Jag ska försöka jaga rätt på tillbehör till svarven men vet inte vad som passar.

T.ex. skulle dessa passa?
http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=145

Hoppas att det går att komma fram till detta genom dessa bilder.
Själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra..

M24? Stigningen är 3mm?

23.8mm
P2ok7l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



lubSp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Blev lite rörigt tror jag.

Är det M24,3.

Tänkt försöka få iväg en beställning på adapter från M24 till M33 och en chuck.
 
Kanske, så länge du har metrisk gänga. :)
Har du riktig tur så är det någon fiffig fransk rörgänga eller något annat skoj. Stigningen är ju lite svårtydd på bilden. Jag antar att det inte går att googla fram en manual?
 
Jag har fått höra att den är hemmabyggd. Vet inte om det betyder att den som hand den först gjorde som jag och byggt en ställning eller om själva svarven är hemmabyggd.

30 år eller äldre.

Nästan exakt 3mm per varv.

Och, ehh, jag fick i samband med att jag fick svarven också en maskin för att gånga rör. Ska kolla på den...
 
Jag hade Knallat in till nån rörfirma å lånat en gängtolk.
 
Ja, det är en bra ide.

Börjar fundera lite mer.

Just nu så är det en chuck som jag skulle skaffa. Längre fram, kanske en extra planskiva.
Men i vart fall så har jag en 3-backs chuck, den är tung. Den borde jag kunna sätta på en av de skivor jag redan har.

Behöver jag bekymra mig om att den är tung, att den hänger lite längre fram och att det jag sätter fast och svarvar hamnar ännu längre fram?

De chuckar som jag sett på t.ex. duabhuset verkar vara lättare och tyngdpunkten hamnar längre in.

Jag hittar centrum genom att svarva ett ämne på plattan, det sitter en skruv där i mitten sedan tidigare där jag sätter fast biten på först. När det är runt och tillräckligt smalt så sticker jag ut den genom chucken och skruvar åt. Sedan så borrar jag med chucken som mall och buntar fast den.

Då borde den vara centrerad?


(Nu blev det ett dumt valt ämne och felplacerat kanske.)
 
  • DSC_0723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Clas Ohlsson hade fraktfritt i förrgår, 45 kr för adapter. 24-33, beställde på bara vinst och den passade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.