Hej, tacksam för lite expertråd!

Vi ska in med ett nytt kök hemma, vi vill ha ett s k "sekelskifteskök" med innanförliggande luckor. Det blev dyrt att få det tillverkat av ett snickeri tyckte vi så nu funderar jag på en snålvariant där jag tänkte utgå från IKEA:s skåpstommar som jag ska modifiera något så att luckornas framsida hamnar i nivå med stommarna. Själva luckorna och lådfronterna tänkte jag göra av 22 mm MDF som jag sågar ut fyrkantiga hål i så att ramar bildas. Då kan jag få luckor och lådor i exakt de mått jag vill ha. På luckornas insida fräser jag en 10 mm bred fals så att jag kan lägga i själva speglarna som ska bestå av 16 mm MDF. Ser till att det snyggt kantfräst överallt och limmar sedan fast speglarna på falsen.

Vad tror ni om detta, kommer luckorna/lådfronterna att slå sig? Finns bättre (men inte orimligt arbetskrävande) sätt att göra det på?

Att jag frågar beror på att jag nyligen gjorde fönsterbrädor av MDF där jag limmade ihop 2 st 16 mm MDF, en bredare och en hälften så smal bit där den bredare bildar översida på fönsterbänken, det slog sig tyvärr ordentligt och det hela buktade uppåt. Detta går att lösa när det ska skruvas fast men vinda köksluckor funkar ju dåligt.
 
Säkrast är att låta spegeln ligga löst.

Kan tipsa om CO:s fräsar för att göra spegeldörrar med. Jag köpte dem samt en stor cotech fräs som byggde ett enkelt fräsbord till. Har gjort en del luckor i mdf med den utrustningen...
 
Hur menar du att den ska ligga löst? Sätter några småspik på baksidan eller...?
 
Antingen lister på baksidan, eller ngt annat. Om du kör med kontraprofilfräsen jag nämnde så kör du ramen av 4 mdf remsor, och då kan du lägga spegeln i ett spår i dörren.
 
Det finns annars ett sätt att fejka innanförliggande luckor, genom att sätta en extra mellanvägg (täcksidor) som sticker ut tillräckligt långt. Räcker ju med en remsa. Tror bestämt att jag sett nån tråd om det här för nåt år sedan.
 
Att fönsterbädorna buktade beror nu på att du anväde dig av ett vattenbaserat lim samt att du inte lät dem ligga under press tillräckligt mycket. Målade du dem också enbart på ena sidan?

När det gäller luckorna tror jag att det ska gå fint. Gör en lucka till att börja med och testa. Här ska du ju måla båda sidorna lika mycket varvid spänningarna tar ut varandra. Limma med ett elastiskt konstruktionslim.
 
"Om du kör med kontraprofilfräsen jag nämnde så kör du ramen av 4 mdf remsor, och då kan du lägga spegeln i ett spår i dörren."
Inte så dumt kanske men då räcker nog inte min lilla fräs med 8 mm skaft misstänker jag.

"Det finns annars ett sätt att fejka innanförliggande luckor, genom att sätta en extra mellanvägg (täcksidor) som sticker ut tillräckligt långt. Räcker ju med en remsa."
Precis, så kan man göra. Finns ganska mycket kulor att spara på att göra så här, offerten vi fick var på 130000 (då ingick även bänkskivor) men jag misstänker att det går att spara 100000 på detta sätt. En enda IKEA-lucka kostar ju i storleksordningen som en hel MDF-skiva, stommarna kostar typ 300 kr för en 60 cm modul

"Att fönsterbädorna buktade beror nu på att du anväde dig av ett vattenbaserat lim samt att du inte lät dem ligga under press tillräckligt mycket. Målade du dem också enbart på ena sidan?"
Japp det var vattenbaserat. Nog var pressen tillräcklig dock. De är ej målade ännu. Misstänker att det väldigt ojämnt drag då den ena skivan var hälften så smal som den andra. Nu har de fått vara i lite överböj åt andra hållet ett tag så nu får vi se snart, jag tror det ska funka.
 
Varför inte göra som lucktillverkarna? Börja med din 22 mm MDF och fräs bort 6 mm så det blir en "spegel"
Att låta spegeln ligga lös tror jag inte på då det är MDF som rör sig lika mycket åt alla håll.

