Jag har försökt montera en hatthylla. Nu visar det sig att väggen består av betong med något väldigt hårt innanför. Jag misstänker det är en stålbalk. Jag vill dock ha hyllan här så att flytta på den är ingen lösning.

Borren går in ca 3 cm så det finns en del att fästa i ändå. Jag får dock inte pluggen att sitta. Alternativet skulle vara ett gå upp i dimension men jag vill helst undvika det och undrar om ni har tips på fyllnadsmassa som man kan limma fast pluggen med. Fylla hålet med massa, peta i pluggen, vänta några timmar och sedan dra i skruven och slippa att pluggen roterar.

I badrum har jag använt silikon för att täta för vatten men även för att få pluggar att sitta riktigt säkert. Jag behöver någonting hårdare för detta. Vi snackar 6 mm dimension.

Hyllan ska inte belastas av tyngre saker än halsdukar och mössor varför jag är beredd att lita på de relativt grunda hålen.

Tacksam för tips och råd!
 
Åk in till din lokala brädgård och fråga vad dom säger.
Spontant skulle jag testa PL400 luktar en del innan det härdat men sen är det ok och brukat sitta utav bara hvete.

Har kommit nått nytt men kommer inte riktigt ihåg vad det heter T-tec eller nått sånt tror jag och det ska vara bra nå djävulskt ..
 
Skulle också sagt PL400, fäster oerhört bra. Men 3cm känns ändå väldigt lite för att fästa en hatthylla (även om det inte blir mycket vikt på).

Det är inte så att du har en slagborrmaskin som inte riktigt klarar betongväggen? Har gjort detta själv innan jag hade lite bättre doningar, och det kan verka som något mkt hårt i väggen, särskilt när borren har slipat till betongytan i borrhålet.

Låter också som att proportionerna mellan borrhål, plugg och skruv kanske inte är riktigt optimala.
 
Jag satte upp ett element på en lättbetongvägg. Hade inga lättbetong ankare hemma så jag limmade fast en vanlig plast plug för betong med ... kontaktlim tror jag. Det funkade bra. Skulle tro att vanligt vitlim typ casco trälim funkar, bara hålet är nog tight.
 
Som uppmärksammats tidigare så har nog en slagborr använts genom putsen och sedan har du stött på betong.
Det enda rätta som jag ser det är att använda en borrhammare.
Stålbalk i väggen låter väldigt osannolikt.
 
Magnet för att se om det är järn balk?
 
Som tidigare skrivit så skulle inte jag rekommendera att en hatthylla ska sitta fast med skruv som bara drar 3cm..
 
Har du borrat på stål så brukar det dels gå att se på att det är metallblankt i hålets botten om du lyser in med en lampa, och dels brukar man få ut små metallspån på borrspetsen. Dessutom brukar det bli tvärstumt på ett mycket karatäristiskt sätt om man borrar på stål i betong. Är det inte blankt eller kommer metallspån så är där inget stål utan du har för klen borrmaskin eller slö borr.

Det är förvisso inget problem att borra på stål heller - fortsätt bara att borra med ett snabbstålsborr tills du är igenom armeringsjärnet/stålbalken/... och gå sedan på med betongborr igen. Snabbstålsborret blir det mest skit av, men måste man ha ett hål så måste man.
 
Nimajneb skrev:
Som uppmärksammats tidigare så har nog en slagborr använts genom putsen och sedan har du stött på betong.
Det enda rätta som jag ser det är att använda en borrhammare.
Stålbalk i väggen låter väldigt osannolikt.
Håller med dig. Men det skulle kunna vara ett armeringsjärn iofs. stämmer ganska bra med djupet.
Men mest troligt är det en för dålig maskin och för dåligt borr. I riktig stenrik betong fungerar det inte med typ"skruvdragare med slag" eller andra små maskiner med slag.
 
Om det skulle vara så att det är en stålbalk så skulle man ju kunna borra ett hål i den och slå en gänga med en gängtapp, exempelvis M6. Då skulle hyllan sitta som berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.