P
Jag vill montera en lampa på innertaket. Bor i nybyggd 1-plans villa med råvind. Innertaket är dubbelgips. Riskerar jag att förstöra någon fuktspärr eller något om jag borrar igenom gipsskivorna? Hur reparerar jag en ev skada, räcker det med lite silikon i hålet?

Hantverkaren som var här borrade igenom båda skivorna, gjorde för stora hål och pluggarna passade inte. Klantig. Jag bad honom gå. Frågan är nu hur fyller jag igen hålen han gjorde. Räcker det med lite silikon? Jag har hört att när de bygger energisnåla hus så lägger de plast över taket på vinden för att hålla riktigt tätt, som någon typ av fuktspärr. Är det några problem nu när han borrat igenom plasten?

Har ni några tips på hur jag kan dra kabeln till dosan utan att kabeln syns? Jag kommer inte åt den delen av taket från vinden (del av huset som skjuter ut från huskroppen som ett T och den delen har en takförhöjning).

EDIT
Slog ihop dina två trådar till denna tråden och kopierade in lite extra information.
Mvh Stefan Moderator
 
Redigerat av moderator:
Hej,

Jag slog samman dina två inlägg till ett istället. Hoppas inte det gjorde något.

Mvh

Stefan
 
Varför inte skaffa större pluggar och använda befintliga hål?
 
Ska du hänga en lampa i gips med plugg alltså? Jag skulle föreslå gipsankare hellre i så fall.
Inte för att jag är nån expert på energisnåla hus men inte kan ett borrhål i ev takplast påverka så att det är nåt problem, vad skulle hända? Fast det spelar ingen roll om du fyller hålet med silikon heller iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.