Har installerat min Nibe 1245 och får köldbäraren att gå runt. Har dock kvar porlande ljud i rören. Funderar nu över ett fenomen jag har gällande nivåkärlet.

1. Då jag har KB-cirkulationspumpen i drift och försöker lufta via nivåkärlets säkerhetsventil ökar vätskenivån i kärlet och brine samt luft kommer ut ur returledningen. Är detta normalt ?

2. Ska jag över huvud taget släppa ut luften ur säkerhetsventilen på nivåkärlet eller ska det vara övertryck i den och lämna avluftningen till ventilerna på högsta punkt?

3. Någon risk med att INTE lufta via säkerhetsventilen på nivåkärlet?

4. Om jag nu ska avluftar via nivåkärlet, ska cirkulationspumpen vara avstängd då för att ej trycka ur vätska?

5. För att fylla på Brine vid behov behöver jag ju släppa på "locket" till nivåkärlet, ska då cirkulationspumpen vara avstängd varvid jag kommer från att nivån ökar och trycker ur brinen?

Massa funderingar men kanske ett lätt svar. Skicar med bild på installationen. Röda tryckkärlet är till golvvärmen och har inte med KB att göra!


Nivåkärlet är inte högsta punkt, men på högsta punkt har jag avluftare.
 
  • DSC_1033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man trycksätter kärlet så kommer luften att lättare att gå ur jag tror det beror på att luftbubblorna blir mindre under tryck. Du behöver inte lufta på kärlet det finns ju redan luft i det så det gör ingen skillnad. Varför drog du inte kb ut från sidan på vp då hade kärlet hamnat högst och du sluppit luftare det är väl ingen automat luftare du har ? Anledning jag tror att det bör vara övertryck i systemet är att det inte får bli undertryck för då kan man suga in luft och plastkärlet sugs ihop för trycket kommer att variera under säsongen.
 
Smurfen72: Hade varit mycket lätt att dra ut KB från sidan, fattade inte att jag kunde det innan det var för sent (dvs innan jag dragit nästan allt klart ) :banghead:

Har en duo vent, dvs både automat och manuell luftare. Kan stänga automaten och bara köra manuellt om jag vill.

Det jag undrar är om jag kopplat något fel då vätskenivån stiger när jag släpper på säkerhetsventilen på nivåkärlet då KB-cirkulationspumpen är på, eller om det blir så pga trycket den ger?

Har ingen luftning på KB-ut, kanske skulle skära in en där också, dvs direkt under den jag har på KB-in!

Lufta på nivåkärlet tänkte jag för att få ur luft ur systemet, men det sköter sig kanske bättre via avluftaren på högsta punkt
 
PS. ska jag nu dra det från sidag måste jag koppla ur golvvärmen för att få ut VP från väggen så jag kan vrida ner båda rören, + dra om alla fästen och rör på väggen :mad:

Måste det göras tänkte jag kunna skjuta upp det till sommaren då jag inte behöver gålvvärmen. Inte sugen koppla ur den nu då jag inte har några heldagar att fixa detta på :(
 
Redigerat:
Strunta i att dra om det funkar bra som det är nu finns flera vp som har kb på toppen. Att nivån stiger har att göra med att luften som finns i slangen trycks ihop och tar mindre plats när du trycksätter. Prova att köra nån vecka men det kan vara svårt att få ur luften eftersom den ska tryckas så lång väg.
 
Smurfen: Ok låter bra att det inte ser helt fel ut, även om jag kunde gjort det lättare :(

Bara två funderingar nu då:
1) om jag måste fylla på nivåkärlet av nån anledning. Ska jag stänga av KB-cirkulationspumpen först och på så sätt slippa att det trycks ut vätska ur kärlet? Eller måste jag sätta en ventil under kärlet så den kan stängas under påfyllning och sedan öppnas när jag fått tätt nivåkärl?
2) Kan en luftventil på KB-ut hjälpa att bli av med luften där? Ingen stor sak att skära in !


Kan det
 
En ventil under kärlet är nog bra att ha när inte kärlet sitter högst.Tror inte en luftventil hjälper men har egentligen ingen koll det enklaste är att köra med tunna tills luften är borta så är problemet löst.
 
Tack för dina synpunkter Smurfen72. Antar att det inte är fel hopsatt med nivåkärlets placering etc. Får låta det gå ett tag som det är. Alternativt skära in en avluftare på KB-ut, en ventil under nivåkärl, några vändor runt i tunna sen köra normalt igen.

Fler ideer eller synpunkter tas gärna emot medan jag fortsätter med det här projektet (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.