Vi kommer att byta golv i hela undervåningen ett rum i taget och fundrar på om det är idé att lägga in 8mm golvvärme i samband med detta?

Huset är från sent 30-tal med träbjälklag och källare. Uppvärms idag med stora sektionsradiatorer, lambda vedpanna och ackumulatortak.
Fördelen skulle vara att man slipper kalla golv och att man borde utnyttja mer värme från tankarna.
Vi kör idag en framledningstemperatur på 60-70 grader och retur 30-40 grader.

Nackdelen skulle väl vara att det finns risk för kallras från fönstren och att det kanske blir tufft att hålla huset varmt med enbart golvvärmen?
Kanske man ska behålla radiatorerna och bara köra komfortgolvvärme men skulle det då vara "värt besväret"?
Hur resonerar ni?
 
Redigerat:
varma golv är mkt komfortabelt att gå på funderar själv på golvvärme, finns de budget för det så skulle jag inte tveka, jag tror inte ni kommer o ångra er när värmen väl finns där:cool:
 
Jag har själv ett hus från sekelskiftet (snart även lambdastyrd vedpanna). Jag har dock torpargrund men när jag gjorde om golvet i ett rum så lade jag in golvvärme, 20 mm slang, men behöll radiatorn. Helt perfekt blev det. Gör så i alla rum. Jag kör konstant framledningstemp på golvvärmen och justerar med radiatorn. Jag har normalt en total returtemp (radiatorer, golvvärme) på max 25 grader. Räkna ut skillnaden på ackumulatorkapacitet då du har returtemp på 40 grader kontra 25 grader! Skiljer väl nästan 40 % i den ackkapacitet du kan utnyttja?
 
Vi har ett 40tals hus och har bytt från radiatorer till golvvärme. Vi har inga problem med kallras eller att hålla huset varmt. Enda problemet är om utetemperaturen sjunker snabbt då kan de bli lite kallt i huset i nån timme. Men de händer kanske 1 gång per år
 
tillägg: Golvvärmen är värd var enda krona... kalla golv en vintermorgon är inte kul!
 
Vi har ett hus från mitten av 30talet som har blivit uppgraderat med golvvärme i större delen av huset. Det är en av de bästa sakerna med huset anser vi :)

Saknar golvvärme i hallen uppe samt hallen på entreplan, (de värms upp med vattenburnaelement), och det är sådan skillnad i komfort så det blir nog golvvärme i dessa rum till slut.

Ska tilläggas att vi har bergvärme, och inte någon form av förbränningsvärme
 
Låter bra, jo ja tänkte som så att när värmen är "slut" i tankarna är det ju ändå 3kbm 50 gradigt vatten kvar, det borde kanske räcka nåt dygn till med golvvärme.

Problemet är att jag inte vill bygga upp golvet så högt pga alla dörrar o sånt, hur funkar det med 8mm slang? 20mm känns som att det kommer bygga för mycket.

Sen skulle jag gärna slippa radiatorerna men känns riskfyllt att plocka bort dom om inte golvvärmen skulle räcka till.
 
kickassford skrev:
Låter bra, jo ja tänkte som så att när värmen är "slut" i tankarna är det ju ändå 3kbm 50 gradigt vatten kvar, det borde kanske räcka nåt dygn till med golvvärme.
Helt rätt! Man minskar eldningstillfällen i vedpannan betydligt då man kan utnyttja fler kW så att säga. Låg returtemperatur är som att utöka ackumulatorvolymen. Sett dåligt inkopplade vedpannesystem där man inte tänkt en tanke på radiatorkretsen eller golvvärme utan haft en returtemperatur från radiatorerna på 50-60 grader! Inte konstigt att dessa tycks elda i vedpannan stup i ett!
 
Hej!
För att slippa kallras vid fönstrera så körman tätare cc mått mellan slangarna de e de enda man behöver tänka på! som sagt lägg bara golvvärme du kommer inte ångra dej "varm om fötterna varm hel o hållen"

mvh syndiakte
 
Kollade lite priser och det blev lite dyrare än jag trodde, 6000-8000 bara för gles, plåt o slang för 20kvm o sen så tillkommer ju då shuntgrupp, fördelningsrör, kopplingar o grejjer men det måste jag ju ändå ha när vi renoverar badrummet för där SKA vi ha golvvärme.

Hade tänkt köra rummen i egna slingor och termostatstyra dessa var för sig, är det en bra idé eller är det överkurs?
Tänker mig en c-pump och en framledningstempbegränsare av något slag och sen styrs varje slinga av en egen rumsgivare.
Vet inte om det är standard att göra så? Verkar finnas hundra olika inkopplingssätt o lösningar.
För att spara lite så tänkte jag ha allt synligt monterat i källaren, den tjänstgör ju ändå bara som pannrum, vedförråd och tvättstuga.
 
Redigerat:
vad tänkte du då ha i källeren??? fördelaren ska HELST sitta monterad högre än golvet för att lättare att få ut all luft.. sedanfinns de speciallare för att få de till övervåningen oxå...

Syndikate
 
Har kollat runt lite förut inför golvvärmen i badrummet och fick svar både här och av rörkrökare att det inte är något problem att sätta pumpenheten under golvnivå, bara det att man får trycka ut luften mha tappvattentrycket.

Rätta mig gärna så jag inte gör några dumheter, att gå med slangarna ned till källaren hade underlättat enormt.
 
kickassford skrev:
Har kollat runt lite förut inför golvvärmen i badrummet och fick svar både här och av rörkrökare att det inte är något problem att sätta pumpenheten under golvnivå, bara det att man får trycka ut luften mha tappvattentrycket.

Rätta mig gärna så jag inte gör några dumheter, att gå med slangarna ned till källaren hade underlättat enormt.
Är i samma sits till några rum med golvvärme på övervåningen. Var helt inne på att sätta fördelaren på samma plan med skåp i vägg och hela faderullan. En vvs-kille jag pratade med sade att det var helt onödigt arbete och säkrare ur läckagesynpunkt om jag drog slingorna direkt till våningen under, där jag redan har pannrum, fördelare, cirkpumpar mm. Luften kan man få ur i alla fall säger yrkesfolket. Om jag inte minns fel finns det gamla inlägg på forumet som styrker det också?
 
Jag har då läst om många som har löst det på detta sätt utan problem så ja kommer köra så iaf.
Dessutom känns det tryggt för läckagerisken.

En fråga bara: jag lägger 16mm slang och för att inte bygga för mycket på höjden, fungerar det att strimla en 16mm spånskiva att lägga som gles mellan slingorna eller tar plåten för mkt plats?

Känns onödigt att gå på 21/28mm när slangen bara är 16mm.
 
Redigerat:
Försänk och sätt glesen och slangen längs med mellan golv reglarna så att slangen hamnar på samma nivå som reglarna då bygger det inget extra och du kan ha 20mm slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.