Om man gör en vägg och sätter liggande 45x45 på insidan för eldragningsutrymme och sen sätter gips på det. Hur blir det då med skarvarna mellan gipsskivorna. Måste man ha någon brädlapp bakom eller håller det att bara spackla skarvarna med remsa.
 
Ja du måste sätta något bakom skarvarna annars sviktar det. Du kan använda dig utav T-profiler om du inte vill klämma ihop isoleringen. Ska du ha dubbel gips eller osb och gips behöver du inte sätta något i skarvarna bara du förskjuter skarvarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vill du aldrig kunna sätta upp något på väggarna?
Jag skulle sätta en OSB eller plywood först sedan gips.
 
Mikael_L
Precis som Matti skrev.

Och ett tillägg. Du kan som sagt sätta profiler, du kan även kortla med korta 45x45, det går att tänka sig annat trixande också, såsom att fälla in stående 70x21 eller remsor av 15mm plywood.

Men kontentan är att kostnads och/eller arbetsmässigt faller det tillbaka på att det blir mest rationellt att sätta OSB+ gips eller dubbelgips direkt. (Och jag skulle valt OSB+gips alla dagar i veckan).
Enda undantaget är om de där extra 11mm inte får förloras.

edit:
Är det en innervägg? Isåfall skulle jag inte alls korsregla.
 
Ok, tack för alla bra svar. Anledningen till att jag inte vill ha OSB är kostnaden. T-profilen i stål verkar vara en bra lösning. Vad tror ni om att sätta gipsen liggande också för att få minst antal lodräta skarvar.
 
Stolpskott skrev:
Ok, tack för alla bra svar. Anledningen till att jag inte vill ha OSB är kostnaden. T-profilen i stål verkar vara en bra lösning. Vad tror ni om att sätta gipsen liggande också för att få minst antal lodräta skarvar.
Spelar ingen roll. Ta det som ger minst spill. Men jag skulle inte välja bara gips. Du kommer ångra dig.
 
Mikael_L
Stolpskott skrev:
Vad tror ni om att sätta gipsen liggande också för att få minst antal lodräta skarvar.
Det tycker jag låter bra.
Tänk bara på att isåfall sätta första vågräta regeln på ca 55cm höjd och nästa då på 115, för att inte få gipsskivans fas nere vid golvet som då kommer krångla till det. Svårt att spackla bra där.
Ska du ha max eller exakt 240 i takhöjd så kan du istället dela en gipsskiva på längden, sätta skuren kant längst ner och längst upp. Och spackla två skarvar längs med väggen istället.

Och du, räkna på vad T-profilerna kostar jämfört med ett extra lager gips eller OSB. Det kanske inte skiljer så väldigt mycket.
 
Stolpskott skrev:
Vad tror ni om att sätta gipsen liggande också för att få minst antal lodräta skarvar.
Du måste fortfarande kortla i dom lodräta skarvarna. Sedan måste du köra med en gipsskiva so har alla fyra kanter försänkta för att få ett bra resultat. Den skivan är dyrare än standard gips.
 
Jag skulle aldrig tänka att sätta enkelgips, tänk alla stora metallbitar som blir kvar av gips-mollys då du flyttar runt tavlor och tavellister osv... istället för ett litet spikhål!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.