Martin_B
Tänkte isolera ett ouppvärmt garage och förråd för att det inte skall bli fööör kallt under de kallaste dagarna på året, samt för att jämna ut temperaturväxlingarna lite, så växlingarna sker långsammare. Detta har jag förstått skall vara bra mot kondens med mera, speciellt om man har el-maskiner förvarat i byggnaden. Isoleringen är tänkt att bli 95mm mineralull (stenull förslagsvis, för den bättre ljudisoleringsegenskapen) i väggar, och 145mm i vindsbjälklaget plus samma i taket mellan takstolar.

Det skulle alltså förutom väggarna bli isolerat både i bjälklag samt även ovanför i det lutande taket. (just för att öka mängden isolering, i första hand p.g.a den extra ljudisoleringen)

Tänkte inte använda ångspärr invändigt då utrymmet inte skall värmas upp.

Nu är frågan hur garaget, som har en trästomme, skulle må av detta?

Finns det risk för fukt i träkonstruktionen eller är vindskyddsduken samt stenullen tillräckligt diffusionsöppet så fukt kan vandra fritt i den omfattning som behövs för att inte ställa till med problem på trästommen?

Väggen utifrån och in:
Panel 22mm
Luftspalt 28mm
Vindskyddsduk
95 reglar (där isoleringen är tänkt att sitta)
Plywood som innervägg

Har funnit några få trådar här och var på nätet ang. detta, men dessvärre ej något konkret svar.
 
  • Gilla
Peder Westman
  • Laddar…
Se till att du kan ha en forcerad ventilation så du kan byta ut den fuktiga luften vid behov.. Och skaffa en hygrometer för att hålla koll på läget.. Eventuellt kanske en låg temp avfuktare behövs men det märker du om du håller koll på hygrometern..

Jag höll inte koll på luftfuktigheten i vårt garage första året vilket resulterade i en del mögel och rostiga saker. :(
 
  • Gilla
WIP
  • Laddar…
Martin_B
Har du också ett isolerat och ouppvärmt garage? Känner du till om du har ångspärr (plastfolie) invändigt, om det kan ha varit det som har orsakat det? Eller blev det fuktigt ändå, utan ångspärr?

Jag vill helst ha ett 100% passivt garage på så sätt att jag vill slippa vara beroende av värme, elfläktar, avfuktare osv.
 
Plast i väggen är för att förhindra fukten inne från att kondensera i isoleringen så att det möglar där. Är det fuktigt nog för mögeltillväxt inne i garaget så möglar det med eller utan plast i väggen. Det lär inte bli fuktigare av att du isolerar.
 
Martin_B
Avemo skrev:
Plast i väggen är för att förhindra fukten inne från att kondensera i isoleringen så att det möglar där.
Är med så långt. Men kondensera i isoleringen kan det väl egentligen endast göra om det är varmare inne i garaget än ute?
Nu valde jag bort plast invändigt just för att jag skulle ha garaget ouppvärmt. Samt för att hela konstruktionen skulle kunna andas bättre.

Är det fuktigt nog för mögeltillväxt inne i garaget så möglar det med eller utan plast i väggen. Det lär inte bli fuktigare av att du isolerar.
Det är just detta som jag undrar över.
För det första så blir det väl automatiskt lite varmare i garaget när det är isolerat, även om det inte värms upp? Likadant som det ju lär kunna bli kallare i garaget också, just för att det är isolerat, när temperaturen utomhus stiger snabbt och innertemperaturen i garaget inte hänger med i samma takt p.g.a isoleringen.

Så med tanke på detta så blir det kanske lite fuktvandring iallafall med en liten risk för kondensering i väggar, eller? Kan dessa små temperaturskillnader, som kan uppstå p.g.a isoleringen även om byggnaden inte är uppvärmd, bidra till kondensering i väggar?

