Hej!
Jag står i begrepp att koppla in en strömsnäspannan 500 liters acktank och en borö 750 liters med 110 liters vv beredare. Laddomat och expansionstank samt tills vidare en CTC 525 kombi i väntan på rätt vedpanna ska dyka upp till salu.
Har ingen erfarenhet av dessa jobb alls, men är tekniskt kunnig (F.d ingenjör) med bl.a flera veteranbilsrenoveringar bakom mig.

vad jag mest undrar är vilka uttag på pannan och tankarna som ska kopplas vart. Jag hittar bra info om hur laddomaten ska kopplas och logiken är glasklar vad gäller principen så långt.
Jag kommer att ställa tankarna på andra sidan en vägg från pannan, kommer därför ta upp hål för rör.

Bara en sån sak som hur man fyller upp systemet med vatten efter avslutad installation, hur går det till?
huset är ett tvåplans trähus från tjugotalet.

jag är tacksam för all input!


/Christian
 
Tror du att rätt vedpanna någonsin dyker upp?
En ny panna av typ Ladan eller Orlan kostar ju inte skjortan så varför eländas men gammalt skräp som folk gör sig av med. Är väl ytterst sällan som någon säljer en bra vedpanna begagnad.
En ny panna av nämnda typ blir inte Formula 1 men med lite handpåläggning och lite tålamod i början kan det bli riktigt bra och ge en bra verkningsgrad.
Gamla bilar är kul att hålla på med och ingen elektronik eller insprutning som spökar till det men gamla pannor som någon kasserat passar bara bra på skroten.

När man fyller upp systemet brukar man direkt värma allt vatten till hög temperatur för att snabbt få bort luft och syre som är löst i vattnet och sedan avlufta.
 
Haha..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.