Hejsan.
Jag var och kollade på en kompis nya lägenhet och såg att det va ett hål i innetaket där de skulle ha en lampa hängandes, i detta hål fanns ett antal kablar som var ihopsnurrade med röda"hattar". Det fanns ingen dosa i denna infällda installation och det var en slang med fk-trådar, en eller två vanliga kablar samt en lampsladd (två-ledare). Det fanns inget stopp utan man kunde trycka im kablarna under taket så att du inte hade kunnat få ta på dem igen. Själva kopplingen till den blivande lampan hängde 4st fk-trådar med "ubåtar" på.

Min fråga till er är får det verkligen se ut så här i någon som borde klassas som en infälld installation?
 
Finns utanpåliggande lampdosor. Jag hade dragit ner allt i en sån.
 
Det låter helt klart fel. Eftersom det är lampsladdar inblandat så är det högst troligt en hempulare och ingen klåpare till elektriker som varit framme.

//Patrik
 
Japp jag vet att det finns utanpåliggande:) Det är INTE jag som har gjort det! skulle byta ut två saker men tog inte på mig det när det såg ut som det gjorde!.
En fråga till som jag kom på: dosorna där strömbrytarna sitter (infälld installation) saknade botten och trådarna kom in från baksidan där bottnen skulle suttit. Detta va en gjuten vägg och det satt två dosor ovanför varandra och bägge detta saknade botten. Jag vet inte om det fanns rör i väggen för det såg jag inte! få det verkligen se ut så här?
 
Tror att den lampsladden som jag pratar om gick vidare till en platsbyggd gardrob med belysning i.
 
Nej, så får det inte se ut. FK får inte ligga lös i väggen utan måste förläggas i ett rör. Likaså lampsladd får inte heller läggas dold i väggar och tak. Låter som att det mesta behöver ses över.
 
Själva hålet i taket som saknar dosa skulle kunna lösas med en s.k rot-dosa (sådan dosa med fals som du kan trycka dit i efterhand). Löser ju dock inte de andra problemen.
 
Jag vet inte om fk:n ligger löst i väggen eller i rör? Dock kommer den in från baksidan där bottnen saknas och inte genom de klassiska hålen där man fäster rören. Men får man verkligen ta bort bottnen i dosan?
 
Botten får inte tas bort ur en dosa.

Men det händer. främst för att rören kanske har lossnat och man varit tvungen att på något sätt fiska fram kablar eller sätta ihop rören utan att öppna upp väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.