Vi har i och med en renovering av vårt fritidshus blivit blåst av byggherren på offerten för renoveringen, vi har även beställt elen genom denne och samma sak händer. Jobbet för elen vart 50% dyrare än vad vi blivit offterade och Materialfakturan hamnade på 54150 kr....!!???
Jag behöver hjälp med att se om detta kan stämma. Bad om en specifikation på materialet och fick bifogad fil skickad till mig, utan några summor. Denna tog ca 4 veckor att få skickad till mig.
Anar att det även kan vara något skumt med denna.


Renovering av ELEN som gjordes i vårt fritidshus om 76+20 m2

vind: 5 uttag samt 6 infällda spottar. elen drogs i väggen då vi i samband lade om taket. Detta skulle enligt byggherren bli billigare än att ha den utanpåliggande.

nedreplan: Ny liten elcentral, 10 uttag, värmegolv om ca 3 m2, 2 vägglampor utomhus

Jättetacksam om någon kan hjälpa! Se bifogade filer.
 
  • MATERIAL EL-page-001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MATERIAL EL-page-002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MATERIAL EL-page-003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska mycket att gå igenom här. Dessutom svårt att läsa.

Pricka av det som du förstår vad det är, ex. Flex rör =rör i väggar. uttag mj =vägguttag med jord osv.

10st vägguttag bv ligger kabel utvändig eller i rör.
 
Jag förstår att det är svårt!
Men om man ser det generellt är inte nästan 55 000 kr för mycket i materialkostnad för detta?
Kablarna är draget inuti väggen då det skulle bli billigare sa de....
 
Ser ut som de glömt få med priserna, du får nog kontakta dem igen.. Första posten är en hel 500-meters trumma med kabel, ska du ha ut meterpris är det 0002630 som gäller t.ex., skillnaden i GNP på Elektroskandia är 146:- resp. 161:-/m där det lägre gäller för köp av hel trumma, totalpris 73000.Då tillkommer även en K7-trumma. Sen har företaget troligen 70-90 % rabatt på detta pris. En snabb googling ger ett pris på 784 ink moms på elkatalogen.se, vet tyvärr inte om det är en bra sida, men såna konsumentsidor kan du jämföra priserna på, t.ex. elbuti.se. Detta ger ett meterpris på 56 :- så du ser skillnaden..
 
Förlåt..kablarna på vinden ligger inuti. De som fanns nere är bara utbytta till nya dosor och där ligger elen utanpåliggande.
 
Ja jag bett dem skickat en specifikation med priser men de svarar inte.
 
Byggherre är väl du själv? Och hur kan du bli blåst på en offert? Men jag förstår förstås vad du menar... Du skriver att priset blev 50 % dyrare än offerten? Detta utan att du meddelades under arbetests gång att det blir dyrare, av någon anledning? Det är i så fall inte OK att avvika så mycket från offerten.

Konsumentverket: "Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat."
 
Men det verkar inte vara så mycket material, mest 1 enhet av varje?? Kan ju omöjligt nå upp till 50k i bara material, golvvärme, lite uttag och ny central? Och lite spottar.. Samtidigt är det väl inget som hindrar dem att hålla högt pris om ni inte kommit överens innan men detta verkar laningen överdrivet..
 
  • Gilla
ydificu
  • Laddar…
Vad bra att du förstod vad jag menade då :) Vi hade ett fast pris, som vi fick av den vi anlitat till att sköta vår renovering. Han kunde även ombesörja elen och vi fick då ett pris från honom, plus material. Sedan fick vi en faktura från ett bolag jag aldrig hört talas om på 50% mer i arbetskostnad än vi blivit offerterade. Han som vi beställt elen av har i sin tur anlitat en annan firma... skit konstigt allting.
Men min fråga är om det är realistiskt att materialet för en sådan här renovering kan kosta så mycket?

Men nu är det ju egentligen inte säljaren som lämnat priset till mig! Vi har ju aldrig varit i kontakt med denna firma som gjort elen.
 
Om man kan sammanfatta det du har fått, offert på renovering då är det den som gäller, om ingen annan ök finns. El har du offert på arbete då gäller den för det men sedan tillkommer material, då är det den summa som kan diskuteras och El firman skall på din förfrågan skicka dig en spec på material. Något annat är bara skit snack, men du måste kolla vad som har används så det inte är material som inte sitter i ditt hus.
 
  • Gilla
ydificu
  • Laddar…
Om ni aldrig varit i kontakt med firman som faktiskt gjorde elen så skulle jag ta kontakt med byggfirman (den du kallar byggherren) som ni har avtalet med. Ni ska väl knappast betala ett öre till elfirman utan ni skall betala till byggfirman. Om elfirman sen väljer att överdebitera byggfirman är det inte ditt problem.
Vad gäller mtrlspecen så saknas som sagt priser, det har du ju själv sett. När du kontaktar byggfirman, tala om att du vill ha mtrlspec med kostnader med en gån. Om den firman sen ger dig samma pris som du nu fått och dåliga underlag så återkom. Betala inte innan du fått rätt information men eventuellt kan du behöva bestrida och ha dig om du nu håller inne med betalning. Om detta kan jag noll och intet.
 
  • Gilla
ydificu
  • Laddar…
Tackar!
 
En fråga för tydlighetens skull bara; den offert du fick på "jobbet för elen" från början, var det enbart för arbetskostnaden? Är det i så fall arbetskostnaden i sig som blev 50% mer än offerten visade PLUS att du tycker det är mycket pengar för materialet? Eller är det den stora kostnaden för materialet som gör att du tycker totalen blivit 50% dyrare?
 
Precis, det var bara för jobbet. Fakturan jag fått gällande arbetskostnaden är 50% dyrare än vad jag blivit lovad. Sen skulle material tillkomma. Och det hade de inte sagt något pris på. Fast jag tror att jag blivit lurad.
 
Okej, ja då är det ju bara att be byggfirman om en faktura på eljobbet då och se vad de kommer med. (y)
 
  • Gilla
ydificu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.