Jag har fallit för idén att gräva ner en bit avloppsrör i marken, och att låta tilluften passera detta innan jag tar in den i huset. Detta för att öka temperaturen på tilluften vintertid, och sänka den sommartid. För att få bästa effekt så vill jag ha röret så långt ner i backen som möjligt. Ett av många problem som jag brottas med i detta projekt är hur jag skall konstruera min installation så att den går att rensa/rengöra, samtidigt som jag har röret långt ner i marken. En brunn, stor nog för en människa att komma ner i, i mitten eller slutet av röret känns inte så attraktivt. Någon som har något annat förslag?

Appropå rensning, hur gör man när man rensar rör? Har man en stor borstviskare, eller kör man med en styv vattenslang med ett för ändamålet anpassat munstycke i änden?
 
Sätt ett spolrör på och kör sedan med en högtryckstvätt med avloppsrensslangen på. Alt. så ringer du till Allsug så kommer de och spolar rören med en jätteslang...
 
Är ett spolrör någon speciell slags rör, eller är det bara en rörstump så att jag kan få ner avloppsrensslangen?

Då både huset och luften jag vill ha in i huset befinner sig ovan jord, medan röret är en bit ner i backen, utgår jag ifrån att det vatten jag spolarar röret med även kommer att stanna där, samt eventuell skit som jag får loss från väggarna. Jag kommer att ha dränering för kondensvatten, så förr eller senare blir röret torrt igen, men hur får jag upp skiten?
 
Jag har grävt ner 2 st. 200mm avloppsrör ca 2 meter ner i marken. Rören ligger med fall bort från huset och diket är ca 30 meter långt. Luften sugs in på norrsidan av garaget och jag har monterat ett "grenrör" 0,5 meter ovan mark för att komma ner med slangen till högtryckstvätten. Jag har inget dräneringshål i mina rör då ett sådant kan läcka in vatten eller småkryp. Tvättvattnet sugs upp med trädgårdspump eller vattendammsugare.
 
Masken,

Trevligt att du delade med dig av hur din anläggning ser ut! Eftersom det är "min" tråd tar jag mig friheten att kidnappa den lite. :) Fungerar anläggningen som den ska? Ungefär var i Sverige finns den? Är rörlängd och förläggningsdjup tillräckliga, eller skulle du ha gjort något annorlunda om du hade lagt ner rören idag?

Du skriver att du inte har något hål för dränering. Hur har du löst problemet med kondensvatten som rimligtvis borde uppstå sommartid? Jag tror att ett dräneringsrör med någon slag filter i skulle kunna fungera.

I dagsläget känns det som vettigast att lägga ett rör i formen av ett U, sett från ovan. I mitten av röret, d.v.s. i U:ets botten får det bli en brunn/ett schakt precis så stort att man kommer åt att öppna rensluckan och få in en slang för att spola rent i respektive halva av röret. Vattnet som kommer i retur får moder natur ta hand om.
 
Jag bor i Linköping och fick iden efter att ha läst en bok som heter "Det superisolerade huset" av Mats Wolgast.

Han använder sig av liknande rör till sitt FTX-system.
Fick jag ändra på något i dag så skulle jag ta bort mina frånluftsrör som ligger med i rörgraven ca 7 meter ut från huset, och eventuellt öka arean på rören (i dag 6.28dm2). Lufthastiget är 1.7m/s vilket ger 105l/s in i huset.
Jag har inga problem med ev. kondens då rören lutar ut från huset. Jag når nästan hela rörlängden med en 15 meters rörrensare, men jag använder inte samma till avlopp som ventrör.
Jag har aldrig över 25 grader inne på sommaren och oftast runt 22 grader under juli. Luften in i ftx-aggregatet ligger aldrig under nollan vintertid.
Ska du bygga en nedstigningsbrunn så tror jag att ventröret måste vara helt tätt och öppnas endast vid tvättning pga gråsuggor o dyligt.
 
Själv bor jag i Luleå, så det kanske får bli lite längre ner i marken här.

Du skriver att du har fall från huset, och så långt är jag med, men har du inte luftintaget ovan mark? I sådana fall borde väl kondensvattnet samlas i rörets lägsta punkt, precis innan det böjer av uppåt för att få luftintaget ovan mark? Jag har just beställt boken du nämner till närmsta bibliotek, så det kanske klarnar när jag bläddrat i denna.

Jo, om jag bygger en nedstigningsbrunn så hade jag tänkt ha "rensrör med lock" åtkomliga innifrån brunnen.

markrensror.gif
 
Ska bygga nytt och försöker samla på mig så mycket info jag kan kring det här med markvärmd ventilation men det går rätt trögt.

Framförallt skulle man ju vilja ha feeback från fler än en person (masken10) om hur det blev när installationen blev klar?

Motsvarade anläggningen förväntningarna?
Är det svårt att hålla rent rören under marken?
Vad skulle gjorts annorlunda om du byggt anläggningen idag?
Blir det någon luktproblem med anläggningen?
Problem med radon?

Jag finns i Linköping och det vore grymt om man kunde få direktkontakt med Masken10 men jag får inte skicka personliga meddelan förrän jag skickat 10 poster så i värsta fall får jag väl sätt igång och posta hej vilt!  ;-)

Masken, om du läser detta kanske du kan skicka ett IM till mig?

Hoppas på mycket intressant feedback från alla som grävt ner ventilationsrör i backen!

/Mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.