I så fall skulle jag ringa dem o diskutera saken. Har spegeln någon speciell betydelse för dig så kan de säkert köpa en egen.
 
Nä. Spegeln tar man inte. Och har man en torkvinda så räknas även det som fast egendom. Egentligen skall man även alltid lämna en stege. Jag hade blivit skitsur om det inte var diskuterat innan. I så fall kan alla ta sina badrumskåp med eftersom de hänger ofta på ett par skruvar. Sniket.
 
palatset skrev:
Nä. Spegeln tar man inte. Och har man en torkvinda så räknas även det som fast egendom. Egentligen skall man även alltid lämna en stege. Jag hade blivit skitsur om det inte var diskuterat innan. I så fall kan alla ta sina badrumskåp med eftersom de hänger ofta på ett par skruvar. Sniket.
OBS. Spegeln hänger på en KROK, det gör även handukar/tavlor/kläder/sopborsten (hos oss) e.t.c.
Platt-TV på vägg = lämnas ? ? ?

Som så många i denna tråd skriver, snacka med köparen.

"sniket" = alldeles onödigt tillägg då TS faktiskt FRÅGAR om råd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Håller med majoriteten.

Ringa och förklaravför säljarna att du av den eller den anledningen vill ha med spegeln.... Erbjud dig gärna att hänga dit en annan spegel så får ni en fortsatt bra relation till varandra
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Staffans2000
Det här var nog den tramsigaste tråden jag läst på länge! Bry dig inte om "moralförståsigpåarna" som minsann vet vad som är rätt och fel.

Gillar du spegeln -ta den.

Staffan
 
Vet någon på forumet om det finna något lagstöd för vad som ingår och / eller inte? Skulle vara intressant.

Kan man tex plocka ner hela toa inredningen? Toaletten, handfat mm mm det GÅR ju principiellt att ta med genom att skruva. Det känns inte ok, men finns det lagstöd att kräva att detta är kvar? Inbyggd mikro? Fin kyl/ frys? Krokar i badrum?

Lös badrumsmöbler? Eller som TS spegel på krok.....
 
Avsett för "stadigvarande bruk". Och så räknas det upp en del saker. Men det vore löjligt att förutsätta att alla tänkbara inredningsdetaljer (uppskruvad laddare för bärbar ficklampa?) är med i lagen. NI får stämma varandra om ni vill vet vad som gäller i det här fallet...
 
Redigerat:
Vi hamnade i en sits liknande denna när vi sålde, där köparna var väldigt snikna när väl allt var påskrivet och klart. Samtal dagligen om vad som borde vara kvar osv. bland annat en micro, ej inbyggd utan fristående. Eftersom huset kostade över 3miljoner så sa jag att det nog kunde ordnas. MEN sen kom vi till åtgärder och trams kring saker uppkomna efter besiktning där de krävde än det ena än det andra. (bland annat nya golvbrunnar, helt ny fasad, takrenovering m.m.) Vissa saker berättigade, (taklagningen) medans andra kändes väldigt uppenbara att så var det på ett snart 40år gammalt hus.
Tillslut så var jag så trött på idioterna att jag inte längre kände för att bjuda på micro och dylikt så den följde med till nya huset!
 
Min gissning är att praxis är att " fasta, inbyggda saker" samt delar av normal inredning ingår. har hört att garderober brukar ingå om de ritas med på skissen i prospekt. Men jag vet faktiskt inte om det finns några prejudikat där säljaren demonterat badrummet tex....

Som sagt, badrumsspelel brukar nog normal ingå, dock brukar de sitta fast......ja. I detta fallet en gråzon.
 
Lämna den om ni inte frågar köparen om ni får ta med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.