Vi har bygglov på att bygga enkelgarage + enkelcarport + förråd i bakkanten. Nu har vi kommit på att vi vill ha dubbelcarport istället. Behöver vi söka nytt bygglov då eller är det bara att bygga?

Vi skulle också vilja ändra storleken på förrådet så att det blir lite större (eftersom att förrådsdelen i garaget i och med detta försvinner. Behöver man nytt bygglov för det?

Om man skulle välja att göra den extra delen i förrådet bara på halva bredden, dvs bara där det egentligen skulle vara garage. Behöver man nytt bygglov för det?

Det jag är ute efter är helt enkelt att veta vad jag kan bygga utan att behöva betala några extra avgifter till kommunen. Byggarean och måtten längd x bredd på taket är oförändrat och följer detaljplanen.
 
Kanske inte ett helt nytt, men ett ändringslov lär du behöva söka.
 
b8q skrev:
Kanske inte ett helt nytt, men ett ändringslov lär du behöva söka.
I alla fallen? De är inte direkt billiga på avgifter i den här kommunen så jag vill helst slippa det. Har redan betalat 360 000 i avgifter till dem, varav 60 000 för bygglov och nybyggnadskarta och avgifterna har väl dessutom höjts i och med nya pbl (vi sökte innan ändringarna).

Tänkte på det att om man bara låter bli att bygga garagedelen. Måste man verkligen söka lov för att ta bort 3 väggar och låta bli att bygga något som man fått tillstånd att bygga?
 
Det blir ju en exteriör förändring. Iom. det så behövs det bygglov. Och ja, även att låta bli att bygga en del som ingår i ett bygglov kräver en ändring av lovet.
 
Suck vad jobbigt. En av anledningarna till att vi vill ändra är för att hålla nere kostnaderna nu när vi insett att vi ändå inte behöver något garage. Så himla tråkig grej att behöva lägga ut pengar på.
 
Mikael_L
Börja med en dialog med bygglovshandläggaren. Att bara bygga carport isf garage blir antagligen ett svartbygge.
Men fråga om vad för utvägar han kan se. Antingen kan en förändring av giltigt lov kanske vara möjlig, till en lägre kostnad.
Om ni har riktig tur kan han gå med på att ni förändrat bygget under processens gång och nöja sig med att få in relationsritningar efteråt på vad det istället blev i slutändan, ev kopplat till en liten avgift.


Men kolla noga vad alternativen kostar, och fråga mycket noga om det verkligen är all tillkommande kostnad för hanteringen. Ty kommunerna är ibland värre än hantverkare på att trolla fram nya plötsliga kostnader i efterhand, som dom mörkar i första skedet.
Jag har fortfarande en oplockad gås med vår kommun. :mad:

Ty det är ju inte roligt ifall ni måste betala lika mycket till kommunen som det ni sparar på att förenkla/förbilliga bygget.


Ja jag fortsätter att sucka över kommunerna ... puhhh ...
 
Ja vårt bygglov kostade över 50 000 och nybyggnadskartan 7 000 och det var innan nya pbl som ju höjt avgifterna så jag kan ju bara gissa vad det kan vara för avgifter nu.
 
Kollat runt lite.
Med tanke på att du bet 50kkr verkar du byggt ett helt hus samt har bygglov även för garage.
När jag kollat så verkar bygglovsavgiften ligga på ca 3-5000kr.
Så du borde klara dig på det. Kanske även att du får rabatt för att det är en ändring och då brukar avgiften vara 70% av full avgift så då skulle det bli 2-3000 kr.

Men har du riktig tur kanske du inte behöver betala nått utan bara komma in med uppdaterade ritningar.

Du får ringa kommunen och kolla.
 
Jag ändrade placering ( 30 m ), storlek, fasad och konstruktion på garaget, sett från ursprungligt bygglov och betalade en ändringsavgift på 800 kr för det. Tillhör Uppsala kommun om det är av intresse.
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
Ja jag får ringa kommunen och kolla och hoppas på att det inte behöver betalas mer än vad eran har betalat.
 
Det bör räcka med att göra en förändring av befintligt bygglov.
 
Har pratat med kommunen nu och det ska gå bra att behandla det inom det befintliga bygglovet och det verkade på henne som att jag skulle slippa avgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.