tjena alla byggare, verkar vara ett forum som passar mig. Har läst i alla villa tidningar om att man ska isolera vinden det kan ge upp till 30% värme sparning? Jag har lite frågor, jag har läst på forumet lite men ingen konkret lösning..

Jag har ett ca 15 cm tjokt lager spån, med nogot kartong aktigt på, jag skullevilja veta vad som är bäst att göra.

kan jag bara lägga ut ny isolering på allt, och ta upp 2 nya ventilationer vid nockarna?

Och vilken isoliring ska man ha?
 
Tryck upp isoleringen i taket i stället. Om du inte vill göra om allt från början dvs att kolla så att du har riktigt tätt mellan bostaden och vinden. Har du inte riktigt tätt (vilket jag tvivlar på att du har) så kan du få ordentliga fuktproblem när du skapar en ännu större temperaturskillnad mellan vind/bostad.

Bra regel att komma i håg:

Isolering ska alltid sitta i klimatskärmen, dvs YTTERTAK, yttervägg etc...
 
ok men det är inte det lättaste jag kommer knappast upp på vinden alså jag kan inte stå där. Och göra ett sådant jobb skulle bli aldles för krongligt om jag inte lyfter dän tacket och tar det den vägen.

Jag är nog inne på att be ett företag att spruta vinden med någon form av isolering?
 
Tjena Matte !

Har du spån isolering så går det alltid att fylla på med mer spån. 10cm spån isolerar som 7 cm mineral/glasull.

Alternativet är någon form av celulosa isolering, eko fiber som går att spruta dirket ovanpå din spån isolering.

Bus enkelt !
 
jag kollade lite på ecofiber skulle få ge ca 5000 kr för 30m2 och ca 30 cm. vet ej vad man ska ta`
Har ett lockalt hyvleri i närheten tror han tar ca 5 kr för en soppsäck med spån, går det ta det?
 
Hmmm, svårt val, eller hur  ;)

Har byggt ut vår gamla träkåk från 1930 och gjort som så att jag fyllt ekofiber i det nya (Utan vind, nya sovrummet öppet till nock) och använt kutterspån som isolering i mellan-golvbjälklagen innerväggar. Har även fyllt på med extra kutterspån på vinden i den äldre delen av huset.

Det du skall se upp med är att det spån du använder är tortt, det finns att köpa balat kutterspån hos en del sågverk och även hos Granngården. Används som strö i stall.

Men skall du matcha 30cm eko fiber går det åt en hel del spån (ca 45 cm tjock lager) och om du väljer eko fiber så är ju priset "sprutat och klart".

Jag skulle rekomendera eko fibern, enklast och mycket bra isolering !
 
tjena, det är ju lite knepigt detta här man vet ju inte om man märker någon skilnad? eller ? jag har inte en aning om man kan spar någe på att isolera mera på på vinden..
 
mattiaxen skrev:
jag har inte en aning om man kan spar någe på att isolera mera på på vinden..
Eftersom värmen stiger uppåt, så är det vinden man först och främst ska satsa på att isolera. Det kommer tämligen omgående att visa sig i en lägre energiförbrukning. ;)
 
Jag ska äntligen ut i helgen och krypa på min egen vind med isolering och vindskivor. Ingen isolering alls på sidorna i ena vingen! :surprised:

Kul jobb! ::)

plexi
 
tjena nu sitter man på jobbe och går igenom lite inlägg.
någon som vet en ca åtgong med extra spån, kan köpa i vanliga säckar? eller är det mera värt att ta upp en bil som sprutar eko fiber?
 
Tja, 125 liters säckar med spån... för 45 cm tjockt spånlager ger 3,6 säckar per kvadratmeter... Vilket inte riktigt kommer att stämma med verkligheten men då får du iaf en uppfattning om antal säck...

Många blir det ::)
 
oj oj oj monga seckar blir det? Jag har lite tid på mig att bestaäma, kanske bättre om man ska bygga ut, och ta allt ihoppa,,
 
hallå igen, jag ska bara tillägga att det där med enirgisparnings syfte så äldar jag bara med ved, har elpatron men änvänds ej. skulle jag märka mycke skilnad eller är det svårt att säga, har funderat på ecofiber. det är ju som sackt srutat och klart.
 
Hejsan..

nja jag skulle om jag vore som du köra med Ekofiber.. 5 papp.. inte så jätte mycket pengar.. du lär ju tjäna in dom på 4-5 år??

Bara du har skorstenen varm så är det ju ingen fara med att det blir möggel på vinden.. Det är ju bara bra om skorstenen värmer (torkar ut) vinden.. :D

/också Dyslektiker :)
 
tja kolt med dyslexi, jag brukar lägga in det som fotonot det brukar annars bara bli att folk garvar åt stavningen och inte monga svar,,

det lutar som sakt åt ecko fiber ska ringa till dom när snön har tinat lite, och jag har ju som sakt ved äldning i köket med skorstenen i mitten, så det lär nog bli lite värme från den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.