Hej,

Jag har blivit erbjuden att hyra en lagerlokal. Lokalen består av 5-8 meter höga väggar inuti en stor hangarliknande byggnad där flera företag har både kontor och lager. Väggarna är isolerade men taket är endast själva skalet, alltså den stora hangar byggnaden som delas av många företag. Detta består av stora keramikplattor (typ korrigeradplåt fast av keramik), helt utan isolering.

Jag skulle nu vilja bygga ett isolerat innertak för att göra om denna kalla yta till varmyta. I den höga delen av lokalen skulle jag även vilja bygga ett mellanplan så att det blir två våningar där.

Jag kommer inte ändra något på fasaden till det yttre skalet. Jag kommer inte heller ändra något på utsidan till väggarna som vetter mot de andra företagen inne i hangaren. Lokalen kommer fortfarande vara en företags lokal. Jag kommer alltså inte konvertera den till bostad eller föreningslokal.

Måste jag söka bygglov för detta?
Kan någon tipsa mig om var jag hittar ett regelverk som bestämmer sådana här saker? Hur beräknar man vad ett bygglov kommer kosta?
Mina erfarenheter av stadsbyggnadskontoret är att det är högst godtyckligt och beroende på handläggare om ett ärende går igenom eller inte och hur mycket det kommer kosta...
 
O
Det jag kan tänka mig att det skulle behövas bygglov är för ändring från lager till kontor, men jag är inte alls säker...
om det redan är andra som har byggt i samma lokal så känns det lite som det kvittar med bygglov....
Jag trodde inte jag skulle säga detta själv... men jag skulle nog skippat bygglov... i och med att du skulle kunna säga att du använder det som lager och det är väl nästan sant... :)

Tänk på avtalet du skriver på..,. för det är en del pengar du läggar på ombyggnationen...
Du bör se till att du sitter på avtalet i minst 3år i stöten med tanke på de pengar du kommer lägga ner i lokalen,....
 
Tack för svar!
Jag tror att det skulle vara möjligt att få ett avtal på 5 år i stöten, vet inte om det går att hyra på längre tid, har fått för mig att det är i princip ingen som skriver längre avtal på den här typen av lokaler.

Som du säger så är det ju andra som har byggt där, och den uppfattning som jag har fått är att de med största sannolikhet inte har bygglov.
Kan det vara så att hyresvärden som äger hela området har något generellt bygglov för hela byggnaden? Att det är ok att ändra den internt för olika företag?
Någon som har bra länkar där man kan hitta vad som gäller?

Spelar det någon roll om jag bygger ett våningsplan i lokalen? Jag kommer ju då alltså bygga mina egna bärande väggar för att stötta våningsplanet.
 
Det kan krävas bygglov för ändrad användning. För att få svar måste du kontakta fastighetsägaren eller kommunen för att få läsa bygglovet.
Ändring av bärande väggar kräver inte bygglov, men det kräv att du gör en anmälan. (Kommunen ska få möjlighet att be om konstruktionsritningar så ingen får ditt byggprojekt i huvudet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.