Är du också 100% på att det inte kan bli fuktigare p.g.a isoleringen? Typ att det blir liksom instängt (fukt kan ta sig in lättare än det kan ta sig ut), och att det inte andas lika bra som med rena träväggar?
 
Om du har ett fönster åt söder eller väster kommer det för det mesta att vara varmare än utomhus. Hur mycket fukt som kommer in beror på vad du gör där. Så länge du inte sover eller kokar pasta eller liknande där blir det inte så mycket fukt. Har du för avsikt att ställa in en snöig bil dagligen kan det också bli en del fukt.

Hundraprocentiga garantier finns inte på riktigt, men jag skulle inte oroas över fukt i ditt läge. Det finns många sommarstugor utan el som står helt ouppvärmda långa perioder utan att det möglar.
 
Martin_B
Avemo skrev:
Om du har ett fönster åt söder eller väster kommer det för det mesta att vara varmare än utomhus. Hur mycket fukt som kommer in beror på vad du gör där. Så länge du inte sover eller kokar pasta eller liknande där blir det inte så mycket fukt. Har du för avsikt att ställa in en snöig bil dagligen kan det också bli en del fukt.
Bilen ställs ju där dagligen, även när det snöar och regnar. Och regn och snö finns det ju gott om i Sverige så :)
Sen så kanske man är där inne och pillar med bilen då och då, kanske snickrar eller så. Och då blir det ju också lite varmare.
Fundrerar faktiskt på att sätta in fönster just i söder och västerläge, för att få in ljus. Men där kan man väl bara hänga upp persienner eller gardiner för att förhindra att för mycket solljus kommer in?

Hundraprocentiga garantier finns inte på riktigt, men jag skulle inte oroas över fukt i ditt läge. Det finns många sommarstugor utan el som står helt ouppvärmda långa perioder utan att det möglar.
Är dessa sommarstugor isolerade då?

Märkligt att det inte finns så mycket information om detta, då just ouppvärmda men isolerade byggnader borde finnas en del av?
 
Det finns isolerade sommarstugor som kallställs utan problem. Dock är det sällan man ställer in snöiga bilar där. Skall du ha många fuktkänsliga saker i garaget?
 
Martin_B
Avemo skrev:
Det finns isolerade sommarstugor som kallställs utan problem. Dock är det sällan man ställer in snöiga bilar där. Skall du ha många fuktkänsliga saker i garaget?
Nja jag vet inte, gräsklippare, kanske några andra maskiner. Hade inte varit fel att förvara elverktyg där också framöver (hittils har det bara varit fyllt med massa grejjer, har använt garaget som förråd + garage). Hade varit roligt att kunna använda det som snickarverkstad eller så :)
 
Du bör inte ha någon plast, eftersom det ibland är varmare ute än inne. (Finns det plast så kondenserar det mot den kalla sidan, dvs plasten/insidan, inne i väggen/isoleringen.) Därför är icke hygroskopisk glas-/stenull inte bra, men om du inte har för tjockt med isolering så tycks det i praktiken inte spela någon större roll. Ska du bara ha det ouppvärmt så blir ju temperaturdifferensen mot ute tämligen liten, och följaktligen behövs inte så mycket isolering, och inte heller är risken för kondens särskilt stor.

Jag har själv ett "halvisolerat" garage/verkstad, dvs väggarna är isolerade med 95mm glasull, men inget i taket (än). Det är ett 1+1/2-planshus med spåntade brädor 22mm ovansida mellanbjälklag. På insidan av de isolerade väggarna är det gips. Det finns en antydan till mögel på dem (tror jag). Det är dock inte värre än att det bör gå utmärkt att måla på dem. Det ämnar jag dock inte göra förrän jag fått isolerat i taket, annars blir det förmodligen mögelprickar på färgen. Det är dock endast pappen på gipsen som ser lite skabbig ut. Allt naket trävirke är opåverkat. Jag har ställt in min våta/snöiga bil dagligdags där de senaste 12 åren, och innan dess utgår jag från att den tidigare ägaren gjort detsamma. Jag ämnar isolera med 195mm glasull i taket (mellanbjälklaget), utan plast. Det bör fungera då jag inte ämnar hålla någon hög temperatur i garaget (ingen uppvärmning), men helst vill ha det frostfritt, samt ha möjlighet till tillfällig uppvärmning om något akut mekande skulle behövas mitt i vintern.

