Då har man blivit kontaktad av första "larmfirman", aroundio.
Ett villalarm (trådlöst) från dem kostade 3.700 installerat och klart. Med uppringning till Securitas ytterligare 240:-/mån. Utan att kunna något om larm så tyckte jag det var dyrt.

Vad finns det för alternativ och vilka priser?

Är inte intresserad av att springa runt och köpa komponenter själv för att sedan installera utan "installerat och klart". Dessutom vill man ju (?) ha det trådlöst. Någon?
 
Är en otålig själ....INGEN som har installerat larm?
 
Priset har jag ingen aning om det är högt ellere lågt men jag skulle nog satsa på ett trådbundet larm så dessa är i alla fall lite svårare att slå ut.

//Markus
 
Varför är trådlösa larm oftast inte godkända av försäkringsbolagen?
Hur slår man ut ett trådlöst larm?

mvh
David
 
Som jag har förstått det använder trådlösa larm (iaf de flesta) 2,4GHz bandet för överföring av signalen, detta råkar vara samma band som trådlösa nätverk, mikrovågsugnar m.m. detta gör att det är relativt enkelt att fixa till något som helt enkelt förblindar möjligheten att kommunicera mellan enheterna.

//Markus
 
Finns det något godkänt trådlöst larm?

mvh
David
 
Vi har ett trådlöst larm som Falck har installerat och som rekommenderas av länsförsäkringar. Har ingen typbeteckning på larmet, men kolla med LF.

/Martin
 
I princip alla (finns kanske ett par undantag, fler är på G) använder 433 Mhz bandet, där det ligger en rejäl brusmatta från billarm, fjärrkontroller etc
Derför känns det ganska otryggt, en ny frekvens har släppts enbart för larm (868 Mhz tror jag det var) som vär blir lite bättre, men som sagt, INGA trådlösa larm är godkända i ordet rätta bemärkelse.
Vill man störa ut larmen kan man göra på flera sätt, ganska enkelt dessutom, men det tänker jag inte gå in på här !!
 
Det stämmer att nyare system använder 868Mhz. De brukar också ha en del andra trick för sig, för att förbättra säkerheten i överföringen.

Detta är dock ett vanligt ISM band (Industrial, Scientific, Medical) och får användas för vem som helst och till vad som helst. Så även här kommer det snart bli trångt.
 
MartinH skrev:
Vi har ett trådlöst larm som Falck har installerat och som rekommenderas av länsförsäkringar. Har ingen typbeteckning på larmet, men kolla med LF.

/Martin
Vad fick ni betala för det?

 
Hej!

Jag har satt upp ett trådlöst larm som i alla fall är godkänt av LF.
Jag är även installatör av dessa larm.  ;D
Vill ni köpa, maila mig. :)

Larm som är trådlösa är inte godkända därför att trådlöst tidigare alls finns i balkarna för larmgodkännande. Så snart dessa uppdateras blir det andra bullar. Det väntades ske till jul, men det har blivit försenat. Surprise.

Hur som helst, larm som sänder på 866 är ganska svåra att störa ut, vad jag vet krävs det tuffa grejor. Dessutom känner larmet av om det tappar kontakt med sina sensorer, och drar igång ett sabotagelarm.

Det larmet jag installerar är väldigt väldigt bra.
Priset är ganska normalt för ett seriöst larm. ca 6000:- för ett baspaket inkl installation. Med tillbehör för att täcka in en normal villa samt med 2 fjärrkontroller hamnar det på 8-9000 kr. Jag lovar, det är bättre än trådlösa larm från Clas Ohlsson för 2000:-


Den stora grejen man ska veta om seriösa hemlarm är försäljningsmetoderna som finns.

Man kan antingen köpa ett larm med bevakning på abbonemang av Falck/Securitas, kostar 3-400 per månad.
Eller, så kan man köpa ett larm av en larminstallatör som sedan kopplar upp det mot t.ex. Falck mot en avgift på 92:- per månad.
Det blir då samma funktion.
Skillnaden är efter tre år när abbonemanget går ut så äger fortfarande Falck larmet, vill man inte fortsätta så kommer de och hämtar larmet, så står man där...
Köper man sitt eget larm så kan man bara välja att byta till något annat bevakningsbolag, eller bara sätta att den ska ringa upp till sin egen mobil.
Likadant kan man ju köpa larmet och ha det till att ringa mobilen och grannen. Får man sedan mycket inbrott i området så kan man koppla upp det mot Falck också.

Larmet jag rekommenderar heter Visonic Powermax.
Man kan kombinera de trådlösa enheterna med trådbundna larmenheter som är billigare.
Larmet talar svenska med en...jättesmidigt. "Ej klar att kopplas in, entredörr, öppen... garage, sabotage" o.s.v.
Vidare använder man nästan aldrig knappsatsen, man har istället en liten och smidig sändare som ser ut som samma för ett billarm.

