Hej,

Jag har köpt Allmoge altandörr och Assa låscylindrar 708 / 709. Bägge låscylindrarna har långa medbringare. Jag har ingen monteringsinstruktion och har inte gjort denna variant förut. Ska en medbringare tas bort och den andra cylinderns medbringare sticka hela vägen genom dörren in i den andra cylindern? Eller ska medbringarna kapas på rätt längd för att räcka halva vägen in i låskistan?

/L
 
Bägge skall klippas så att de når in i låskistan, de bör inte ta i varandra.
 
Har du kollat på ASSAs hemsida om monteringsanvisningar, det borde finnas där.
 
Jag trodde man skulle hitta monteringsanvisningar på Assas hemsida, men inte med deras sökfunktion i alla fall. Dessutom har de bytt serie till d12 med nr 308 på lös cylinder, men hittade inte monteringsanvisning för den heller.

Istället gick jag till altandörr nr 2 som bara har en låscylinder och fick då problemet att det inte finns några gängor att skruva fast cylindern (nr 709 numera 309) i låskistan. Utvändigt finns endast ett handtag så mitt emot cylindern finns orört trä som man knappast vill borra i för att fästa en täckbricka utifrån, så hur fäster man skruvar man cylindern då? Kan det vara så att man skruvar långa trägängade skruv från cylinderns insida genom låskistan och in i träet bakom låskistan, utan att de går igenom till dörrens utsida? Eller finns något tunnt bleck med gängor som kan skjutas in på sidan av låskistan för att få metallgängor för att skruva fast cylinderns skruvar?

Tack för bekräftelsen att man ska kapa medbringarna så att de når in i kistan, då kan jag göra klart den första.
 
Hittade följande som borde vara rätt för 709? (Kan inte mäta just nu men det är rimlig längd)
[h=1]Assa skruv cylinder trä 70mm[/h]

Träskruv för fastsättning av låscylinder på insidan av fönsterdörr (tex. låscylinder 1209)
Används där det inte är borrat för låscylinder på utsidan av dörren. Längd 70 mm.
 
Bättre du tittar på dörrtillverkarens hemsida för montageanvisning än på Assas.
 
Du har rätt i dina gissningar.
När du monterar 708 som är en dubbelcylinder så ska medbringaren på varje cylinder kapas så att dom räcker in i låshuset men dom ska inte nudda varandra, om dom råkar nudda varandra efter att du dragit åt skruvarna så kommer det gå trögt att vrida nyckeln samt ev. problem att sticka in/dra ut nyckeln.
Med dörrarna fick du säker en liten påse med distanser som ska sitta bak på cylindrarna så du måste räkna med den innan du kapar medbringaren.
På dörren med 709 så är det skruvar in i trät som gäller.
Det finns brickor med gängor som du kan fästas mot låshuset på spanjoletten och som även blockerar hålet för cylinderroddaren från utsidan men det brukar endast användas om det finns urtag för cylinder från utsidan.
 
  • Gilla
mbt
  • Laddar…
Tack då var det löst. Tänkte först att man borde skruva med metallgänga men med träskruvar gjorda för monteringen fungerar det bra!

/L
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.