Så sätt igång att isolera, skippa plasten, och då du tydligen redan har plyfa på väggarna så fortsätt med det i taket också. Tror iofs att gips i taket inte direkt skulle bli dåligt, men plyfa är bättre. (Den tidigare ägaren hade plyfa i taket på hönshuset, och det har inte blivit ankommet av något så vitt jag kan se.) Jag antar att ditt garage är hyfsat välventilerat.
 
Martin_B
Oldboy skrev:
Därför är icke hygroskopisk glas-/stenull inte bra, men om du inte har för tjockt med isolering så tycks det i praktiken inte spela någon större roll. Ska du bara ha det ouppvärmt så blir ju temperaturdifferensen mot ute tämligen liten, och följaktligen behövs inte så mycket isolering, och inte heller är risken för kondens särskilt stor.
Tänkt att det skall vara 95mm isolering av Rockwool stenullskivor.

På insidan av de isolerade väggarna är det gips. Det finns en antydan till mögel på dem (tror jag).
Hur mycket fukt kan gips transportera jämfört med OSB? (har ändrat mig till att använda OSB som innerväggar istället för plyfa). Kan det vara så att gipset är mögligt för att det inte är fuktbuffrande som exempelvis OSB är, i kombination med att gips är belagd med papper på ytan?


Det bör fungera då jag inte ämnar hålla någon hög temperatur i garaget (ingen uppvärmning), men helst vill ha det frostfritt, samt ha möjlighet till tillfällig uppvärmning om något akut mekande skulle behövas mitt i vintern.
Exakt så som jag har tänkt.

Jag antar att ditt garage är hyfsat välventilerat.
Nja jag vet inte det. Finns inga ventiler i väggar någonstans, däremot finns det luftspalt (ca. 20mm) hela vägen mellan fasadpanel och underlagstak (råspont). Dock kommer den här luftspalten att förse luftspalten i taket när jag väl isolerar taket, och då kommer garaget att förlora den ventilationen helt, som luftspalten nu bidrar med.
Behövs det någon särskild ventilation även i ett ouppvärmt garage där man inte bor, eller vistas i som i ett vanligt hus?
Behöver det monteras ventilation så är det ju mycket enkelt åtgärdat.
 
Redigerat:
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Mitt är än så länge välventilerat då det inte är helt färdigställt. Det är en 5cm glipa under garagedörrarna då golvet endast är grovgjutet, och så då i taket (råspont) som ännu inte är isolerat och beklätt. Dock har jag också funderat över om ventilationen genom garagedörrarnas ventiler nedtill är tillräcklig sedan. Har tänkt att sätta in en "snurrventil" i väggen så ventilationen går att ställa steglöst mellan 0 och full. Tänkte att man får känna sig fram efter vad som förefaller behövas, om det behövs.

Huruvida gipsen (pappskiktet) är marginellt mögligt eller inte är svårt att säga. Det är fläckigt och missfärgat, dvs det ser gammalt och lite skabbigt ut, men det behöver inte betyda att det också är marginellt mögligt. Det kan ev bero på att när garagedörrarna stått öppna och det börjat regna tidigare genom åren så har det helt enkelt regnat in. (Bor i skåne, på västsidan, här blåser det nästan alltid, och följaktligen är regnet ofta horisontellt.) Det är värst närmast garagedörrarna i nedre delen.
När jag nu tänker närmare på saken så slår det mig att i verkstaden är nog faktiskt gipset ok. Det ser inte helt fräscht ut, (jämfört med nyuppsatta gipsskivor), men inte heller mögelprickigt, så det har nog klarat sig hyfsat.

