12 140 läst · 6 svar
12k läst
6 svar
ROT-avdrag, räknas det från färdigställande eller fakturadatum?
Ursäkta om jag postar under fel avdelning, men kändes inte helt rätt att lägga frågan under "Hantverkare" heller.
Jag har en fråga gällande ROT-avdrag och hur det rent juridiskt ligger till. Om en hantverkare utför ett jobb i mitt hus under 2012, men fakturerar först 2013, är det då ROT för 2013 som dras av på "mitt konto", eller räknas ROT från året då arbetet utfördes?
Anledningen till min fråga är att ovanstående eventuellt kommer att ske i mitt fall och jag ser ett behov av att anlita ytterligare hantverkare nu i december. Om dessa hantverkare fakturerar mig i december och den första hantverkaren fakturerar mig i januari, kommer då det ena jobbet att hamna på 2012 och det andra på 2013, eller båda på 2012 års konto bara för att jobben utfördes då? Det jag är rädd för är att om båda räknas på 2012 kommer det eventuellt inte att finnas utrymme för fullt ROT på bägge jobben nämligen. Då kanske jag får igenom första fakturan, men den som kommer i januari och avser 2012 kanske får ett nej på ROT?
Säg bara till om jag rör till det, känns som att jag just lyckats med det...
Jag har en fråga gällande ROT-avdrag och hur det rent juridiskt ligger till. Om en hantverkare utför ett jobb i mitt hus under 2012, men fakturerar först 2013, är det då ROT för 2013 som dras av på "mitt konto", eller räknas ROT från året då arbetet utfördes?
Anledningen till min fråga är att ovanstående eventuellt kommer att ske i mitt fall och jag ser ett behov av att anlita ytterligare hantverkare nu i december. Om dessa hantverkare fakturerar mig i december och den första hantverkaren fakturerar mig i januari, kommer då det ena jobbet att hamna på 2012 och det andra på 2013, eller båda på 2012 års konto bara för att jobben utfördes då? Det jag är rädd för är att om båda räknas på 2012 kommer det eventuellt inte att finnas utrymme för fullt ROT på bägge jobben nämligen. Då kanske jag får igenom första fakturan, men den som kommer i januari och avser 2012 kanske får ett nej på ROT?
Säg bara till om jag rör till det, känns som att jag just lyckats med det...
Tack allihop! Står säkert en massa på Skatteverkets sida om man letar, men det är ju trevligt att ställa frågan här och bidra till att ännu en fråga ställs och löses på byggahus.se. Forumet är en guldgruva för den som letar svar. Då gäller det dock att någon (läs: jag) redan har ställt alla dumma frågor
Titta också i tråden nedan. Där framgår att om man betalar under 2012 men arbetet utförs under januari 2013 så hamnar ROTen på 2012 års taxering. Men om man ska betala i förskott menar jag att man bör vara säker på att arbetet verkligen blir utfört i januari 2013.
http://www.byggahus.se/forum/priser...m/204682-utnyttja-rot-2012-betala-2013-a.html
http://www.byggahus.se/forum/priser...m/204682-utnyttja-rot-2012-betala-2013-a.html
Om RoT
finns två principer;
ETT; gör jobbet , skicka räkning, betala räkning, sök ROT.
detta gör att Du har "godkänt" jobbet när betalning sker. om det blir trubbel så skall det
regleras innan ansökan skickas till skatteverket, för de vill inte hålla på att betala tillbaka på
slarviga jobb och förekommande tvister!
Två; när ett årsskifte inträder, så gäller andra regler.
skaffa en offert. se till att betala för arbetet innan Nyår.
gör jobbet betala för material när arbetet gjorts.(material har inget med Rot att skaffa)
Rot kan sökas av hantverkaren under januari, och då avse december (betalningsdatum)
Du har nu -eventuellt- betalat i förskott till hantverkaren, men det är en risk som du får hantera på ett
klokt sätt.
Skatteverkets regler om att en tvist (kan) uppkomma , har nu tagits bort och ses tydligen inte längre som viktigt.
Lite konstigt men det är den tolkning som jag använder vid varje nyår.
Det datum som betalning ankommit mottagaren, är det datum som gäller vid ansökan!
man kan ringa till skatteverket och fråga, de svarar alltid på frågor .
/ Byggsmurf
finns två principer;
ETT; gör jobbet , skicka räkning, betala räkning, sök ROT.
detta gör att Du har "godkänt" jobbet när betalning sker. om det blir trubbel så skall det
regleras innan ansökan skickas till skatteverket, för de vill inte hålla på att betala tillbaka på
slarviga jobb och förekommande tvister!
Två; när ett årsskifte inträder, så gäller andra regler.
skaffa en offert. se till att betala för arbetet innan Nyår.
gör jobbet betala för material när arbetet gjorts.(material har inget med Rot att skaffa)
Rot kan sökas av hantverkaren under januari, och då avse december (betalningsdatum)
Du har nu -eventuellt- betalat i förskott till hantverkaren, men det är en risk som du får hantera på ett
klokt sätt.
Skatteverkets regler om att en tvist (kan) uppkomma , har nu tagits bort och ses tydligen inte längre som viktigt.
Lite konstigt men det är den tolkning som jag använder vid varje nyår.
Det datum som betalning ankommit mottagaren, är det datum som gäller vid ansökan!
man kan ringa till skatteverket och fråga, de svarar alltid på frågor .
/ Byggsmurf
Liknande trådar
-
Kv-inställning vid radiatorbyten? Hur räknas Kv-värdet ut?
Värme allmänt -
Räknas det som ingrepp i bärande konstruktion?
Bygglov -
vad räknas som "tomt" när det gäller en större fastighet?
Juridik -
Mikroproducent från solceller. Hur räknas det?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Anslutning till kommunalt VA!Hur räknas det ut?
Vatten & Avlopp