Jag tycker heller inte att Kartago är gott till julskinkan
 
P
På tal om "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam." Cato d.ä. hade många idéer om hur man river radhus, jag tror inte att han hade åsikter om dubbdäck. Men de skulle nog inte vara i hans garage i alla fall.
 
Nu börjar jag minnas!

Var det inte Ohlsson som hade bygglov för ett radhus med garage (eller kanske förråd) och bara byggde huset, inte garaget/förrådet.

Men då hette han nog Svensson.
Trodde han hade emigrerat, men han bytte tydligen bara namn, den lurifaxen.

Han fick alltså för sig att man kunde bara strunta i att bygga en del av bygglovet, precis som det gick att plocka russinen ur kakan.
Cherry-picking är det värsta jag vet.
Totalt oförstående för sina skyldigheter. Typiskt nu för tiden. Bara rättigheter, inga skyldigheter.

Han begrep inte att grannarna blev förbannade, hade ju ingen garagevägg att trava veden mot.
Om man inte fattar så elementära saker, och saknar allt begrepp om grannsämja borde man flytta ut mitt i skogen!

Det är därför han är kvar här, för det blev ju inget radhus. Annat än på pappret då.

Nä Svensson, nu står du allt med brallorna nere vid fotknölarna!
 
Var det inte KnockOnWood som byggde ett garage istället för ett radhus? Typiskt hantverkare, och nu babblar han om allt mellan himmel och jord för att försöka förklara bort det hela.
 
Raceman skrev:
Var det inte KnockOnWood som byggde ett garage istället för ett radhus? Typiskt hantverkare, och nu babblar han om allt mellan himmel och jord för att försöka förklara bort det hela.
Du, lille vän, det här förstår du inte, det begriper du ju om du tänker till det allra minsta.

Förr fick man lära sig den hårda vägen att lyssna till folk som visste bättre, men nu räcker det tydligen med några AMS-kurser för att vara Riksbyggmästaren. Jo tjena sörru!


PS
Det är otroligt vilken mängd med floskeltrams man hört och läst på olika forum och kommentarstrådar! Och eländet fastnar i skallen dessutom.
Tack för en underhållande tråd! Bra initiativ Olsin, fortsätt på den vägen!


Till slut en liten (inte särskilt kul) historia från England.
Jag har ju alltid tyckt att Engelskan är ett stringent och välkomponerat språk.
Jag jobbade en period mycket på sydkusten i närheten av Southampton.
Bodde på ett litet hotell/pub i byn Tichfield, och det blev några pints med de lokala gubbsen på kvällarna efter jobbet.

Vi kom in på det här med olika hustyper, och vad de kallades, och jag fick en liten lektion:
Detached = Friliggande villa
Semi-detached = Parhus
Terraced = Radhus

I England byggs alltid radhusen i sluttningar, alltså kallas de terrasserade :)

Och en vanlig villa är alltså losstagen från (detached) något annat.
Snacka om knasigt språk!
 
Nu har du väl snurrat till det alldeles. Du har alltså byggt ett terasshus istället för ett garage?
 
Har någon byggt ett garage på din terass skall du genast ringa Kronfogden och Hells Angels, inte komma dragandes med dina problem här.

Edit: Hade missuppfattat saken. Nu är det rätt.
 
Redigerat:
Vad är det som är rätt? Att han kommer hitdragandes med sina problem???

Det här är väl ändå inte något j---a välgörenhetsprojekt. Har du problem, ring psyket, det finns en som heter Olsson där (har jag hört), eller var det Svensson? Ja något vanligt svennenamn var det i alla fall, och det var ju tur det för om man i dagens samhälle skulle kalla någon för Muhammed eller Abdulla så skulle det väl ses som hets mot folkgrupp.

På tal om folkgrupp så har jag just köpt mig en ny växellåda till skruvdragaren.

Tack för ordet!
 
Nu ska det ju vara trädäck överallt (dubbade trädäck eller inte?), men är det ändå inte lite överdrivet att bygga en terass på grannens garage? Dessutom utan kronofogdens tillstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Kronofogden lämnar inte tillstånd utan bara beslut och är beslutet att alla radhus skall byggas om till trädäck med garage i mellan så är det det som man söker rivningslov om inget annat.
 
Wtf
 
Om nu Garaget skulle vara på terassen så måste ju denna gamla klassiker tillmötesgås.
100219unknown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wagneta och 1 till
  • Laddar…
Lutningen är för liten för att räknas som klassiker!!
 
Vi byggde ju så där för att uppfylla alla regler.
Uppfarten (up fart på engelska) måste vara 6 meter lång, och eftersom det bara var 5 meter till gatan var enda sättet att lösa det att luta uppfarten.

Det var handläggaren som föreslog det, och KA, som mest cyklar tyckte att var bra.

Men bygglovavgiften blev dubbel då vi har kombinerade garageuppfarter och pulkabackar.

Det kostar att ligga på topp som vi säger här på Solsidan.

Det här kan ni bara sitta och drömma om i era kolonistugor, patrask!
 
Jag trodde att det var själva uppfarten som var plan och allt annat lutade???

Menar ni att det är fel?

Nej nu blir jag förbannad på riktigt alltså!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.