Även trä kan bli mögelprickigt så klart, men min erfarenhet är att det ska lite mer fukt till innan det händer. Dessutom är ju trä ett gammalt beprövat material. T ex finns det många gamla fäbodar och liknande där timret inte verkar ha tagit någon skada av att ha stått ouppvärmt. Golv, vägg och tak av timmer, sågspån och tjocka plankor kan väl grovt liknas vid ett "lättisolerat" hus?
 
Martin_B
Oldboy skrev:
T ex finns det många gamla fäbodar och liknande där timret inte verkar ha tagit någon skada av att ha stått ouppvärmt. Golv, vägg och tak av timmer, sågspån och tjocka plankor kan väl grovt liknas vid ett "lättisolerat" hus?
Jo, fast trä är ju ett fuktbuffrande material, varför mögelrisken mer eller mindre elimineras helt i ovan nämnda fall. Däremot så tänkte jag ju isolera med stenull, vilket inte är fuktbuffrande. Därav min ursprungliga fråga.
Hade jag använt ekofiber av något slag, eller helt enkelt någon sorts cellulosaisolering, så hade det ju aldrig kunnat bli några problem då det är fuktbuffrande.

Dock är ekofiber och dylikt så extremt dyrt jämfört med vanlig isolering, att det vore vansinne att använda till ett stackars garage.

Det är ju också ganska märkligt att just ekofiber och sådant kan vara så dyrt, då det ju finns hur mycket returpapper som helst. Måste ju ändå vara billigare att tillverka isolering av massa returpapper, än glas och sten?
 
Min erfarenhet hittills av mitt eget garage, samt av vad jag läst och hört, är att 95 mm isolering inte är så tjockt/effektivt att några allvarliga fall av kondensskador normalt uppstår, (oavsett typ av ull, dvs sten, glas el trä), för hus som inte är uppvärmda året om. Samt att om det inte är uppvärmt så bör inte plast användas, utan endast vindskydd, såsom t ex väv, papp, board och/eller gips.

Om man är väldigt rädd för kondens så kanske glespanel/luftspalt på insidan av väggen kan vara något att fundera på? Om man lämnar små springor runt väggen, såsom t ex i en luftad golvlist för luftade golv, så bör man få en ventilering/upptorkning av ev kondens. Detta är bara ett hugskott av mig som jag just kom att tänka på. Har alltså inte utvärderat om det är bra eller inte (om det fungerar el inte).

Ett annat "säkerhets-/kontrollalternativ" är att kanske ha öppningar/luckor/pluggar på några olika ställen, där antingen manuell inspektion eller anslutning av fuktmätare el likn kan göras. Dessa ställen bör vara identiska med resten av väggen för att utgöra representativa ställen/mätpunkter.

Tror att det är hugget som stucket om du använder gips- eller träskivor på insidan. Tycker att trä är ett trevligare och robustare material. Vad gäller brandfara så är det också hugget som stucket med trä el gips, (så länge tjockleken är densamma). Dvs trä brinner förstås, men sett ur brandcellssynpunkt så brinner det inte igenom en vägg med träskivor fortare än en med gips.

Jag skulle gissa att den största orsaken till prisskillnad mellan trä- och glas/stenull är beroende på produktionsvolym. Ev kanske också glasull av returglas är en billigare råvara, kanske rent av ett spillmaterial.

Jag hade kört på som du har tänkt. Du har ju dessutom vindduk ytterst, vilket bör betyda att ev fukt snabbt och lätt torkar ut.
 
Martin_B
Var ju smart med inspektionslucka. Där kan man ju snabbt kolla hur konstruktionen mår.

Nä men vi kör väl på detta :)
Så sätter jag OSB på innerväggar och målar eller något. Inte det vackraste, men den är bra att fästa i och är billigt.
Plyfa hade varit bättre att fästa i men är nästan dubbelt så dyrt, så det får räcka med OSB.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.