Person A köper ett hus för 1500000, renoverar för 500000, belånar till 2000000.
Ger bort huset till person B som även tar över lånet.
Person B säljer huset för 3000000.

Hur mycket skatt ska person B betala?
 
Trixig fråga. Antar att du menar reavinsten. Jag tror att À tar över inköpspriset på 1500000 och får alltså betala reavinst på 1,5 millar. Sen får ju vissa renoveringskostnader dras av, vad framgår på Skatteverkets hemsida.

Man kan maila Skatteverket och fråga.
 
Jag tror B åker på att betala skatt på 3000tkr. I praktiken har han köpt huset för 0 kr.
 
Det borde väl funka på samma sätt som arv, man tar över ursprungliga inköpsvärdet. Annars kan man ju trixa bort 1,5 Mille genom att köpa det för 1,5, och sen få dessa som gåva av säljaren....

Det som ev komplicerar det är ju kostnaden för renoveringen. Men den borde även den följa med till nya ägaren, så den kan dras av vid försäljning
 
noone70 skrev:
Jag tror B åker på att betala skatt på 3000tkr. I praktiken har han köpt huset för 0 kr.
Jag tror som du. Därför undrar jag ifall någon vet något annat.
 
Maila Skatteverket, jag gjorde det gällande värden om man byter hus med varandra. Fick tydligt svar efter några dagar.
 
Om person B tar över huset och lånet så är köpeskillingen lånebeloppet och således skattar person B för 1 MSEK.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Olsin skrev:
Om person B tar över huset och lånet så är köpeskillingen lånebeloppet och således skattar person B för 1 MSEK.
Ja, så måste det bli och B får inte dra av något för renovering som A gjort... Det blir ju kanske lite svårare om det inte finns något kontrakt mellan A och B på en riktig köpeskilling utan bara överflytt av lån men har det gjorts en ny lagfart så borde man kunna skriva ett kontrakt med köpeskilling i efterhand (förutsatt då att parterna finns att tillgå).

Mvh,
Anders
 
Olsin skrev:
Om person B tar över huset och lånet så är köpeskillingen lånebeloppet och således skattar person B för 1 MSEK.

Ja. Korkat jag. Så är det visst!
 
Ah, missade att B tog över lånebeloppet. Men då åker ju À på reavinst på 500.000 minus renoveringskostnader som är avdragsgilla.
 
Så här fungerar det.
Vid gåva av fastighet tar mottagaren över förra ägarens inköpspris inklusive kostnaderna för alla förbättringar som gjorts fram till överlåtelsedagen. Vid försäljning beskattas fastigheten med skillnaden mellan försäljningspriset och förra ägarens inköpspris minus alla förbättringskostnader som uppkommit fram till försäljningsdagen. (Precis som Larsa tidigare påpekat)

Lån har inte med beskattning av reavinst att göra över huvud taget. Storleken på lånet är däremot viktigt att veta när man bedömer innehavarens förmögenhet, men i dag har vi inte längre någon förmögenhetsskatt så i praktiken är storleken på lånet oväsentligt. Lånet talar ju bara om hur stor del av fastigheten som banken faktiskt äger.

:)
 
Raceman skrev:
Så här fungerar det.
Vid gåva av fastighet tar mottagaren över förra ägarens inköpspris inklusive kostnaderna för alla förbättringar som gjorts fram till överlåtelsedagen. Vid försäljning beskattas fastigheten med skillnaden mellan försäljningspriset och förra ägarens inköpspris minus alla förbättringskostnader som uppkommit fram till försäljningsdagen. (Precis som Larsa tidigare påpekat)

Lån har inte med beskattning av reavinst att göra över huvud taget. Storleken på lånet är däremot viktigt att veta när man bedömer innehavarens förmögenhet, men i dag har vi inte längre någon förmögenhetsskatt så i praktiken är storleken på lånet oväsentligt. Lånet talar ju bara om hur stor del av fastigheten som banken faktiskt äger.

:)
Mjo, det gäller då det är en gåva, men i exemplet ovan så ger person A bort huset mot att person B tar över lånen. Det är en försäljning och ingen gåva.
 
Ooops, läste visst lite för snabbt här.
Tråden hade svängt till att bli en fråga om gåvan, som näms, skall betraktas som ett köp eller inte.

Regeln är att en gåva ska betraktas som köp om mottagaren samtidigt tar över ett lån som är större än 42% av taxeringsvärdet, och det får man väl anta att det är i det här fallet.

Alltså: Gåvan som TS refererar till är ingen gåva, B har gjort köp. :)

Tack för påpekandet Olsin.

:)
 
Redigerat:
Nu vet man i.a.f. hur det fungerar!
Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.