Det blev ett långt inlägg men snälla håll ut.

När det kom en liten köldknäpp i förra veckan sjönk vår innetemperatur till ca 18 grader. Min första tanke var att vår bergvärmepump krånglade och jag fick en hel del hjälp här på forumet i den här tråden. Slutsatsen som kom fram när vi till slut tog hem en reparatör var att bergvärmen fungerade felfritt men att vårt värmesystem dels går baklänges (!) samt att det eventuellt är lite underdimensionerat. Då vi har ett 1-rörs system gör ju faktumet att systemet går baklänges att radiatorerna blir helt feldimensionerade mot slutet av slingan.

Vi har naturligtvis tänkt att vända rätt systemet men jag känner mig lite tveksam till att det kommer göra några större underverk. De element som idag sitter först på slingan (och även är de största elementen vi har) är över 50 grader varma nu när det är ca -8 grader ute. Jag känner mig alltså ganska tveksam till att de kommer att klara av att värma huset om temperaturen faller mot -20 oavsett om jag vänder rätt systemet eller inte. I normala fall hade det varit klokt att vända systemet och se vad som händer men vi håller precis på att renovera en stor del av huset så om jag någonsin ska byta radiatorer eller kanske lägga in golvvärme så är det nu.

Jag har sökt lite efter tumregler på hur man ska dimensionera radiatorer och det som jag har hittat säger ca 70-75 W/m2 eller 35-40W/m3. Bägge dessa regler säger att vårt sovrum på 12 kvadratmeter ska ha en radiator på ca 900-1150 W. I dagsläget har vi en panelradiator som mäter 1100x500mm, om denna 50 år gamla radiator är jämförbar med de nya som säljs på rinkabyrör så bör den vid DT50 ha en total effekt på ca 640W.

Finns det något mer exakt sätt att beräkna ett rums effektbehov än de ganska grova tumregler som jag har hittat?
Tror ni att jag har rätt i att mitt system är underdimensionerat?
 
Ja, behöver ni mer än 50°c i framledningstemperatur när det är -8°c ute så är det underdimensionerat. Hade själv problem med detta innan vi bytte radiatorer, nu har vi 40°c i framledningstemperatur vi -20°c och en inomhustemperatur på 21°c.
 
det är väl gjort för högtemp, en lösning jag sett ibland är ju såna elementfläktar då kan man ha lägre temp på vattnet, men huruvida det för oväsen eller kostar jämfört med att uppgradera radiatorerna har jag inte sett, har själv samma problem i köket, funderar på golvvärme där när det är dags för nytt golv.
 
Finns det något mer exakt sätt att beräkna ett rums effektbehov än de ganska grova tumregler som jag har hittat?
T.ex här kan du räkna ut vad varje rum behöver i effekt.
 
Jag körde beräkningen som du länkade till och enligt den ska jag ha ungefär 1100W i sovrummet så det ligger ju i linje med de tumregler som jag har hittat tidigare. Då kanske man kan dra slutsatsen att jag bör antingen uppgradera radiatorerna eller investera i golvvärme.
 
Nu är det möjligt att jag pratar i nattmössan. Men DT 50 innebär väl att du måste ha 70 grader i framledning. Dvs 70 grader fram, och 20 i rummet, ger 50 grader skillnad. Jag tror att du skall titta på radiatorer som ger lämplig effekt vid DT30.
 
Så är det, om du ska uppdatera radiatorerna så satsa på att få så låg framledningstemperstur som möjligt. Har man VP är det bättre med lite förstora än för små.
 
hempularen skrev:
Nu är det möjligt att jag pratar i nattmössan. Men DT 50 innebär väl att du måste ha 70 grader i framledning. Dvs 70 grader fram, och 20 i rummet, ger 50 grader skillnad. Jag tror att du skall titta på radiatorer som ger lämplig effekt vid DT30.
Jag tror absolut att du har fattat rätt angående DT50. i alla fall så har jag förstått på samma sätt som du ha. När jag länkade till radiatorn på Rinkabyrör och nämnde DT50 så var det för att det är en liknande radiator som jag har just nu och jag försökte se hur mycket effekt som jag maximalt kan få ut i dagsläget. Tyvärr så verkar det ju som att min nuvarande radiator inte ens skulle räcka om den var 70 grader varm så ett byte är nog helt oundvikligt.
 
