Ja iofs men till vilken nytta? :cool:
 
Bogeymannen skrev:
Ja iofs men till vilken nytta? :cool:
Kunskap är makt, var det någon som sa :)

Hade du fått en bra offert istället kunde du använt den att förhandla lite med en vettigare leverantör, t.ex.

Men den största nyttan hade så klart varit att stilla undran för mig och kanske några fler som var nyfikna :)
 
Thomas:

Jag vill inte ödsla tid på att förhandla med en hantverkare jag inte får förtroende för.

Jag haar pratat med honom flera gånger innan han var och tittade på vårt hus och han framförde varje gång att då detta var det enda de höll på med så kunde han räkna på det. Enl egen utsago var det ingen vinst för mig att låta dem jobba på löpande räkning. Han hade ett kalylblad som garanterade att allt blev rätt.

I andra trådar här på BH så anges ca 1 000 kr/kvm som ett bra riktpris. När man får en offert på det tredubbla så fann jag det ointressant att förhandla med dem.
 
Bogeymannen skrev:
Thomas:

Jag vill inte ödsla tid på att förhandla med en hantverkare jag inte får förtroende för.

Jag haar pratat med honom flera gånger innan han var och tittade på vårt hus och han framförde varje gång att då detta var det enda de höll på med så kunde han räkna på det. Enl egen utsago var det ingen vinst för mig att låta dem jobba på löpande räkning. Han hade ett kalylblad som garanterade att allt blev rätt.

I andra trådar här på BH så anges ca 1 000 kr/kvm som ett bra riktpris. När man får en offert på det tredubbla så fann jag det ointressant att förhandla med dem.
Jag sa inte du skullle förhandla med honom, han erbjöd sig ju att räkna om, allt du behövt göra var att säga -Ja.
Och jag sa dessutom bara att det hade varit intressant att veta vad det blev, inte att du skulle anta ett nytt bud.
 
Nej jag förstår dig men han var nog mer försäljare än hantverkare och jag har svårt för försäljare som är påstridiga.
 
Det är ju bara att konstatera, i och med detta fall och flera andra:
Det är superinflation på hantverkstjänster i och med R.O.T.avdrag, den som säger annat får svårt att motivera.
 
Bogeymannen skrev:
Nej jag förstår dig men han var nog mer försäljare än hantverkare och jag har svårt för försäljare som är påstridiga.
Träffade en liknade "säljare" när jag tog in offerter när vi skulle fixa taket på en utbyggnad på huset. Han verkade inte kunna mycket om tak utan körde bara (förmodligen) på en excelmall där han matade in fakta om taket och vips så kom det ut en offert. Enda fördelen var att man fick specat exakt vad som ingick och vad det kostade. Trist bara att de var nästan dubbelt så dyra som närmaste konkurrenten.
 
cust3000 skrev:
Det är ju bara att konstatera, i och med detta fall och flera andra:
Det är superinflation på hantverkstjänster i och med R.O.T.avdrag, den som säger annat får svårt att motivera.
Nja det finns undantag. Firman jag anlitar har samma timpenning nu som innan rot infördes (350-500 kr/tim beroende på vad man vill ha gjort).
 
noone70 skrev:
Nja det finns undantag. Firman jag anlitar har samma timpenning nu som innan rot infördes (350-500 kr/tim beroende på vad man vill ha gjort).
Problemet är väl att motsvarande "jobb" i nutid tar "längre" tid mot innan införandet av ROT.
Då kan ju timpenningen vara på "samma" nivå.
Så den motiveringen går bet!
Se TS case...
 
Redigerat:
Jag har inte höjt timpriset och inte heller lägger jag på några extra timmar...

Jag fattar inte hur man kan ha mage att tex dubbla timmarna på ett jobb, jag skulle bli galen om någon gjorde så mot mig därför gör inte jag det mot någon av mina kunder.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
nino skrev:
Jag har inte höjt timpriset och inte heller lägger jag på några extra timmar...

Jag fattar inte hur man kan ha mage att tex dubbla timmarna på ett jobb, jag skulle bli galen om någon gjorde så mot mig därför gör inte jag det mot någon av mina kunder.
Jag har läst en del av dina inlägg, och du verkar vara en av de hantverkare som man ska vara rädd om.
Synd bara att du/ni blir drabbade av att hänga med över kanten i gruppen oseriösa hantverkare!
 
cust3000 skrev:
Problemet är väl att motsvarande "jobb" i nutid tar "längre" tid mot innan införandet av ROT.
Då kan ju timpenningen vara på "samma" nivå.
Så den motiveringen går bet!
Se TS case...
Det är inte så i det här fallet. Jobbar bara på löpande räkning med den här firman och är själv ofta med och jobbar tillsammans med dem eller är hemma när de är hos oss och jobbar. Så jag vet att de inte myglar på det sättet.

Sen blir jag lite irriterad över hur många dömer alla hantverkare efter hur några (få) av dem utnyttjar systemet och kunderna. De flesta hantverkare jag har stött på har varit ärliga och har varit väldigt måna om att göra ett bra jobb till ett bra pris.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Det är inte så i det här fallet. Jobbar bara på löpande räkning med den här firman och är själv ofta med och jobbar tillsammans med dem eller är hemma när de är hos oss och jobbar. Så jag vet att de inte myglar på det sättet.

Sen blir jag lite irriterad över hur många dömer alla hantverkare efter hur några (få) av dem utnyttjar systemet och kunderna. De flesta hantverkare jag har stött på har varit ärliga och har varit väldigt måna om att göra ett bra jobb till ett bra pris.
Tyvärr så är det ju så att det är de oserösa hantverkarna som diskuteras i trådar som denna.
Klart att det blir tydligare att alla blir dragna över en kant...
Skulle en tråd handla om det motsatta skulle man ju få uppfattningen att alla hantverkare var serösa.
Man får nog värdera saker och ting i sitt sammanhang.
Självklart finns det duktiga och seriösa hantverkare.
Många hantverkare som hänger på detta forum tex.
 
nino skrev:
Jag har inte höjt timpriset och inte heller lägger jag på några extra timmar...

Jag fattar inte hur man kan ha mage att tex dubbla timmarna på ett jobb, jag skulle bli galen om någon gjorde så mot mig därför gör inte jag det mot någon av mina kunder.
Kan bara instämma för jag har inte heller höjt och jag klarar inte att arbeta saktare bara för att jag går på löpande eller för att jag ska tjäna mer pengar...
Man jobbar, och då jobbar man... Thats it for me !
 
  • Gilla
olzon och 2 till
  • Laddar…
För oss som är beställare av en väldigt stor mängd entreprenader/år så har priset från 2007 höjts med 6kr + moms vilket är klart rimligt. Inga av dessa jobb är möjliga att dra ROT på.

Hade priserna gått upp alltför mycket i min trakt så hade vi inte så enkelt kunnat pressa priserna så mycket utan entreprenörerna hade valt att jobba mot privatperson istället. Så jag är inte helt övertygad om att prisökningen är så massiv

Har mer en känsla av att en del hantverkare ser möjligheten till stor vinst när de har relativt fullbokat o lägger höga fasta priser
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.