Det blir ju mycket mera arbete med golvvärme då du måste bygga om så att dina golvvärmeslingor ansluts till en fördelningspunkt för golvvärme med shuntgrupp, mm. Elementen kan du ju byta i den takt du renoverar vilket blir svårare med golvvärmen då du måste bygga om i stort sett hela ditt värmeledningssystem.
 
Redigerat:
Det går väl att bygga om successivt, sätt ett T på fram och returledningen anslut till golvshunten och med rätt strypning så kan man få balans. Sedan får man skruva allteftersom element tas bort och det blir mera golvvärme.

protte
 
prototypen skrev:
Det går väl att bygga om successivt, sätt ett T på fram och returledningen anslut till golvshunten och med rätt strypning så kan man få balans. Sedan får man skruva allteftersom element tas bort och det blir mera golvvärme.

protte
Nästan allt går, men det blir krångligare och definitivt dyrare då ts inte såg så stor skillnad i alternativen med ny golvvärme kontra enbart byta element. Men visst kan ts göra allt själv utan att behöva köpa hantverkarhjälp så är det en stor påverkande faktor.
 
Janus82 skrev:
Det var ju intressant att det kanske går att få tag på nya radiatorer med bottenanslutning. Det som jag annars tänkte på att man måsta dra rör åt sidan från de befintliga rören för att en sidoansluten radiator ska kunna bli lika bred som den nuvarande.

Jag kanske även ska poängtera att det inte enbart är den här radiatorn som ska bytas ut om det blir aktuellt utan det är samtliga element. Totalt är det 12 stycken. Jag har väldigt grovt räknat med 2500 per element vilket ger en totalkostnad på 30'. Om det istället blir aktuellt med golvvärme har jag tänkt att såga/fräsa spår i den råspont som ligger och därför blir det inte nämnvärt mycket dyrare än radiatorer. Ca 35' har jag räknat med att golvvärme skulle kosta. Dock så tillkommer det byte av samtliga fönster vid golvvärme men de nuvarande är så dragiga att vi ändå hade tänkt byta dem inom en 5 års period.
Ursäkta min fråga men vad har fönster med golvvärmen att göra ?

Om du har drag från fönstret kan du ju kanske öka med 1-2 grader bara där genom att sätta nya tätningslister. Om inte fönstren har mer fel än att det drar ifrån dom så hämtar du sällan in ett byte ekonomiskt genom en energibesparing. Du tjänar i såfall mer på att renovera dom och byta tätningslister och det sista är ju en liten kostnad så det är lönt att byta lister meddetsamma oavsett ett fönsterbyte om 5 år.
 
Vi har ju visserligen inte tagit något beslut än om det blir nya radiatorer eller golvvärme men nog känns det som att vi har öppnat pandoras ask när vi nämnde alternativet golvvärme. Helt plötsligt känns alla golven mycket kallare än vad de gjorde för en vekca sedan...
:p

Skälet till att vi är lite extra intresserade av golvvärme är för att vi redan har planerat att renovera nästan samtliga golv i huset under 2013. så det blir ingen merkostnad för att byta ytskikten. Dessutom har vi i samband med dessa renoveringar tänkt bryta upp golvet i hallen för att kunna dra nya vattenledningar till badrummet inför badrumsrenoveringen (idag ligger det 22 eller 28mm koppar som vi tänkte byta till 15mm pex för att inte behöva vänta i en evighet på varmvatten). Dessa nya vattenledningar kommer då gå från pannrummet i källaren och passera genom mitten på huset där det skulle vara optimalt att sätta en fördelare för golvvärme. Att i det läget passa på att även stoppa ner ett par värmeledningsrör i bjälklaget och dra dem till en golvvärmefördelare är ju inte något nämnvärt merjobb.

Det känns alltså som att vi har en unik möjlighet att byta till golvvärme om vi vill utan att det medför något särskilt sort merjobb eller merkostnader. Det enda stora irritationsmomentet är att vi lade ett nytt parkettgolv i minsta pojkens rum för bara några veckor sedan. Det vore väldigt trist att behöva förstöra det men det går kanske att försiktigt lyfta upp det igen och numrera alla bitar så att man kan pussla tillbaka det igen. Ett klickgolv borde väl klara av en sådan behandlig eller vad tror ni?

Angående nya fönster så är det något jag har läst när jag sökt information om golvvärme. Man brukar väl normalt rekomendera ett uvärde på under 1,2 för att inte få kallras. Vi har ju gamla och ganska stora 2-glasfönster som det drar en hel del kyla ifrån. Det är ju klart att man kan testa med nya tätningslister och ta fönsterbytet efter nästa vinter om det drar kallt.
 
Redigerat:
När elementet är borta så finns det inget som motverkar kallraset ifrån fönstren. Kylan lägger sig då på golvet vilket i sin tur reducerar golvvärmens effekt.
 
Du har samme type radiatorer som jeg, bortsett fra at jeg har kobbelet sittende midt under radiatoren. Tror de er laget av noen som kalte seg for Fellingsbro Verkstäder eller noe lignende. Lenhovda radiatorfabrik har videreført produksjonen av disse radiatorene mer eller mindre uforandret. Tror derfor at de kan hjelpe deg med å få erstattet de du har med nye som er feks. trippelpanelradiatorer med samme tilkoblinger dersom du ønsker det. Har vært i kontakt med dem, og de var svært hyggelige.

Jeg har noe av samme problem som deg med at radiatorene er dimensjonert for en framledningstemperatur mellom 60-80 grader (oljefyring med liten dT over radiatorene). Jeg har nå vedpanna med akkumulatortanker, og ønsker lavest mulig temperatur ut på systemet for å kunne utnytte akkumulatortankene best mulig, dvs. lavest mulig temperatur i dem før jeg behøver elda igjen.
Jeg kommet ikke til å fjerne radiatorene, men legge inn golvvarme som tillegg etter hvert som jeg renoverer gulvene i huset. Så blir gulvvarmen basisvarme, og radiatorene tilleggsvarme som blant annet vil motvirke kaldras fra vinduene. Da vil selvsagt radiatorene også klare seg meg langt lavere tepmeratur ettersom gulvvarmen tar basisbehovet. Mange som har kun golvvarme her i området som jeg bor synes at det blir litt for lite når det er som kaldest. Det blir hver vinter en eller flere perioder med 25-30 kuldegrader her, for to år siden hadde vi flere uker i strekk med under 30.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.