så farligt dyrt var det inte att hyra en slip på cramo när jag slipade bort all färg i källaren, (60kvm) tror det kostade 3-400kr, den var ungefär i storlek med en stor vinkelslip men biffiggare, och hade nån slags transformator/låda på sladden, jag dödade en gammal biltema dammsugare och körde sen utan, fick pausa ibland när man inte längre såg sina händer:)
garaget har jag slipat med vinkelslip och biltemas diamantslipskiva, gick åt 3st vinkelslipar från öb á 99kr st, vilka jag senare reklamerade med anledningen att de rök och lät illa.
 
Nä, det är egentligen inte särskilt dyrt. Jag hann dock lämna tillbaka polermaskinen och sa att den "lät konstigt", köpte istället på mig deras största vinkelslip för 200 mm skivor, 2350 W och 6000 varv. Tänkte att det kan vara kul att ha en till maskin i arsenalen. Har provat den lite kort och den verkar inte krokna på samma sätt. Får se om den pallar hela ytan.
IMG_1025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där har jag nyss använt för att slipa av färgen från mitt garage golv, den känns väldigt rejäl, höll för mig i alla fall.
 
Redigerat:
Verkar hålla för mig också, ett golv klart, två kvar. Däremot går damsugaren tungt, överhettad och stannar ofta samt att dom små dammsugarpåsarna blir fulla på två röda. Blir nog en sväng till hyreshuset och hyra en rejäl stoftavskiljare för resterande.
 
Även jag har haft problem med min fattigmansfräs byggd av julas billiga polermaskin. Jag knäckte två växellådor. Jag kan dock hålla med om att vinkelslipen jag sen använde tuggade i sig betongen rätt fort. Även i mitt fall tror jag att problemet med polermaskinen låg o det sega skiktet jag hade ovanpå betongen. Så mitt förslag är att om du har något annat ovanpå som du vill slipa bort så gå på vinkelslipen, mem är det ren betong du ska slipa så får du nog ett bättre resultat med polermaskinen. Och det klarar den nog att köra. (och skulle den inte det brukar det inte vara några problem att lämna tillbaks på jula)
 
  • Gilla
Johan Thörnqvist
  • Laddar…
Det är först och främst puts som ska slipas, målad puts.
Läste i tråden att det var mer rek. att köra låg fart om det är puts man skulle slipa annars kastade den bara runt det och dammade.
 
pyro skrev:
Även jag har haft problem med min fattigmansfräs byggd av julas billiga polermaskin. Jag knäckte två växellådor. Jag kan dock hålla med om att vinkelslipen jag sen använde tuggade i sig betongen rätt fort. Även i mitt fall tror jag att problemet med polermaskinen låg o det sega skiktet jag hade ovanpå betongen. Så mitt förslag är att om du har något annat ovanpå som du vill slipa bort så gå på vinkelslipen, mem är det ren betong du ska slipa så får du nog ett bättre resultat med polermaskinen. Och det klarar den nog att köra. (och skulle den inte det brukar det inte vara några problem att lämna tillbaks på jula)
+1, om du kör vinkelslip så välj den största du kan hitta.
 
Bios skrev:
Ska bygga mig en "fattigmansbetongfräs", valet står mellan
[länk]
Eller...
[länk]

Polermaskinen hoppas jag håller bättre kvalité än de billigare polermaskinerna på jula.
Har en borrmaskin från FERM och upplever den som robust.

En vinkelslip modell större kan man dock ha nytta av vid andra tillfällen än detta om den nu överlever fräsprojektet.

Vad säger ni??
Jag använde 2350 wattaren, funkade bra om man inte pressade den för hårt. Det tråkiga med julas budgetslipar/polermaskiner är att skyddskåpan sitter fast med en typ klämring vilket gör det svårt att få till en vettig fattigmanskåpa. Blir en massa silvertejp för att försöka hålla grejjerna på plats.
 
Akahigi skrev:
Någon som testat:
[länk]

Är ju ok i pris, under 2000 kr.?

Funkar den som betongfräs/saneringsfräs?
Vad jag förstår så innehåller det paketet maskin + dammhuv. Då tillkommer alltså själva skivan. Jag är helt övertygad om att det kommer att fungera, men det är ju inte längre frågan om fattigmans betongfräs, utan snarare the real deal.
 
Akahigi
mattiasp skrev:
Vad jag förstår så innehåller det paketet maskin + dammhuv. Då tillkommer alltså själva skivan. Jag är helt övertygad om att det kommer att fungera, men det är ju inte längre frågan om fattigmans betongfräs, utan snarare the real deal.
Sant, men den kostar inte millioner och borde hålla... Kanske?
 
Nej, inte miljoner, men i varje fall en tusenlapp eller två. Så mattiasp har en poäng....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.