När du sedan ska måla, grunda bara kanten och grunda kanten, och grunda kanten, det suger något otroligt.

protte
 
prototypen skrev:
Att låta spegeln ligga lös tror jag inte på då det är MDF som rör sig lika mycket åt alla håll.
Som jag skrev, det är säkrast. Kan säkert gå bra att limma också, men man vet aldrig vad som händer (som fönsterbrädan). Får ramen röra sig fritt och även spegeln med kommer inget hända (så länge båda sidorna har samma behandling).

Jag har däremot silikonlimmat glas i både fururamar och mdf ramar, och det funkar bra. Silikon går ju inte att måla på så det är nog inte ett alternativ. Kanske latex funkar....

Ett av mina tidiga projekt var 4mm plywood speglar i mdf-ram. Limmade dessa, men det funkade inte alls, dörren slog sig. Men då är det ju olika material, så det var ju vis erfarenhet att vänta.
 
Jag vill minnas att man inte kan använda IKEAs lådor till det du tänker.
 
13th Marine skrev:
Jag vill minnas att man inte kan använda IKEAs lådor till det du tänker.
Varför inte det? Jag har en IKEAmöbel med lådor och nog ser det ut som att man lätt skulle t ex kunna göra lådorna smalare om man vill, kapa botten och bakstycket bara. Eller du kanske menar (det gör du antagligen) hur man ska kunna göra dem innanförliggande? Jag tror inte det är så stora problem, man använder deras lådhurts men man gör nya fronter på lådorna som är så pass mycket mindre att det ryms en bit "stomme" emellan. Lite mer pyssel och kepslyft torde det bli med att göra köpmandiskar som det ska vara 2 st av i olika storlekar (9-lådors och 6-lådors) men utan att ha funderat så mycket närmare på det tror jag att det ska gå det också (jag är väl optimist).
 
Jag har gjort precis det du vill åstadkomma.. IKEA-stomme i bakkant och som jag särat på och klätt in med MDF. Gjorde dock luckorna i 19mm MDF där jag fräste dem på högkant, sen gjorde jag spegel-delen i 10mm MDF. Vet inte om jag har några bilder på bloggen på själva luckan men den borde uppdateras för nu är allt klart..

Ett ovärderligt verktyg när man gör luckor som jag är att ha en Plano Limpress...

EDIT:
Kollade bloggen nu och det finns en hel del som kanske kan hjälpa dig. Här är länk till endast köksdelen, http://solsatra.blogg.se/category/kok.html
 
fredrik.an skrev:
Gjorde dock luckorna i 19mm MDF där jag fräste dem på högkant, sen gjorde jag spegel-delen i 10mm MDF..
Ser kanon ut! Men kan du förtydliga exakt hur du gjorde spegelluckorna? Med eller utan lim? Det ser på en bild ut som att du målat kanten på spegeln innan du satte in den i ramen, jag gissar att det är för att det inte ska komma fram en omålad rand ifall spegeln krymper i ramen så ifall det stämmer är nog spegeln flytande på samma sätt som Larsa här ovan? Men ändå snackar du om en limpress men det kanske är till ramen?
 
Förstår att mitt svar var lite otydligt :)

På min snabbskiss ser du hur jag gjorde luckan med spegeln. Planopressen använder jag för att inte få luckan att bogna. Genom Planon kan jag få alla luckor att bli raka genom dess smarta sätt att lägga trycket. lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här i efterhand när jag tänker på hur vi gjorde de där fönsterbänkarna så inser jag att det (ganska korkade) fel vi gjorde med dem var att vi inte lade dem i press överhuvud taget. Vi limmade dem ju bara med vattenbaserat trälim, skruvade dessutom ihop dem med några få skruvar så att det inte skulle skivorna skulle glida isär i limmet och ställde dem sedan mot en vägg. Att det skulle slå sig föll oss aldrig in. Jag tror nu att om man limmar ihop 2 eller fler stycken och sedan sätter dem i press i exakt den form de ska ha och låter det torka ordentligt så borde det sedan hålla den formen och inte rimligen börja slå sig efteråt.

Den där limpressen är nog väldigt bra i det här sammanhanget skulle jag tro. Smart konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.