Hej Janus82,

När jag byggde mitt radiatorsystem i mitt hus räknade jag med minst 80W/kvm vid DT30. Detta för att värmepumpen är ungefär dubbelt så effektiv med halverad framledningstemperatur. Jag har kört detta sedan 2004 och det funkar perfekt. Elförbrukningen för varmvatten och uppvärmning ligger på ca 28000kwh på 6 år, dvs mellan 4500 - 5000 kwh / år. Kan rekomendera www.varmepumpsforum.com, där finns svar på alla dina frågor.
/Mvh
 
Då det absolut verkar vara så att vårt värmesystem är underdimensionerat har vi börjat fundera på om vi ska ersätta våra nuvarande radiatorer med nya som är större eller om vi ska gå på golvvärme. Vi håller på att renovera ytskikten i huset så det är ingen merkostnad för nya golv så väldigt grovt räknat verkar det kunna bli ungefär samma pris för det två alternativen.

En sak som talar för golvvärme är att vi har lite udda element i dagsläget så det kommer bli en liten lustig rördragning för att få det nya elementet att sitta centrerat under fönstret. Som ni ser på bilden så går våra värmerör in i bottnen av elementet men om jag har fattat rätt så har alla nya element rörinföringen på sidan.

Vi håller på att renovera detta rum så var inte så hårda i bedömningen av ytskikten.:) uploadfromtaptalk1355302872432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni som har uppgraderat ert värmesystem? Skulle ni rekommendera radiatorer eller golvvärme och skulle ni ha gjort något annorlunda om ni gjorde om samma projekt idag?
 
Jag har samma problem med gamla paneler i huset som kräver hög temperatur (Tidigare oljepanna) och har funderingar på att bygga om från 1- rör system till 2-rör eller bryta upp golven och lägga golvvärme, dock så kostar det senare alternativet en hel del mer och sedan om man ska gå över till golvvärme bör man se över isoleringen då systemet blir trögare med golvvärme med ojämn innetemperatur som följd...
 
Det behöver ju inte bli så konstig anslutning bara för att ni vill öka ytan på radiatorn.
Du behöver ju inte göra den bredare än den är i dag utan bara ersätta den med en dubbel eller trippel panelradiator som är lika bred eller t.o.m lite smalare beroende på anslutningen. Det du får är en tjockare panel som har dubbel eller tre gånger större yta.
Framifrån ser det sen ut precis som idag och med en fönsterbänk ovanför syns det inte därifrån.
En ny radiator får du för 500-1000 ca gissningsvis.
Detta gör din rörgubbe enkelt och kostnaden jämfört med att lägga golvvärme är försvinnande lite. Passa på och byt på andra ställe samtidigt.
Kolla lite hos Lenhovda radiatorfabrik så hittar du bra exempel.
 
Det var ju intressant att det kanske går att få tag på nya radiatorer med bottenanslutning. Det som jag annars tänkte på att man måsta dra rör åt sidan från de befintliga rören för att en sidoansluten radiator ska kunna bli lika bred som den nuvarande.

Jag kanske även ska poängtera att det inte enbart är den här radiatorn som ska bytas ut om det blir aktuellt utan det är samtliga element. Totalt är det 12 stycken. Jag har väldigt grovt räknat med 2500 per element vilket ger en totalkostnad på 30'. Om det istället blir aktuellt med golvvärme har jag tänkt att såga/fräsa spår i den råspont som ligger och därför blir det inte nämnvärt mycket dyrare än radiatorer. Ca 35' har jag räknat med att golvvärme skulle kosta. Dock så tillkommer det byte av samtliga fönster vid golvvärme men de nuvarande är så dragiga att vi ändå hade tänkt byta dem inom en 5 års period.
 
Är det något som kan förklara enkelt hur man räknar på storlek på element?

Jag har 2panels element och lvvp men de tycks inte räcka till med 40-43graders framledningstemprstur,

Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.