Hej jag behöver en dimmer brytare. Det är så att jag har belysning på mitt ute rum och där ute sitter en vanlig brytare men nu vill jag också kunna styra belysningen inifrån så tänkte koppla ihop en ny dimmer att inne i huset med brytaren som sitter i ute rummet. Ska det vara en trapp dimmer då?
Hur kopplar jag in dimmern till gamla brytaren så båda fungerar?
Fas och tändtråd går in i brytaren idag så hur ändrar jag detta?
Mvh Jesper
 
Ja, det ska vara en trappdimmer då, och brytaren i uterummet behöver vara en trappbrytare. Du kopplar fas till dimmern, och drar därifrån två tändtrådar till brytaren i uterummet. Från denna går sedan en tändtråd vidare till belysningen (samt givetvis nolla och förmodligen jord).

Om du inte vet hur en vanlig trappkoppling funkar kan du titta på t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Trappkoppling eller söka i andra forumtrådar.
 
Jag kanske har fel, för jag har inte undersökt det så mycket. Men Nexas trådlösa system borde kunna fungera enkelt. Där sitter dimmern centralt och så styr man med trådlös kontakt, en eller fler. Eller en fjärrkontroll. Fördelen är att man slipper en massa kabeldragning.
 
Alltså fas till endast dimmer och sen två tändtrådar ifrån dimmer till brytare sen tändtråd ifrån brytare till belysning?
jord och nolla är klart med belysningen.
När jag håller i dimmer trappen står det då L som i fas och sen är det två uttag för tändtråd och samma med brytaren?
 
Ja, du verkar ha uppfattat det korrekt.
 
Toddep skrev:
Alltså fas till endast dimmer och sen två tändtrådar ifrån dimmer till brytare sen tändtråd ifrån brytare till belysning?
jord och nolla är klart med belysningen.
När jag håller i dimmer trappen står det då L som i fas och sen är det två uttag för tändtråd och samma med brytaren?
L på dimmern är fas in.
L på Trappomkast. är till armaturen (tändtråd)

De två övriga är mellan apparaterna (hette förut de parallella)
 
Okej då ska L användas på både brytare och dimmer.
sen dom två mellan trådarna ska gå mellan brytare och dimmer då bara och vad är det för symbol på dom plintarna?
 
Toddep skrev:
Okej då ska L användas på både brytare och dimmer.
sen dom två mellan trådarna ska gå mellan brytare och dimmer då bara och vad är det för symbol på dom plintarna?
Svårt att säga men det är i allmänhet de skruvar/hål som inte är L eller X, kan inte vara så mycket kvar att välja på.
Skicka en bild på baksidan av dimmer & trappomk.
 
Har inte köpt dom än hehe. Bara förbereder mig:) men vad betyder x då? Ska inhandla snart
 
X = ledig anslutning för vidarekoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.