Om någon har fler frågor om trådlösa larm (eller trådbundna för den delen) så svarar jag gärna efter bästa förmåga.

Mvh
Magnus, Nybyggare i Löddeköpinge.

P.s. Ang Arundios erbjudande... hur de kan ta 240:- per månad för larmtjänst är bortom mig... Falck här i Malmö tar som sagt 92:- just nu....däremot verkade larmet fruktansvärt billigt. De kanske har flyttat kostnaderna på något sätt... D.s.
 
Får de pengarna (8-9´) får du lätt ett trådbundet larm, och då är valet lätt, iaf för mig. Precis som du skriver säljer de stora bolagen larmen ganska billigt, förmodligen under självkostnadspris, men tar igen det med råge på abb. kostnaden.
Ang LC kostnaden så går det att komma ner runt 40:-/månad, utryckningar går att få för 695:- inkl moms i mellanskåne/Lund/Malmö.
Ang frekvenserna känns det som det kvittar vilken frekvens som används ur störsynpunkt, det är lika lätt/svårt att störa ut dem, bara man känner till var de sänder....
 
Nån som andvändersig av Clas Ohlsons larm AEI 981
är det dumsnålt att köpa ett sånt?
320965_1984_1443_2010_B_2004-07-01_160822.jpg
 
Fördel med trådburet larm; Mindre underhåll, inga batterier att byta (även om de trådlösa håller i 5 år).
Nackdel: Om man flyttar är det kört. Ett trådlöst monteras på två timmar och monteras ned på 30 minuter om man vill flytta. Dessutom kan man senare köpa till extra utrustning och koppla in på 5 minuter.

I ett befintligt hus är det dessutom fördel att slippa dra massa kablar, de lär ju synas.

Min erfarenhet av trådburna larm är att de är mycket mycket mer komplicerade att programmera, samt att de inte talar svenska med en, som "mitt" larm gör. Man kan få en modul som ringer upp en och spelar upp enklare inspelade meddelanden, typ, inbrott eller sabotage eller AC-fel. Det trådlösa jag rekommenderar är mycket mer avancerat, man kan till och med ringa till det och lyssna i mikrofoner vad som händer i huset, samt tala till huset, eller larma på/av/lyssna av meddelanden. Nu låter jag som en säljare, beklagar det.
Jag vill bara be de som ska köpa larm att titta runt lite. Gå inte på de billiga larmen som säljs med abbonemang, efter 15 år har ni betalat 70.000 iställer för 15.000 om ni äger larmet själva, och då är det ändå inräknat avbetalningsplan på tre år för den "häftiga" inköpskostnaden. Så hårresande är det!

Jag har kompisar som har köpt av Falck och andra larmfirmor och jösses ångrar de sig efter att jag demat vårt larm och koncept.

Min svåger köpte ett trådlöst larm för 13.000 (!!! :surprised:) som ändå kan mycket mindre än det larmet jag installerar, samt att det saknade de funktioner de ville ha.

Stay safe! :)

/Magnus

Förresten, ang Clas Ohlson-larmet:
De problem eller skillnader jag kan tänka mig på billigare trådburna larm är väl hur väl dokumenterade de är .Det är svårt att installera ett larm som har taskigt översatta manualer kopierade på en gammal Rank-Xerox. (Been there, done that).
Sen är jag väldigt skeptisk till larm som inte har någon display där man kan se vad som händer och att den tar emot ens kommando. Jag rekommenderar Cooper-larm, de är prisvärda. Tror ett baspaket ligger på 3000:- ink moms. Jag har installerat ett sånt, det var inte svårt. (obs, jag är mjukvaru-utvecklare som halkat snett och sysslar med larm nu också, så jag är ingen garvad installatör)
Som med allt annat får man titta på prislappen och fundera hur mycket besvär det är värt. Skiljer det en tusenlapp är det kanske inte värt mödan att köpa ett okänt, enkelt larm, utan bättre då att satsa på något som man hört gott om eller känner folk som har erfarenhet av.
Classe-larmet funkar säkert, är det billigt och man får rätt på det (får man ju förr eller senare) så är det säkert en OK affär!
 
Detta är dock ett vanligt ISM band (Industrial, Scientific, Medical) och får användas för vem som helst och till vad som helst. Så även här kommer det snart bli trångt.
Är det verkligen så?

Vad jag har fått för mej så är detta bandet (868MHz) till enbart för "Home automation" m.a.o. så får det inte användas till vad som hellst .Dessutom så får produkterna som använder denna frekven inte sända obehindrat, utan det finns en "duty cykle" som enkelt förklarat innebär att det är tidsbegränsningar på hur en produkt får sända och man kan inte göra som i det "gammla" bandet 433MHz t.ex köra trådlösa hörlurar som sänder ständigt.

OBS Detta är vad jag har fått höra och ingen verifierad sanning men det verkar ju konstigt om hela branschen bara byter frekvens och inte gör något mer för tillförlitlighet/säkerhet....

Kalsipper

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.