Jag har anlitat entreprenadfirma för att göra en hel badrumsrenovering (två delar, badrum och tvättstuga) Har i stort sett varit nöjd under arbetets gång ända tills mattläggaren kom in i bilden.

När våtrumsmattan var lagd (golv och vägg) såg det inte särskilt vackert ut. Snedskurna kanter, luftbubblor, fula hörn, långa revor och lagningar där rören kom ut ur väggen på flera ställen. En vågrät skarv på golvmattan strax under väggmattans kant. Lim överallt på väggarna. Jag påtalade detta för entreprenadfirman och han sa "det ser nog bättre ut när vi har satt in grejerna".

När "grejerna" skulle monteras insåg dom att en reva inte gick att täcka med duschblandaren. Då kallades mattläggaren dit och han rev bort en bit precis i duschhörnet och skarvade på en ny bit väggmatta. Jag undrade om det verkligen var okej med en skarv i en dusch. Då menade dom att det gick bra för den skulle döljas av duschväggen sen. Nu har jag en lodrät skarv och över den har duschväggen skruvats fast.

När jag sen började använda duschen rann vattnet ut på golvet i ena hörnet ganska mycket. Jag påpekade detta för firman som kallade på mattläggaren igen... han kom dit med sitt vattenpass och hävdade bestämt att det var fall i duschen (det var nog gummilisten till duschväggen som inte höll tätt menade han). De justerade golvlisten åt sidan, och lämnade det så. Men det rann fortfarande ut i badrummet...

Då beställde jag en besiktningsman som kom idag. Han kom fram till att det var både bakfall och obefintligt fall i vissa delar av golvet. Skönhetsfelen brydde han sig inte så mycket om. Han antecknade att mattan släppt på några ställen (bla där vattenrör kommer ut, se bild) Hörnen får se ut som de gör, och en skarv i duschen är godkänd eftersom det inte är nybyggnation tyckte han. Han föreslog att golvet skulle göras om och då får det bli att man skarvar på den nya biten mot den gamla. Men... kan detta verkligen vara rätt? Ska jag vara tvungen att godta ett badrum som lappats och lagats flera gånger för att mattläggaren inte har gjort det riktigt? Snart börjar jag tro att jag inbillar mig felen och att det är "normalt". (Se bilder)

Finns det någon möjlighet för mig att häva avtalet kring mattläggningen eller måste jag ha dit samma klantiga mattläggare igen för att han ska skarva ännu mer? Entreprenadfirman säger att jag måste ge honom en chans att rätta till skadan... Jag har även frågat entreprenadfirman om mattläggaren har någon våtrumsbehörighet alls och då svarade han att "han tror det". Det framkom inte några behörighetsintyg under besiktningen.

Har jag rätt eller är jag bara petig? Kan man få någon hjälp och hur gör man? Ska jag betala och se glad ut? Entreprenadfirman påpekar hela tiden att jag kan vara lugn för jag får 10 års garanti...

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där var inte snyggt. Tyvärr gäller garantin bara funktionen, inte utseendet. Det finns många här som kan mycket mer om det juridiska än jag, men du bör undvika att betala innan det är fixat. Om jag förstått det rätt får man hålla inne vad det skulle kosta att rätta till felen. De, lyckligtvis få, gånger jag själv har råkat ut för oseriösa hantverkare har jag sagt att det blir inte en krona förrän jag anser att jobbet är klart. Tyvärr måste man låta mattläggaren få försöka åtgärda felen.
Att som hantverkare säga att det inte kommer synas när man sätter in grejer i rummet är förkastligt.
Tråkigt att det blivit så här för dig.
 
Väggmattan bakom duschväggen ser ju inte svetsad ut. Måste den inte vara det?
 
Tycker inte att du är för petig, vet inte hur du ska gå vidare men jag skulle inte accepterat att det ser ut som det gör.
Ta red på om dom har våtrumsbehörighet.
Är det en golvfirma med flera anställda skulle jag kräva att få någon annan från samma firma kom och fixa till allt, det finns oftast 1 eller flera klåpare på alla firmor. Det är lite som ett lotteri om man får hem en klåpare eller någon som är lika noga som en själv.
10 års garanti va nog det mest korkade jag har hört, garantin har ju inget med att det ska se bra ut.
 
Har hanterat otalig mängd mindre bra hantverkare. Om jag vore du skulle jag börja med att ringa o prata med dem. Säg att du inte är nöjd och vill att de gör om. Reaktion?


Vad har du / skall du betala som återstår?


Undrar hur de tänkt lösa fallet oxå.....har du fått något svar på det?

Om de nu ändå måste bygga om för att rätta anmärkningar så kravställ utseendet tydligt, bilder mm. Om de inte kan leverera så betala inte.

Vad menade besiktningsman med inte nybyggnation? Låter suspekt. Skulle man ha lägre krav om man renoverar än bygger nytt? " huset är ju från 78 så när du anlitade oss för badrumsrenovering har vi byggt det superslarvigt eftersom man kan förvänta sig det av huset" ???? Anmärkningsvärt. Ifrågasatte du detta?
 
Redigerat:
Jag tycker inte du är petig. Så där skall det inte se ut.

Vill du ha mer påtryckning så säg att du kommer lägga ut bilderna med referens på nätet. Eftersom de tycker detta är snyggt kan du ju skriva att du då inte tror det är något problem för dem, eller? Det kan ta skruv.....men börja med att diskutera möjliga lösningar......
 
Inget man ska behöva betala för. Ingen med det minsta kvalitetstänk skulle lämna ett arbete så där. Tragiskt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Sen är det ju bakfallet... Innebär ju att hela mattan måste bort och golvet spacklas om. För att få det helt bra behöver ju även väggmattan bytas....
 
