Martin_B
Vad kallas typen av tak, vanligtvis använt i "english cottage"-stilen, där taket svänger mjukt nertill? (så som det gör på höger sida, ovanför garageportarna)

Finns det någon benämning för denna typ av tak i Sverige, överhuvudtaget?

7161998507_75d6895f61_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En bra benämning är kanske "funkar inte med snörik svensk vinter". Taket ser ut sådär för att huset ursprungligen är gjort för att ha halmtak. Med halm på blir taket så gott som "plant" om man nu kan kalla ett lutande tak för det. Böjen försvinner iallafall.
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
Taket bryter ju fortfarande som ett sadeltak så skulle gissa att det är den svenska termen trots att formen ser annorlunda ut än på traditionella sadeltak.
 
Yttertak:D
 
  • Gilla
Oppe
  • Laddar…
Martin_B
anthill skrev:
Taket bryter ju fortfarande som ett sadeltak så skulle gissa att det är den svenska termen trots att formen ser annorlunda ut än på traditionella sadeltak.
Stämmer bra att takformen i huvudsak är vanlig sadeltak. Då finns det kanske ingen svensk benämning för den mjuka böjen längst ner. På engelska heter det iallafall bellcast roof.
 
Martin_B
Anna_H skrev:
En bra benämning är kanske "funkar inte med snörik svensk vinter". Taket ser ut sådär för att huset ursprungligen är gjort för att ha halmtak. Med halm på blir taket så gott som "plant" om man nu kan kalla ett lutande tak för det. Böjen försvinner iallafall.
Finns faktiskt hus i Sverige med sådana tak. Särskilt på hus byggda tidigt 1900-tal. Det är inte jättevanligt men man ser det här och där.
 
Vackert! Tror mest att vi inte har detta tak då det är svårare att producera takstolar. Dels lär det kosta mer än en rak slana och dels lär det ta längre tid att montera=totalt högre pris. Tyvärr tror jag även att våra (åtminstone tidigare) stadsarkitekters restriktiva syn på mångfald har begränsat oss.
 
Tror ni inte att man helt enkelt byggt till garagen (huset ser ju ut att vara äldre än bilen) och att böja till taket sådär var den enklaste lösningen att få en snygg övergång?
 
Försökte bildgoogla på det men hittar förståss bara halmtak med plana sadeltak. Där ser man dock att ett äldre sådan tak sluttar mer på slutet, det är längst ner halmen säckar ihop mest. Såg dem iallafall mycket i norra Tyskland i somras och reagerade just på svängen som alla äldre hus hade.

engelska: thatched roof
tyska: strohdach
 
Martin_B
andersmc skrev:
Tror ni inte att man helt enkelt byggt till garagen (huset ser ju ut att vara äldre än bilen) och att böja till taket sådär var den enklaste lösningen att få en snygg övergång?
Det går ju naturligtvis inte att avfärda att det skulle kunna ha varit så, men med största sannolikhet är det byggt så från början.

Denna typ av tak är ju mycket vanligt i English Cottage-stilen, som ju används mycket i både England och delar av USA.
 
Martin_B
Ja, det finns ju hur många exempel som helst. Även i Sverige finns denna typ av tak som sagt, och lättast att se dessa är i äldre områden där husen är från tidigt 1900-tal. 1910,1920, ja däromkring.
Det är lite speciellt och det är oftast lite finare villor som har sådant tak, också förmodligen för att det nog är mer omständigt att bygga varför det också kostar mer att bygga, något som rika människor hade råd med förr.

Här är några exempel till (dock ej från Sverige):

4.+Medieval+English+Cottage+(Waterloo).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D.C.+Kitchener-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Early+Medieval+Cottage+Waterloo-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.+Dutch+Colonial+Revival+%u002528Stratford%29l.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Newbury_Elmhurst_5.gif
Fast jag tycker det på samtliga bilder ser ut som om de böjda taken går ut över någon form av tillbyggnad.
 
Martin_B
andersmc skrev:
Fast jag tycker det på samtliga bilder ser ut som om de böjda taken går ut över någon form av tillbyggnad.
Du menar att alla dessa tak skulle vara resultatet av tillbyggnader och att man därför även modifierat taket?
 
Martin_B
Alltså, det är ju en vanlig tak-typ i vissa byggnadsstilar. Många gamla kataloghus har dessa tak. Dvs. det är ritat så från början.
 
Det praktiska och tekniskt sunda bruka i alla fall jag se som vackert.

Men vad är nyttan med dessa svängda tak, jag ser själv bara nackdelar?

Och jag tycker alltså att det är rejält fult :thumbdown:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.