Har en 25kw ved panna 1500 acc volym, har så ja kan ställa temp när tankarna ska börja laddas har den står på ca 70g!Vad har ni andra för temp?

Mvh
 
Jag kör med laddomat 21 med en 78graders termostat.
 
Paytax skrev:
Har en 25kw ved panna 1500 acc volym, har så ja kan ställa temp när tankarna ska börja laddas har den står på ca 70g!Vad har ni andra för temp?

Mvh

va har du för laddutrustning då?

jag kör oxå laddomat 21 med 72graders termostat.
 
85 grader. Fast då kokar pannan lätt första laddningen så då har jag 70. Sen när det är lite värme i systemet så är det 85 som gäller.
 
Eldar pellets mot tank som laddas vid 78 grader med laddomat 21
 
Kör med laddomat 21-60 med 63 graders termostat laddpumpen startar vid 60 grader dvs. jag har 63 grader in i botten på pannan och ut beror på hur hårt det brinner, men ca 80-82 grader till tankarna då pannan kommit upp i temp. kör sedan ett andra varv upp till 90 om det är väldigt kallt ute.
 
ImageUploadedByByggahus.se1355484061.682307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser "laddomaten" ut står 60g på ventilen. ImageUploadedByByggahus.se1355484156.464621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är pumpen dom startar vi ca 70g
 
Skrev fel sista bilden den som styr pumpen, borde ja ha den högre el lägre?
 
Är det en Diom?
Som jag skrev tidigare så har jag 85 grader men det får du nog prova dig fram till.
Ta 5 grader åt gången. Testa ett tag.
Jag har såpass högt för att få pumpen att stoppa med hög temperatur i tankarna. Har du den på 70 så startar pumpen, för över värmen och sedan när den fört över värmen så stoppar pumpen igen vid kanske 60 grader. Min stoppar vid ca 75. Lite trubbig styrning. Ibland när jag eldat klart så måste jag höja temperaturen för att stoppa pumpen. Annars så fortsätter den att cirkulera vattnet fastän det har brunnit ut i pannan. Pannan kyler mao ner vattnet igen.
 
Glömde en sak.
Lita inte på temperaturerna.
Pumpen startar vid 85 men pannan visar 76 då. Tankarna blir på nästan 90.
Så pump och tankar stämmer rätt bra men pannan är lite missvisande...
 
Stunsen (och PayTax):
För att stoppa pumpen när det brunnit ut, skaffa en rökgastermostat som kopplas i serie med panntermostaten.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
BrokenArrow skrev:
Stunsen (och PayTax):
För att stoppa pumpen när det brunnit ut, skaffa en rökgastermostat som kopplas i serie med panntermostaten.
Min pump styrs ju av panntempen startar vid 70 och stänger således av under 70g!inte nå bra det eller?
 
Nepp, om du eldar upp varmare i tankarna, exvis 85-90grader, så kommer laddomaten att forsätta pumpa runt vattnet trots det slutat brinna, tills pannan kylt ner vattnet igen.
Råkade själv ut för liknande, glömde vrida upp rökgastermostaten, hade drygt 90 grader i tankarna när det slutade brinna, 3timmar senare var hela volymen nere på 72grader då laddomatens termostat stängde, och vattnet bara pumpades runt i pannan. Samma tempsänkning sker i vanliga fall på 12-15 timmar.....
 
  • Gilla
Barbapappan
  • Laddar…
Hmm det verkar ju som mina tankar kyls i samband med att pannan svalnar!förslag idéer?Lär ju bomma rätt många vedpinnar,kWh på detta vis.
 
Som nämndes tidigare är det rökgastermostat som löser det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.