Har ett litet dilemma i och med en flytt som är nära föresteående. På min ena toalett har jag ovanför handfatet hängt en vanlig spegel på en krok. Är denna lösöre som jag kan ta med mig utan problem eller är det "fast egendom" bara för att den hänger ovanför ett handfat på en toalett. Det är egentligen ingen uttalad badrumsspegel dvs den har ingen el och liknande utan kan lika gärna hänga i en hall eller ett vardagsrum.
 
Har du själv hängt dit den?
Är det hyresrätt, bostadsrätt eller villa?
 
Jag skulle i alla fall inte räkna det som fast egendom.
 
Slapparsmurfen skrev:
Har ett litet dilemma i och med en flytt som är nära föresteående. På min ena toalett har jag ovanför handfatet hängt en vanlig spegel på en krok. Är denna lösöre som jag kan ta med mig utan problem eller är det "fast egendom" bara för att den hänger ovanför ett handfat på en toalett. Det är egentligen ingen uttalad badrumsspegel dvs den har ingen el och liknande utan kan lika gärna hänga i en hall eller ett vardagsrum.
Satt det något när förut?
 
Har du köpt den och hängt upp den är det din spegel. Satt den där innan torde det vara hyresvärdens spegel. Om det nu gäller en hyresrätt...
 
Måste väll räknas som lösöre.
 
http://www.villaagarna.se/Global/Do...ort_fastighet/vad-ingar-i-fastighetskopet.pdf

I listan finns bl.a. "toalett och badrumsinredning". Men med tanke på att den hänger löst på en krok är det väl lite osäkert hur detta skall betraktas?

Men det beror ju på vad det är du lämnar? Precis som tio_Pepe skriver har ju boendeformen betydelse. Lämnar du en hyresrätt och har hängt upp spegeln själv är det helt givet att du även tar med dig spegeln vid flytten.

Har du däremot sålt ett hus kan jag tycka att det låter lite sniket att ta med sig spegeln (oavsett vad du enligt lagens mening har rätt till), såvida den inte är värd väldigt mycket pengar? Men då brukar man ju avtala om att den inte skall ingå i köpet. Just för att slippa sådana här frågeställningar.

När jag flyttade in i en bostadsrätt för en herrans massa år sedan hade föregående ägare faktiskt tagit med sig badrumsspegeln. Den var nog knappast värd speciellt mycket pengar, men det var ett stort irritationsmoment för oss eftersom det inte fanns några andra speglar i lägenheten vid inflyttningen. Jag var därför tvungen att sätta mig i bilen och åka till IKEA enbart för att införskaffa mig en badrumsspegel. Denna tid hade jag hellre spenderat på att packa upp flyttkartonger.

Summa summarum: Vill du bli betraktad som en snåljåp och orsaka irritation hos köparna tar du med dig spegeln. Annars låter du den hänga kvar. Jag tror inte att de kommer att dra igång en process enbart för att kräva dig på en badrumsspegel för ett par hundralappar.

Ett annat alternativ är att du införskaffar en annan spegel och hänger dit (om nu just denna spegel skulle vara av stort värde för dig?). Du kan ju alltid hävda att den ramlade ner och gick sönder om de mot förmodan skulle fråga varför det inte är samma spegel som vid visningstillfället?

Eller varför inte bara ringa köparna och fråga om det är OK att du tar med den? De kanske inte ens vill ha denna spegel? Då är ju saken klar!
 
Redigerat:
Det är en villa det gäller. Övervåningen var oinredd när vi flyttade in så vi har själva gjort i ordning toaletten. Tar man bort spegeln är det kaklat förutom ett litet rör i väggen där det finns elkablar ifall man känner för att sätta upp en riktig badrumsspegel med belysning (om nu det är av nån betydelse för frågan).
 
