Har ett isolerat uterum/vinterträdgård som har golvvärme med kylvätska. Detta tar ganska mycket(tror jag iaf) värme trots att vi stängt dörren ut och bara har på 7-8 grader. Är någon som sagt att byggnaden kan ta skada om man inte har någon värme på men en del säger att det inte ska göra det men inte vågat chansa. Är klinkergolv och träpanel och mycket glasfönster. Vad tror ni?
 
Byggnaden kan ju ta skada om ett vattenrör fryser någonstans.
I övrigt finns det nog inte så mycket som kan ta skada...

Jag har ett garage som ursprungligen var byggt som varmgarage (d.v.s. vattenburen värme, isolering, osv). Detta står kallt året runt (och har gjort så de senaste decennierna). Vattnet är m.a.o. tömt ur radiatorerna.

Jag har inte upplevt att det har tagit någon skada av detta.

Det man kan tänka på är väl att ventilera ordentligt på höstkanten när kylan börjar komma. Varm sommarluft som kommer in i utrymmet under juli/augusti innehåller mycket fukt och orsakar därmed en hög relativ luftfuktighet när temperaturen börjar sjunka på hösten.

Har man mycket verktyg och liknande vill man gärna hålla sig under 60% (för att undvika korrossion).
 
Jag vill minnas att man ska hålla sig över 8-10 grader för att undvika fukt/mögel-problem
 
Nyfniken skrev:
Jag vill minnas att man ska hålla sig över 8-10 grader för att undvika fukt/mögel-problem
Vad gäller mikrobiell påväxt avstannar den (eller växer extremt långsamt) om temperaturen ligger under 0. Det är alltså inte på vintern det möglar i garage, kallvindar och isolerade uterum. Däremot kan det skapas förutsättningar för påväxt. D.v.s. att fukt ackumuleras och skapar gynnsamma förhållanden när temperaturen stiger.

Men som jag skrev ovan: Se till att ventilera ut den fuktiga sensommarluften.
 
Okej, golvvärmen i uterummet innehåller någon typ av kylvätska för att man ska kunna stänga av.
Då är det alltså om det blir problem med fukt och mögel. Jag upplever redan som det går åt en hel del värme för att hålla det uppe med 7-8 grader. Hur skulle ni gjort?
Har också värmegarage där jag har kranvatten med så har på typ 5 grader där för att det inte ska frysa men har funderat på att tömma det med. Vet inte riktigt hur mycket det kostar att hålla lite värme i dessa utrymmen. Hur kan man uppskatta det på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.