Hej alla byggkunniga,

Vi fick idag en faktura från vår KA. Den är något märklig...

Fakturan är specad med vad som gjorts och till en början så stämmer det väl men vid slutet så börjar det bli tokigt om inte rentav totalt fel.

2012-12-05 Stommontaget klart. Inbrädning tak avbruten p.g.a snöstorm. Intäckt med pressar
2012-12-07 Intäckning tak pågår.


Ja, men huset restes 2012-12-11! Ingen snöstorm vad jag kunde se :confused:
Under resningen så har det inte funnits någon KA så långt ögat kan nå ( har varit på plats hela tiden )

Så till min fråga:
- Måste man verkligen betala till fullo trots denna, grova, felaktighet? ( Borde det inte vara skäligt med en viss reducering av fakturan? )

//Kent
 
Lämpligen lyfter man telefonen i morgon och ringer sin KA samt påpekar felaktighet i fakturan. :)

Svårare än så är det nog inte, för om du lyckats beställa ett hus så vet du nog också att man talar om när något är fel och så brukar dom seriösa rätta till felaktigheten sen går livet vidare. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Du har så rätt och det står redan på morgondagens dagordning: :D

Rikta takstolarna på garaget
Ring till [censur] KA!
Banka på något
Åk hem och koppla av!

:rolleyes:
 
Bra lösning Oceanis!

Ofta är det ju faktiskt enklare att göra det enkla enkelt.
 
KA kanske helt enkelt har skickat rätt papper till fel byggherre? Någonstans sitter det en annan Kent och undrar varför hans KA inte tagit med avbrottet på sin faktura...:p
 
KA = ? :surprised:

Snabba med fakturan var dom också (oxå).
 
Mikael_L
KA är väl kontrollansvarig ...?

Jag får inte ihop detta ...
 
Jag förmodar att Kent menar att om nu KA inte ens varit på plats tillräckligt för att se att huset inte restes förrän sex dagar efter det datum som KA påstår att takarbete avbröts och att han då uppenbarligen själv hittar på uppgifter för att påskina att han gjort sitt jobb så har KA inte fullgjort sina uppgifter enligt avtal och ska därför heller inte ha betalt. Typ så?
Förutom det så får jag heller inte riktigt ihop det. Är KA:s arbete klart? Ska han ha delbetalning efter varje enskilt arbetsmoment? Varför har han skickat fakturan redan nu för huset kan väl knappast vara helt färdigt än, eller?

Men återigen, ring du till din KA och be honom förklara. Det kan ju vara så att ett enkelt och ärligt misstag ligger bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.