Gotland slocknade i fem timmar idag på förmiddagen så jag blev tämligen högt motiverad att testköra elverket. (Ca 4 kW med 4-takts 6 hp BS Vanguard motor.)

De visade sig att det går jämnt och bra med last, men mycket ojämnt på tomgång om choken inte står i mellanläge.

Frågan är då om jag helt enkelt skall skruva på tomgången (om det nu går) eller om det är ett symptom på något annat som jag bör åtgärda först.

Vad säger ni som kan motorer?
 
Gammalt och oanvänt? BS brukar ha en tendens till membran som torkar. Fjädrarna till varvtalsregulatorn är OK med?
 
Vad är det för typ av elverk? Om det är den gamla hederliga sorten och inte med inverter inblandad skall väl varvtalet vara detsamma oavsett last? Då är det inte en god idé att ändra på varvtalet. Ibland blir varvtalsregulatorn instabil vid låg last så att varvtalet ökar och minskar rytmiskt. Detta sker lättare om motorn inte går helt rent. Finns det någon blandningsskruv på förgasaren? Går länkaget till varvtalsregulatorn lätt? Att du får den att gå jämnt med halvt utdragen choke antyder att det har med blandningen att göra.
 
Det är väl typ 5-6 år gammalt och har inte använts mer än några timmar de senaste åren. Jag tror varvtalet/spänningen är OK, men har inte kollat. Ska ta och mäta i morgon.
 
@Avemo

Det är gammalt och hederligt, motor och generator. Det finns en skruv som inte är plomberad såvitt jag kan se. Ska försöka hitta manualen..

Screen Shot 2012-12-14 at 6.55.22 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan vara en eventuell luftskruv, jag har nyss mekat med ett liknande och det gick extremt ojämnt men efter lite justerande av luftskruven så blev tomgången jämn och fin.
 
Hur gammal är bensinen i den?
 
skalman1 skrev:
Kan vara en eventuell luftskruv, jag har nyss mekat med ett liknande och det gick extremt ojämnt men efter lite justerande av luftskruven så blev tomgången jämn och fin.
Tack för tipset, ska se vad jag kan hitta den.

Andy78 skrev:
Hur gammal är bensinen i den?
Det fanns en liten skvätt flera år gammal bensin i tanken så jag fylld på rejält med färskvara och körde säkert 20 minuter, men det gjorde ingen större skillnad. Med belastning (ca 25%) gick det som sagt helt OK.
 
Det kan va så att det är hartser kvar av den gamla bensinen det går gå att blanda i k sprit eller en halvliter e85 som har en rengörande effekt.
ibland kan man behöva göra det i ett par tankar.
 
OK, bra tips, det ska jag prova. Tack!
 
Förgasaren på min förra gräsklippare med B&S sa upp sig när den fick smaka på lite sprit, det är alltså inte helt riskfritt.
 
snaggletooth skrev:
Förgasaren på min förra gräsklippare med B&S sa upp sig när den fick smaka på lite sprit, det är alltså inte helt riskfritt.
Hur mycket sprit hade du i då i en tank och hur mycket bensin, var det vanlig macksoppa?
 
Lite osäker på mängden för det var en 4-5 år sedan, men det var inte mycket sprit iaf + vanlig 95.
 
Jag tror att du ska ta isär förgasare och blåsa rent den. Låter som om det är skit i förgasaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.