Det här blir mitt första inlägg på detta forum! Jag hoppas ni kan ge mig lite råd/tips.
Vi har precis köpt ett gammalt torp – lite otydligt hur gammalt, men säkert minst 100-150 år – och har nu börjat renovera det.

Besiktningen visade att det fanns fukt i grunden, och när vi tog bort golvet i kammaren såg vi att grunden var en gammal mullbänk, med bjälkar som låg direkt på jorden. Tyvärr så är markförhållanden inte så bra – marken lutar mot huset på baksidan – och dessutom har man putsat grunden med cement på utsidan och satt i ventiler. Resultat: fukt och rötangrepp.

Vi har nu sugit ur all matjord och tänker sätta dit en avfuktare i ett tag för att torka det hela. Sen kommer vi också att dränera runt hela huset för att leda bort fukten.

Men nu är frågan vilken typ av grund vi ska ha. I det angränsande rummet (köket) har man gjort om mullbänken till en sorts torpargrund, alltså med blindbotten och ventiler. Men grunden är inte så djup och knappast krypbar. Jag kan nog lägga till att grunden i köket inte heller verkar må så bra (hög RF), så den kan kanske åtegärdas/anpassas samtidigt.

En sak vi är säkra på är att vi vill lägga ett lager tvättad singel/makadam som kapillärbrytande skikt, men sen då? Det verkar finnas ett par olika möjligheter, men vet inte vad som blir bäst / fuktsäkrast:


  • Behålla mulbänk konstruktionen i kammaren – alltså inte gräva, utan bara fylla grunden med tex lecakulor, skumglas eller perlite. Antagligen ska man också stänga ventilerna, men vad händer med den angränsande torpargrunden då? Den behöver ju ventilerna antar jag. Eller ska man a samma grundkonstruktion där?


  • Göra om grunden till en kryp/torpargrund – alltså med blindbotten och isolering. Problemet är då att man antagligen behöver gräva för att göra grunden krypbar. Det kan vara svårt för att det verkar finnas en del berg i grunden. Eller kan man behålla samma djup (som de gjort i köket)?


  • Eller någon annan lösning?


  • Sen den eviga frågan: plast eller inte plast? Och när man väl lägger plast, ska den också läggas mot grundmuren? Det kan nog bli svårt att få det tätt isåfall, för muren är ju ingen plan konstruktion (bara stenar).

Alla åsikter/råd/tips tas tacksamt emot!!!!
 
Se till så att marken inte lutar mot huset. Skippa dräneringen som i värsta fall kan ställa till mer skada än nytta.
Fyll grunden med leca som finns i kappilärbrytandefraktion och därför gör singel/makadam överflödigt, skippa plasten. Slå på ett brädgolv och tänk på att inte använda täta material i konstruktionen.
Eventuellt behöver du ta bort cementputsen från grunden. Ventilerna kan man ju sätta igen så man slipper drag i golvet.
Lycka till!
 
Hej Indus, tack för ditt svar! Vad menar du med att dräneringen kan ställa till mer skada än nytta? Varför då?
Och vad ska jag göra med grunden i det angränsande rummet (f.n. en krypgrund). Är det inte ett problem att det är 2 olika grunder bredvid varandra?
 
Dräneringen kan orsaka sättningar som skadar huset. Dessutom kan grunden skadas vid grävningen om man går för nära maskinerna. Hur motiverar ni dräneringen? Kanske för att alla andra dränerar sina tomter?
Kan inte svara på vad som händer om man har två grundtyper bredvid varann, men uppenbart är ju att den behöver åtgärdas om det finns problem.

För övrigt så har vi 4 grundtyper tätt inpå varandra.
 
L lomo saltado skrev:
Hej Indus, tack för ditt svar! Vad menar du med att dräneringen kan ställa till mer skada än nytta? Varför då?
Och vad ska jag göra med grunden i det angränsande rummet (f.n. en krypgrund). Är det inte ett problem att det är 2 olika grunder bredvid varandra?
Hoppar in här 10 år senare. Vi har samma problem. Hur löste ni ert?
 
Och hur vet ni att er lösning fungerar? :)
(10 år är inte så lång tid för fuktrelaterade problem att manifestera sig.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.