zoviey skrev:
Snyggt kakel, eller sjösten kanske det ska va, tror det är samma som vi har, färgen kan ju vara lite missvisande på bild....

kakel är det...

har du några foton zoviey? vore kul att se.. ;)
 
Fint kök!
Jag undrar också vad avställningsskyddet från IKEA heter? Behöver precis ett sådant själv!
 
birgi skrev:
Fint kök!
Jag undrar också vad avställningsskyddet från IKEA heter? Behöver precis ett sådant själv!

Den heter "Lämplig" och kostar 49 kr.
Se på Ikeas hemsida under rubriken "Nyheter".
 
Det gillades inte, såg väldigt dyrt, sterilt och kallt ut.......tacka vet jag pärlspontkök  :)
 
Gutte!

Jättesnyggt kök!!

Blev lite nyfiken på er köksö, vad är det för mått på den?? Vad är det för mått på skivan? Har du fler bilder?

Vi skall nämligen bygga en snart  ;D (äntligen)!!

//Helena
 
Jättesnyggt kök!!

Blev lite nyfiken på er köksö, vad är det för mått på den?? Vad är det för mått på skivan? Har du fler bilder?

Vi skall nämligen bygga en snart (äntligen)!!

//Helena
Kul att du tyckte om det! Måtte på "ön" är 120x60. (Två 60 skåp med lådor) Skivan är 124x90, så det funkar fint att sitta 2pers på barpallar. Vi valde att ha en liten ö istället för ett matbord och för att vi har "matsal" i anslutning till köket. Brukar man vara fler än 2 som käkar frukost och vill sitta i köket så hade jag byggt en större pjäs.
 
Snygga kök!

Dock så känns Navghas köksbord lite malplacerat, bryter mot resten av köket.....vi har annars samma avställningsskydd och det är kanon!

Mitt nya kök levereras vecka 13, kan återkomma med lite bilder då kanske!
 
navgha

Är jätte nyfikna på vad ni har för takhöjd i erat kök?
 
RPMX skrev:
navgha

Är jätte nyfikna på vad ni har för takhöjd i erat kök?

takhöjden är 2,60. köket är 2,50 med 10cm passbit där vi har gömt transformatorer mm.
 
Väldigt vilket engagemang det blev om detta galler. Vill bara tala om att Åhlens har ett likadant fast det ser lite rejälare ut och är faktiskt snyggare. ;)
 
Navga,

Snyggt kök!

Jag är lite nyfiken när det gäller stenskivan Ni har som diskbänk. Var Ni tvungna att ha en skarv i den eftersom Ni har både diskbänk och häll infällda i den? Vi håller precis på att bestämma oss för ifall vi skall ha en stenskiva eller en rostfri diskbänk och det lutar åt en stenskiva. Dock har de vi varit i kontakt med (bla. Kvikk) hävdat att det inte går att ha en stenskiva på 3m med både diskbänk och häll i en och samma skiva. Man vill ju inte ha en ful skarv om man skall kosta på sig vad en stenskiva kostar.

 
Grungegringo

vi körde på laminat då sten var fyra gånger dyrare hos köksleverantören. (Tibro) Tanken är att byta ut den om 8-10 år eller så. även om man gör det fyra gånger så blir det inte dyrare. (förhoppningsvis skall köket bytas ut om 20-25 år iallafall. Vi räknar med en total hus renovering om sådär 18-20 år när barnen har flugit hemmifrån. har därför från dag 1 i huset börjat lägga undan 1000kr/mån i fonder för detta ändamål ). Dock är det nästan omöjligt att se någon skillnad mellan sten och laminat förrän man står riktigt nära..

Till din fråga: Ja, vi har en skarv, dock är den så pass fint gjort att man ser den knappt. kan tänka mig att det blir svårare med sten..

Jag tror dock att grannen har en 3-4 meters granit i hel stycke som de har både diskbänk och häll i. (och den kostade bara marginellt mer än min laminat)

Fråga lokala stenleverantörer istället, de är oftast mera flexibla och billigare än köksleverantörer (kom själv på det för sent tyvärr). I många fall beställer köksleverantörerna själva stenarna från liknande ställen.

inte kanske exakt svar på din fråga, men hoppas att det hjälpte lite iallafall ;)

 
Vi valde granitskivor till vårt kök. Det var halva priset på samma sten från en lokal stenleverantör än om vi tagit den från Tibrokök, vilka vi köpte köket ifrån.

Nu har vi inte både ho och häll i samma skiva men det hade vi i första förslag från stenfirman och det var inga bekymmer. Det enda de påpekade var att det skulle vara vissa cm emellan hon och hällen. Minns inte idag vilket. De gör en armering runt varje ursågning som man får betala extra för.

Vår stenleverantör varnade dock för alla stenskivor med skarvar i anslutning till hällen. Både ur hållfasthetssynpunkt och smutssynpunkt. Han ansåg det vara ett fult sätt av stenskiveleverantörerna att bli av med småbitar.
 
Con och Navga,

Jättetack för tipsen. Måste säga att laminaten såg exakt ut som en stenskiva;-)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.