Hej igen,

Jag har vattenburen golvvärme i huset med en pågående bergvärmeinstallation. Dock har jag upptäckt att jag har ett urtymme på övervåningen som bli ngt kall och jag skulle vilja montera ett element där, vattenburet.

Finns det möjlighet att koppla ihop dessa rör i källarn där bergvärmepumpen står (Thermia G3)?

Eller hur gör man? Kanske inte ska göra det själv men måste få en bild av hur det kan fungera.

Tips mottages!
 
Känns som att du har väldigt lite koll på detta och förklara på ett vettigt sätt från början på ett forum känns inge vidare. Hade jag suttit i din sits hade jag taigit in en VVS:are och därifrån lärt mig på vägen.
 
Jag svarar något mindre drygt och säger generellt att visst går det att koppla in ett element till när man ändå håller på och röjer med en pågående installation i huset. Dock behöver elementet en egen krets från värmepumpen och klarar sig inte med det relativt svala vattnet i golvvärmeslingan.
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Bra kanon! Då vet jag och tänkte inte på det att elementen behöver varmare varmvatten...

Och sj6 kan ju läsa mitt inlägg och försöka förstå det.
 
Varför inte lägga in gv i det rummet som är kallt? Blir kostsamt inst. om du skall montera en extra shunt grupp som skall sänka den högre framledningstempen från pannan till golvvärmen som krävs för att 1 st radiator skall fungera korrekt.

mvh
 
Har du tillräckligt stor radiator så borde det väl funka ändå?
 
80-100W per kvadratmeter i rummet så har du överdimensionerat din radiator tillräckligt. Tänk på att golvvärme har högt flöde och radiatorer lågt flöde. Om du kopplar in golvvärme på radiatorslingan så sätt en shunt emellan som sänker flödet.Finns små shuntar som man kan gömma i en låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.