Jag har ett hus med en stor oinred övervåging. På denna övervåning är det upptimrat två rum om vardera ca 25 kvm. Tanken är att dessa ska bort och allt ska göras om där uppe, och tyvärr kan jag inte behålla dem, då det blir för konstig planlösning med alldeles för mycket döyta.

Hade tänkt att märka upp dem och plocka ner dem själv, spara och kanske bygga något fräsigt i framtiden av dem. Men det är ett hästjobb känner jag, att det är på övervåningen och de måste lirkas ut genom fönstren gör ju inte saken bättre. Så för att slippa det och dessutom kanske få en slant för dem tänkte jag om man kan sälja dem, och att köparen plockar ner dem. Men får jag inte ordentligt betalt kan jag i värsta fall såga allt till ved, men det känns jävligt onödigt.

Konstruktionen ser ut som följer; Timrad av 6 tums timmer, laxknutar som är mycket fint gjorda. De är säkert mer än hundra år gamla, men i "nyskick" då de stått inne, de är mer eller mindre kvadratiska. Men tyvärr är ena väggen gavelytterväggen på huset. Så den måste ju vara kvar, dvs det man kan timra upp blir som ett U sett uppifrån. Sen är det en dörr in i nederdelen på Uet, Det ena rummet delas av precis vid dörren av en murstock.

Jag tänker att man bör kunna sätta ihop dessa och få ett ca 50 kvm stort hus, eller kanske sätta ett glasparti där det saknas en vägg och göra ett bastuhus eller dylikt.


Så, vad tror ni, vad kan de vara värda, om ens något? De befinner sig ca 3 mil norr om Uppsala
 
vad vill du ha för det?
 
Beror på hur händig du är, den som kommer och plockar ner dem vill jag ju ska ha koll på vad han håller på med.

Men PMa mig ett bud, så kan vi diskutera pengar där.
 
Inget som har några tankar? Kanske inte är så hett?
 
Sätt ut en annons på blocket.
Men spontant får du nog räkna med att det är som att bli av med träd.
Nån kommer och sågar ned det mot att de får ta veden med sig.
 
Andy78 skrev:
Sätt ut en annons på blocket.
Men spontant får du nog räkna med att det är som att bli av med träd.
Nån kommer och sågar ned det mot att de får ta veden med sig.
Det är synd och skam att elda upp hundra år gammalt hantverk:(
 
Borde vara kanonvirke att göra golv eller möbler med annars.....
 
Om jag nu får för mig att ta ner dem själv, hur bär man sig åt. Jag har hyfsad koll på hur jag ska märka upp det osv, men rent den fysiska biten. En fem meter stock är inte helt lätt. Sen ska de ner en våning också. Tyvärr har jag inte tillgång till en traktor med lastare eller dylikt.

Larsa: Varför är det kanonvirke till golv eller möbler?
 
Om det är 100 år gammalt timmer så är det säkert väldigt bra kvalitet på virket. Sen har det ju torkat länge och trät har fått den där lite rödaktiga färgen som gammal furu och gran får.

Har själv lagt golv som sågades från stockarna i en gammal lada...
 
Tänk också på att innerväggar som är intimmrade ofta behövs som förstyvning av husstommen. Men det kanske funkar bra att ta bort dom i det här fallet.
 
Bygg en kana från fönstret som du kan kasa ner dem på?
 
Mikael_L
Den här tråden saknar en sak.
BILDER !

:D


Och hade jag bara haft en fritidshustomt så ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.