Hade tänkt att montera en spot-skena i köket som bänkbelysning.
Är lite osäker på om jag skall välja ett 230V system ( tex Vinga), eller ett 12V system (tex Maxel).
För och nackdelar med respektive?
Jag har mest varit inne på 12V skena, men börjar fundera på 230V varianten och bestycka den med led spottar.

Går det att använda led-spottar till en 12V skena? Antar att man måste använda en annan trafo i så fall?
 
Redigerat:
Ingen som har någon input på detta?

Jag vet att det finns andra trådar om spot-skenor.
Ville bara inte bryta mig in i någon annan tråd.
 
Jag är också intresserad av detta. Vad är för- respektive nackdelar med 230V mot 12V?
 
Vi använder Maxel 12v och är nöjd. Har även Maxels spot London med Philips led master gu53 10w.
Funkar fint med dimmer.

Fördelen med 12v är vad jag hört , spottarna är mindre , skall ge bättre ljus, ljuskällan håller längre med det spelar nog ingen roll vid led. Fördelen med 230 är att det finns ett större utbud.
 
Det finns ett större utbud till 230V skenor då de används i mest utsträckning i butiker,skolor,industrier osv osv.
12V ser jag nog endast som nackdel då man måste ha trafo/converter någonstans. Det finns en typ av skena som heter global track som har den vanligaste skenpassningen, kommer dock ej ihåg vad skenpassningen heter.

Geoff skrev:
Hade tänkt att montera en spot-skena i köket som bänkbelysning.
Är lite osäker på om jag skall välja ett 230V system ( tex Vinga), eller ett 12V system (tex Maxel).
För och nackdelar med respektive?
Jag har mest varit inne på 12V skena, men börjar fundera på 230V varianten och bestycka den med led spottar.

Går det att använda led-spottar till en 12V skena? Antar att man måste använda en annan trafo i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.