1 635 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Misstag vid husbygge?
"Tänkte inte på det" är ju ett klassiskt citat, och många gånger upptäcker man att vissa saker i samband med husbygget inte riktigt blir som man tänkt sig. Ibland helt utan egen förskyllan, ibland för att man inte kollat ordentligt och inte tagit till sig information.
Just nu känner jag, efter att ha skottat några kubikmeter snö som släppt från taket, att snörasskydd hade ju egentligen varit att föredra
Eftersom jag gärna försöker skylla på andra så undrar jag vem som ska få skulden för det?
Många grannar har inte sådant, och deras tak verkar inte ha samlat på sig så mycket snö heller. Finns det nån kritisk punkt på ex taklutningen som man borde tänkt på? Eller att inte anlägga gångstig alldeles under takfoten på byggnaderna (i mitt fall främst carporten). Jag har också lärt mig den hårda vägen att planteringar under takfoten blir ett minne blott i samband med snöras (rhododenron).
Nåväl, bara att bita ihop och till sommaren måste det bli montering av skydd (och där gick just det sista lasset på carporten).
Just nu känner jag, efter att ha skottat några kubikmeter snö som släppt från taket, att snörasskydd hade ju egentligen varit att föredra
Eftersom jag gärna försöker skylla på andra så undrar jag vem som ska få skulden för det?
Många grannar har inte sådant, och deras tak verkar inte ha samlat på sig så mycket snö heller. Finns det nån kritisk punkt på ex taklutningen som man borde tänkt på? Eller att inte anlägga gångstig alldeles under takfoten på byggnaderna (i mitt fall främst carporten). Jag har också lärt mig den hårda vägen att planteringar under takfoten blir ett minne blott i samband med snöras (rhododenron).
Nåväl, bara att bita ihop och till sommaren måste det bli montering av skydd (och där gick just det sista lasset på carporten).
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är väl egentligen bra att snön rasar ned?
Det är ju en jättestor tyngd.
Vintern 2009/2010 ställde snön på taken till stora problem på stora och små hus.
OK att vi måste skotta lite, men hellre det än att takstolarna knäcks och taket rasar in.
Så med lite planering kan man dra gångstigarna på bättre ställen.
Och Rhododendronbusken gör sig faktiskt bättre där du kan se den inifrån huset än under takfoten.
Du vill väl se blomningen själv och inte bara glädja dina grannar?
Det är ju en jättestor tyngd.
Vintern 2009/2010 ställde snön på taken till stora problem på stora och små hus.
OK att vi måste skotta lite, men hellre det än att takstolarna knäcks och taket rasar in.
Så med lite planering kan man dra gångstigarna på bättre ställen.
Och Rhododendronbusken gör sig faktiskt bättre där du kan se den inifrån huset än under takfoten.
Du vill väl se blomningen själv och inte bara glädja dina grannar?
Jag har glaserade takpannor...jag brukar stå kvar en stund när jag smällt igen ytterdörren...snön brukar komma då !
Visst är det fördel att inte belasta taket för mycket men ett relativt nytt hus (-07) tål den belastningen.
Planering av gångbanor tror jag mer på, varför var det ingen som sa nåt? Arkitekten? Byggmästar'n? Nog måste man kunna hänga nån av dem 😉
Buskarna står en meter från huset, synliga från fönstret. I år lyckades jag skydda en del eftersom jag satte ett plastbord över en bit av planteringen!
Planering av gångbanor tror jag mer på, varför var det ingen som sa nåt? Arkitekten? Byggmästar'n? Nog måste man kunna hänga nån av dem 😉
Buskarna står en meter från huset, synliga från fönstret. I år lyckades jag skydda en del eftersom jag satte ett plastbord över en bit av planteringen!
Liknande trådar
-
Hjälp mig gärna förstå lagar kring servitut! (vid husbygge)
Juridik -
Lagfart vid blivande samboskap och husbygge
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Lösvirke & Timmerhus -
Förhandlingsutrymme på priset vid ett husbygge
Lösvirke & Timmerhus -
Misstag vid gräsmatteanläggning...planteringsjord
Gräsmatta