Tja!

Har en källare osm är dränerad med platon matta 2005 och vill nu isolera källaren. Räcker det att jag isolerar den del av källaren som är synlig ovan mark eller ska man behöva gräva ur och isolera ända ner till plattan?

Kommer detta göra mycket tror ni?
 
Lite nyfiken, hur hade du tänkt att gå till väga för att isolera ovan mark?
 
Kan man inte använda sig av sådana där "steni" skivor och sen fästa dem på något vis?
 
Ska du lägga cellplast för då? Är huset tilläggsisolerat?
 
Kommer att tilläggsisolera en vända till men de är gjort en gång sen huset byggdes.
 
enligt energideklarationen när vi köpte huset var en av energiåtgärderna att isolera den synliga delen av källarväggen på utsidan och de skulle spara upp till 2000kw/h.

Vet dock inte hur man går tillväga
 
Redigerat:
Det är lite beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner. En vanlig EPS-skiva är ju 1200mm hög och sockeln lite lägre (kanske 800mm eller så?) så enklast är förmodligen om man gräver ner så pass att man slipper kapa skivorna.
En mycket förenklad uträkning hur mycket effekt man sparar om man idag bara har betonghålsten och lägger 70mm EPS utanpå (vid -10 ute och +20 i källaren, och totalt 40kvm isolering):

U_bhs = 2
U_eps = 0.04/0.07 = 0.57
U_tot = 1 / (1 / 2 + 1 / 0.57) = 0.44

P = 40 * (20 - (-10)) * (2 - 0.44) = 1872W

Blev ganska nära vad du skrev för 2000W antar jag att du menade. Eller förmodligen menade du 2000kWh/år kom jag på nu, men hursomhelst så blir det en stor besparing...
 
17kvm synlig källar vägg är det på huset. har ett garage som går ihop med huset som tar bort en stor del, måste mäta och se hur mycket jag skulle kunna isolera. Men om de går att isolera 100 så ska jag nog göra det och sen göra som du sa att man gräver ner längden på vad skivorna är så slipper man kapa skivorna. Vilka isoler skivor är de bästa för ändåmålet kosta vad de kosta vill
 
Hur räknar man ut hur mycket skillnad det blir i besparing på 50 vs 100 cellplast med granit ( neopor) lamda 31.

Har idag ganska precis 100 tillgodo fram till bräfodring men kommer ju isolera hela huset framöver så funderar på om ja ska isolera 100 istället för 50.
 
Jag räknade på att tjäna ca 5500kWh värme på att isolera 35m2 källarvägg ovan mark om jag håller 16 grader i källaren. Bor efter kusten i västernorrland... Sen vad det blir i el är lite svårt att räkna på då jag har jordvärmepump. Men eftersom elpatronen går när det är under -15 idag så kanske man kan räkna på cop 2 ungefär. Dvs kring 3000kWh. Sen vad det blir i pengar vet jag inte, 4000kr/år kanske? Extremt grovt räknat...
 
Jag klistrade fast 50mm cellplast s80 på min mur ovan mark med fogskum. Sen drog jag i en massa leca skruv med plastbricka som distans för nätet. Nätet najade jag sen fast i skruvskallarna. Efter att dessa moment var gjorda slängde jag på cirka 15-20mm Finja putsbruk C 3mm.
 
Jag tänkte nog köra med XPS S 200 istället för cellplast S 80 eftersom det känns stabilare, men det kanske bara jag som är fånig.
 
Men tror ni att de är värt att isolera 100 jämfört med 50? eller kommer de inte bli någon direkt besparing av det?
 
Mellan tummen pekfingret, 500kWh/år. Så om det är värt det beror på var du bor, hur varmt du håller i källaren och vad du betalar för 1kWh värme. Jag kommer nog köra 70 eller 100 iallafall.. den största kostnaden är ju ändå sockelskivorna som kommer utanpå.
 
Redigerat:
men är det inte så att de skivor som det är granit i att man då inte behöver några sockelskivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.