anpassade för lådan. Dock måste diskarna kopplas via USB som ni som känner till raspberry pi vet.

Mitt problem är just nu nätagget, jag har ingen koll på hur mycket kräm jag kan tänkas behöva för att driva kalaset. Har hittat detta nätagg på Elfa, kommer det att klara kalaset:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-947-42&toc=0&q=switchat+nätaggregat+60W

Om någon sedan har förslag på något roligt chassi att bygga för att pula in den i så är det välkommet också. Har tillgång till de flesta vanliga verktyg inklusive komplett metallverkstad med CNC-fräs, har även kompetens i CAD/CAM om någon har några roliga ideer, känner att jag bara ramlar tillbaka till de vanliga burkarna i min fantasi...

Tacksam för hjälp
 
Har sett folk som byggt chassin av lego, då behövs inga fina verktyg.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
man brukar räkan med att 10W räcker för en 3.5" hårddisk så 20 för dem. Säg 5 till för USB interfacen.
Har för mig att raspherryn ska kunna drivas över USB så då är det 5W där.

Nu har jag inte tittat alls på vilka Amperetal det ger på de olika spänningarna men det låter ju som om du skulle ha en rejäl marginal ändå.

en ide till en chassievariant är ett fyrkantsrör. Diskarna längst fram ovanpå varandra. Moderkortet och PSU i mitten ovanpå varandra. En kylfläkt på lågvarv (alltid bra att lägga lite luftcirkulation över diskarna) avslutar bygget.
Alternativet är att skala upp lådan lite och göra en Rubiks kub :)
 
Jag kör 60W nätagg till mina två stationära hemma (ena är HTPC, andra desktop). De kör core i3 och vanliga PC-delar. Dock endast en disk i varje. Skulle bli förvånad om det inte gick driva det du vill på samma :)
 
Funderar på att fräsa något i polyuretan med lite högre densitet, det är billigt och hållbart. Eventuellt fräsa fram & bakstycke i polyuretan och sedan använda en bockad plåt för chassi, typ som på en vanlig dator. Frågan är ju bara designen.

Det PSU't borde ju ge mig rätt bra med överskott i så fall, och det är ju alltid trevligt om man vill peta i extra diskar eller annat senare. TAck för svar än så länge
 
Du har inte lust att fräsa en till? Använda Rpi som NAS är ju en fantastisk tanke :)
 
varför inte bygga en låda i trä det borde ju vara enklast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.