Har vid badrumsrenoveringen monterat en fläkt i badrummet, en Intellivent Fresh som går konstant på lågvarv och ökar vid hög fuktkvot!

Det jag funderar är om det är någon fara med den fuktiga luften, jag har monterat fläkten på befintligt rör i taket, det röret går in i murstocken på ett hus byggt 70 ... Självdrag.

Är det någon risk att fukten förstör något?

Badrummet är på entreplan, i källaren fanns en oljepanna men är nu fjärrvärme, finns dock en gillestuga med öppenspis som används då och då!
 
Hade själv liknande tankar och valde i slutändan att inte använda den kalla murstocken.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Finns det fler som har tankar och åsikter kring detta?

Jag ser det positiva med att ventilationen utan fläkt varit dålig, tror huset blivit för tätt då det är bytt till 3-glas fönster och nya dörrar och så överallt.

Sen det negativa är juh såklart fuktig luft i murstocken, men är det mycket dåligt eller ?!
 
Jag är långt ifrån någon expert på området (snarare det motsatta) men du menar att du har monterat fläkten på den befintliga ventilationskanalen? Jag har gjort samma sak, en Fresh Intellivent i befintlig kanal. Troligen (och förhoppningsvis) kommer mer fuktig luft in i kanalen än innan (annars är ju fläkten meningslös) men även innan är det ju den vägen som den fuktiga luften har tagit så torrt har det ju knappast varit.
 
Risken är att det bildas kondens som kan leda till frostspräningar, vatten som rinner tillbaka och ut genom otätheter i kanalen, ispropp osv. Dock kan jag inte svara på hur stor risken är, då jag själv bara är en vanlig hemmapulare. hade nästan identisk läsning som lorens när vi flyttade in i vårt hur 2009 från -65. Tidigare oljeeldat nu fjärrvärme sen -99, funkat bra för dom 2 pensionärer som bodde före oss (sambons mormor och morfar). Ventilationen var självdrag, tvättstugan hade en paxfläkt med brytare som kördes då vi torkade tvätt. Det funkade utan några "biverkningar" med ser det ändå inte som någon bra eller permanent lösning. Allt var draget till murstocken.

Så här bra funkade det för oss.
Självdraget var så dåligt att när vi körde fläkten drog det in luft bakvägen i badrummet. Vi fick ganska direkt problem med riklig kondens/is på fönstrena som var original 2-glas. Fönstrena byttes sommaren 2011 för att motverka detta och planen var att sätta in FTX på hösten. Fick dock göra en akut fasadrenovering då teglet på ena gaveln och halva framsidan rasade ner 3 dagar efter semestern slut, så det blev ingen FTX den hösten utan blev denna höst. Nu är problemen med kondens borta, men vid riktigt sträng kyla vill det till att bli lite grand men ska se om det ger sig längre in på vintern när det blir torrare. Tänkte dra avluften från FTX till murstocken men så där i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. Har sett is på avluftens galler och nu när det bara är några få minus så blir det vattendroppar på marken nedanför. I murstocken hade det garanterat blivit mer is och vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.