Slapparsmurfen skrev:
Det är en villa det gäller. Övervåningen var oinredd när vi flyttade in så vi har själva gjort i ordning toaletten. Tar man bort spegeln är det kaklat förutom ett litet rör i väggen där det finns elkablar ifall man känner för att sätta upp en riktig badrumsspegel med belysning (om nu det är av nån betydelse för frågan).
Då är svaret att det borde du ha gjort upp med köparen om, precis som eviljava säger. Mitt råd är att du ringer upp köparen och frågar hur hen vill ha det.
 
Har spegeln något direkt värde (i förhållande till hela fastigheten). Om inte är det kanske enklast att bara lämna den för att minska risken för potentiellt strul. Det brukar vara nog mycket att tänka på i samband med flyttning så allt som man kan slippa strula med är värt en del.
 
Slapparsmurfen skrev:
Det är en villa det gäller. Övervåningen var oinredd när vi flyttade in så vi har själva gjort i ordning toaletten. Tar man bort spegeln är det kaklat förutom ett litet rör i väggen där det finns elkablar ifall man känner för att sätta upp en riktig badrumsspegel med belysning (om nu det är av nån betydelse för frågan).
Ta ett snack med köparen om el-kablarna också (oxå). Om kablarna är spänningsförande så har du/dom ett el-säkerhetsproblem.
 
Hej,
När vi köpte en villa för en 8 år sedan nu ( har flyttat igen sedan dess) så upplevde vi säljarna otroligt giriga. De ringde upp oss och ville ha extrabetalt för persienner. Utöver detta "undanhöll" de effektivt saker kring standarden, dvs svartjobb/ hafsjobb. Detta föhandledde .... kan man säga att när vi efter ett tag fick fuktskadeproblem så stämde dem i ett dolt fel fall som vi vann och de fick pynta uppåt en 300,000 för något som vi, UTIFALL vi upplevt dem som trevliga, sunda människor ev hade kunnat diskutera oss igenom detta till en kostnad runt 30,000 eftersom stora delar av skadan blev en försäkringsskada.

När det började osa katt för dem ville de såklart diskutera, men då med bakgrund av deras små djävligheter (vill ni köpa de extra takpannorna? ) och vinst på huset som vi uppfattat så vägrade VI diskutera och körde på!

Sådant kan man ju också ha i åtanke, vi brukar tänka på det i alla fall när vi säljer. Girighet brukar inte löna sig, frågan är fri, resonera sunt.
 
Slapparsmurfen skrev:
Det är en villa det gäller. Övervåningen var oinredd när vi flyttade in så vi har själva gjort i ordning toaletten. Tar man bort spegeln är det kaklat förutom ett litet rör i väggen där det finns elkablar ifall man känner för att sätta upp en riktig badrumsspegel med belysning (om nu det är av nån betydelse för frågan).
Ska ni ta med själva toaletten oxå (ni har ju köpt den själva när ni inredde övervåningen)?

Låt spegeln hänga.

Nä mina föräldrar sålde huset för ca 10 år sedan så lät vi alla gardinstänger följa med huset, dom skulle antagligen inte passa i det nya huset som höll på att byggas, gardinstänger betraktas som lösöre.
 
Det här är min personliga åsikt: om man säljer en villa - som ofta handlar om miljonbelopp och ofta flera hundratusentals kr i vinst - skall man inte djävlas med köparen kring småsaker. Om spegeln har något personligt värde för dig så anser jag det vara god kostym att informera om detta innan köp.

Troligtvis skulle det inte påverka köpet om infon förmedlas i den sk frågelistan, men det kan få stora irritations konsekvenser i efterhand.
 
Vi har redan varit otroligt generösa och lämnar en hel del saker som vi egentligen inte behöver lämna så vi kan knappast räknas som giriga.

Måste säga att jag finner det underligt att det verkar så oklart i ett sånt här fall. Ang. gardinstänger så verkar det i alla fall vara glasklart vad som gäller dvs man har all rätt att ta med dom, sen om man gör det är upp till en själv.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.