Vi rev en vägg i källaren och då hade de olika rummen olika tjock puts (beroende på att det gick vp-rör i ena rummet). Det skiljer ca 1 cm som vi vill bygga på för att få slätt och kunna kakla. Min fråga är hur gör man?
Hur putsar man på gammal puts? Huset är från 1968, det är btongputs som sitter fast.
 
Jag är ju inte expert men jag hade nog lagt ett lager putsbruk C på den del som måste byggas ut. Det finns lite risk att det blir sprickor i putsen, om pålägget innebär att putslagret blir för tjockt. Normalt sett sätter man putsnät för att minimera den risken, men med bara 1 cm att spela på är det nog bäst att chansa utan putsnät. Glöm inte att vattna/blöta ner det befintliga underlaget grundligt innan putsning, så att underlaget verkligen är genomfuktat. Annars blir ditt nya putspålägg kasst,
 
Tack för svar
Varför är 1 cm för lite för ett putsnät?
Många på forumet nämner rödgrund när de pratar om att putsa på ytor. Är detta något som kan användas istället för putsnät då jag får för mig att rödgrund används för att få bättre fäste mot underlaget?
 
Normalt lägger man inte nätet dikt an mot underlaget, men det får du nog göra om du bara har 1 cm, annars kan det ju sticka ut eller lämna rostfläckar om det är fuktigt. Rödgrund är nog ingen bra idé, då får du antagligen risk för putssläpp mot det gamla underlaget som sannolikt har lägre hållfasthet än rödgrunden. Man ska visst aldrig putsa så att bruket i ett yttre lager har högre hållfasthet än ett inre lager, för då kan putssläpp uppstå pga att materialen rör sig på fel sätt (eller nåt sånt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.