Nu är jag enbart hobbyjurist pga att jag haft mina duster men detta är väl portgången:

1. Prata med företaget och be dem presentera lösningar på anmärkningar och ange när de skall vara klara.

2. Skriv att du vill ha intyg på behörighet innan betalning.

Sen måste du tyvärr låta dem göra om ett par ggr. Att häva ett avtal på " dålig grund" vilket i praktiken är ganska omfattande ( gör om tre ggr tex) brukar de flesta advokater avråda. Så använd skrift, inget skall ske muntligt. De har väl fastslagen tid att fixa? Kravställ utseende i skrift. Var tydlig med att det skall se snyggt ut, annars vill du inte betala.

Ägde fixar? Om de inte gör det så väääänta ut dem. Efter 3-6 mån kan du troligtvis häva/ informera att du tar in någon annan. Kontrollera detta med jurist.

3. Ny besiktning sker ev då......

4. Om resultatet blir gk av Besiktningsmannen skall du vara noga med att få in påpekanden om utseende i besiktningsutlåtandet. Du kan begära överbesiktning om du vill pröva besiktningen. Besiktningsmannen du haft verkar väl inte toppen.....

5. Sen får du välja. Betala eller driv. Då bör du, UTIFALL du får fakturor du inte vill betala, prata med en advokat.

6. Kom ihåg. Du får ingen anmärkning hos kronofogden om du bestrider. Men då bör man vara beredd på tingsrätten och då bör du resonera med advokat. Om du har helförsäkring så har du nog rättskyddsförsäkring.
Om beloppet ni bråkar om är lågt, under ett basbelopp tror jag det är (ca 45000??) så kommer det bli ett små mål.

7. Efter vad jag förstått avstår många företag från att driva små ärenden då deras självrisk är större. Då rör det sig om mindre summor, 25000 eller nedåt.

Men, jag är inte jurist. Delar bara med mig av egen erfarenhet.
 
Kan inte låta bli att fundera: vad är det för nöt till besiktningsman du hittat? Man gör väl inte avsteg på " ny" standard för att det är en renovering.....eller? Det är ju för att få ny standard man renoverar. Försök hitta någon annan.....Besiktningsman.

Gvk?
 
Redigerat:
Larsa: Mattläggaren påstår att skarven bakom duschvägg är svetsad. Men jag har aldrig fått se skarven. Bakfallet menade de på att det räcker att bara göra om golvet och skarva det ihop med golvmattan under väggmattskanten.

237: Jag har försökt få reda på om mattläggaren har någon behörighet, men entreprenören (i detta fall rörläggerifirman) svarar med ett mumlande att han tror att mattläggaren har det. Mattläggaren har enskild firma och jobbar ensam så det blir svårt att välja en annan från samma företag.

Byggis 1976: Jag har bara pratat med entreprenadfirman och påtalat mitt missnöje. Han ville vänta på besiktningen, men besiktningsmannen verkade ju tycka att skönhetsfel var av mindre betydelse. Jag tror att de kommer att erbjuda sig att göra om fallet, dvs golvet men skarva det ytterligare. Jag har inte betalat något än. Det där med nybyggnation lät också konstigt, men jag hade svårt att argumentera eftersom jag inte kan reglerna. Har läst på GVK att skarv i dusch inte är tillåtet men några extraregler kring det kan jag inte hitta. Lägga ut bilderna som referens... det var en bra idé som påtryckning :)
 
Entreprenadbesiktningar (av SITAC Certifierad besiktningsman/SBR) står det på besiktningsföretagets hemsida. Det låter ju seriöst iallafall.
 
Byggis1976 skrev:
Sen måste du tyvärr låta dem göra om ett par ggr. Att häva ett avtal på " dålig grund" vilket i praktiken är ganska omfattande ( gör om tre ggr tex) brukar de flesta advokater avråda. Så använd skrift, inget skall ske muntligt. De har väl fastslagen tid att fixa? Kravställ utseende i skrift. Var tydlig med att det skall se snyggt ut, annars vill du inte betala.
Det jag funderar på är... jag måste ju låta entreprenadfirman (rörläggarfirman) rätta till felen, men måste jag också godkänna att de tar in samma mattläggare? Om han inte har någon behörighet t.ex. Kan jag inte kräva att det åtgärdas av en våtrumsbehörig mattläggare?
 
Har ni avtalat att arbetet skall göras fackmässigt? Så jo, kräv behörighet.

Det du kan göra, som jag kanske skulle i ditt fall, är att invänta nytt färdigställande och sedan kräva överbesiktning. Se då till att få in dina skönhetskommentarer i besiktningsutlåtandet. Kontakta GVK och se om de har certifierade besiktningsmän. Det låter tyvärr som att du har haft otur. Var det du eller de som hittade Besiktningsmannen?

Tips: läs på. Be Besiktningsmannen kolla upp vad GVK säger. Se till att få med detta till nästa besiktning. Kolla med GVK om skarvar på golv.......utseende krav. Kom väl påläst och förberedd till nästa besiktning. Och kom ihåg : du sitter med esset nämligen pengarna.
 
Vi fick ett badrum här hemma omgjort, de satte våtrumsmatta både på golv och vägg. Skillnaden mellan deras jobb och detta är som natt och dag. De verkar inte ens kunna skära rakt. Hos oss gjorde de så att de satte en hel våtrumstapet runt hela badrummet. DÅ blev det en skarv ca 0.5 meter under tak. Där satte de en bård och sen matta på resten upp till tak. Den enda gången de behövde skära var mot tak och den skarven täcks av en skugglist.

Förstår ärligt talat inte hur de burit sig åt, det är inget jag hade betalat för, har han varit stressad? Eller rör det sig bara om okunskap?

Bestrid.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.