Hejsan. Jag bor i en lägenhet där mina spothlights i hallen har börjat bete sig väldigt märkligt. Då jag byte har någon koll alls på el så slänger jag ut problemet här och hör om ni kan hjälpa mig.

Det är så att jag kan varken tända eller släcka spothlightsen , det gör dom själva. Dom lever sitt egna lilla liv och när dom går igång är det på full styrka och det är verkligen väldigt drygt.

Hae ni varit med om något liknande ?
 
Det högst troligtvis dimmern som måste bytas.

//Patrik
 
Är det något som man klarar av själv ? Är helt borta med el
 
Här har du en video som visar hur man byter från en gammal strömbrytare till en dimmer. I ditt fall så är det byte från dimmer till dimmer, alltså ännu enklare.
Där kan du ju bilda dig en uppfattning själv om det känns som att det är något du vågar dig på själv. Med nödvändig kännedom så är det dessutom fullt tillåtet att göra själv som lekman.

Knäpp ett kort på den befintliga dimmern så får vi se vilken typ du har nu.

//Patrik
 
Ska försöka ladda upp. Sitter på en iiPad så vet inte om det funkar. Jag har 2 dimmrar som styr spottarna.
 
Marran_1989 skrev:
Ska försöka ladda upp. Sitter på en iiPad så vet inte om det funkar. Jag har 2 dimmrar som styr spottarna. [bild][bild][bild]
Har det fungerat förut hos dig.
 
Gick ju inget vidare det där. Men dimmern ser ut som en vanlig strömbrytare där man måste hålla in den för att sänka och höja ljusstyrkan , alltså ingen ratt. Plockar man bort knappen står det Eljo i den och innanmätet är vitt. Vet int om det hjälper något ? Ska försöka leta på en bild på internet
 
Det har funkat kanon innan. En dimmer sitter vid köket och en vid ytterdörren. Kallas det trappkoppling ?
 
Marran_1989 skrev:
Det har funkat kanon innan. En dimmer sitter vid köket och en vid ytterdörren. Kallas det trappkoppling ?
Jag brukar koppla en dimmer och en trappomkastare till armaturen, aldrig 2st dimmrar till samma armatur.
 
Hum , man kan dimmra på båda ställena iaf. Han som ägde lägenheten innan mig var elektriker och det är han som har gjort spottarna. Ska försöka få tag i hans nummer och höra med han om han kan hjälpa mig.
 
Låter som att det sitter en dosdimmer där isåfall, alternativt en LED-converter med inbyggd tryckknappsfunktion, om det är LED-spottar det handlar om.
 
Hur ser man skiljas på led och halogen ?:)
 
Hur har det sett ut när du kunnat dimma ner spottarna?
Om färgen har förändrats, och det ser ut som att någon lagt en glödande kolbit i armaturen när den är nerdimmad till lägsta nivå, då är det halogen. Då har du mest troligt en dosdimmer i någon kopplingsdosa eller i närheten av en eventuell transformator.

Om färgen däremot inte förändras nämnvärt, så är det med största sannolikhet LED-armaturer, och enligt min erfarenhet är det vanligast med convertrar ("transformator") som har inbyggd dimmerfunktion.
 
LGG-01 skrev:
Jag brukar koppla en dimmer och en trappomkastare till armaturen, aldrig 2st dimmrar till samma armatur.
LGG-01, du hänger inte med i utvecklingen! Nu är det dosdimmer eller drivdon med inbyggd dimmer som gäller och då kan man dimra från ett flertal brytare! ;)

//Patrik
 
Det ser ut som en kolbit när jag har ned dimmrat helt. Har hittat en transformator nära en av "dimmrarna" nu bakom ett lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.