Hej!
Våra vänner har lagt landgångar på vinden så att dem täcker hela ytan. Det har blivit nästan som vanligt golv på vinden. Min fru är mycket förtjust i det ide men inte jag. Jag ska tilllägsisolera vind och hon vill att jag skulle täcka över på samma sätt som våra vänner. Hur är det med fukt i så fall? Hur stor chans att huset kommer må dåligt?

/ AlexA
 
Jag har svårt att se att huset skulle må dåligt av golv på vinden. Det viktiga är att det finns luft mellan golvet och ovansidan av isoleringen.

Vad gäller fukt så är det viktigt att tänka på att klimatet på vinden liknar det som råder utomhus. Man kan med andra ord inte förvara vad som helst.

Sedan bör du ju tänka på alla andra aspekter vid tilläggsisolering av vindar. Du sänker temperaturen på vinden och skapar därigenom en högre fuktighet där än tidigare. Du måste ha lufttätt nedåt och god ventilation på själva vinden. Men detta står det redan mycket om här på forumet och ar inget med golvets vara eller icke vara att göra.
 
tja.. det som skulle kunna hända är väll att ev möggel kommer på undersidan av golvet å du inte upptäcker det.. förräns det är riktiga problem..

jag skulle inte köra spåntat.. sen så skulle jag vänta nått /några år efter det att jag har tilläggsisolerat.. jobbit o riva ut golvet om man nu får problem med fukt...

annars kan jag bara hålla med Piloten..
 
piloten skrev:
Det viktiga är att det finns luft mellan golvet och ovansidan av isoleringen.

Du måste ha lufttätt nedåt och god ventilation på själva vinden.
???

Tack för era svar!
Just nu isolering liger bara som den är på vinden. Det är bara brun papper som liger ovan men den sluter inte tät. Den har gjort det i 20 år nu. Märker inget fukt problem så länge. Är det fel eller så ska de vara?

Menar ni att jag måste lägga plast ovanpå isolering och sedan lägga golv? Om jag lägger inget golv måste jag då lägga plast ovanpå mineral ull?

Jo mer info desto mer förvirad blir man.

/ AlexA
 
Nej nej nej... Inte plast ovan på isoleringen.. Då får du fukt i isoleringen vilket brukar sluta med möggel..!

Så här ligger det till.. Fukt kommer i stor del från Boytan..  Den ska inte komma upp på vinden. Därför ska du ha plast under isoleringen... Har du miniralull i dag så har du säkert så..  Och när jag menar under isoleringen så kan det vara så att den ligger exakt under isolerinegn eller strax ovan innertaket.

Dom som brukar få fuktproblem på vinden får det pga fuktig innomhus luft stiger upp på vinden där den möter den kalla ute luften (på tex vintern) vilket gör att det blir kondens på yttertaket som kan resultera i fuktskador. Eller genom att yttertaket inte håller tät.. ;)

Där av bör man se till att den fuktiga inne luften inte kommer upp på vinden. Det kan man göra genom att använda plast som hindrar fukten att komma upp.


Äldre hus har ofta Kutterspån som isolering, plast fanns inte på den tiden alt var mycket dyrt.  Så man la ut ca 10-15 cm kutter spån.. Man fick heller inga problem med fuktskador.. pga vinden höll sig varm och kondensen hamlade ute på taket alternativt så sög kutterspånet upp fukten för att senare torka ur (vid bra väder). Har man kutterspån ska man vara lite mera försiktig att tilläggsiolera vinden då risken är mycket större att man får problem, samtidigt sparar man grymt mycket då 20 cm kutterspån motsvarar ca 7 cm miniral ull..  :) Ett bra alternativ om man har kutterspån är att använda Cellulosa isolering den kan liksom spånet suga upp en viss mängd fukt. Eller så tar man bort kutterspånet och lägger dit plast (inget kul jobb, tar tid, extremt skitigt, man behöver ha nån form av damsugare, mini 2 pers)...

God ventelation i innomhusdelen är att föredra då ventelationen suger ut mycket av den fuktiga innomhus ventelationen..

Phu.. kort samman fattat..  ;)
 
Ok. Tack. Nu föstår jag. :D
Huset är från 1985 och det är mineral ull som används till takisolering. Kolade lite under isolering och det är spånskiva som ligger där. Det betuder att plast ligger under den.
Tanken är att lägga landgångar på ca 50% av vindyta så att frugan skulle bli nöjd.

/ AlexA
 
Slutet på sista meningen är den viktigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.