Hallå. Vi har ett äldre hus som vi börjat renovera. Är det någon som har tips på hur man tar bort färg från väggar och golv? Färgen har flagat på många ställen pga lite hög luftfuktighet samt låg temperatur.

Blästring är ju ett alternativ. Kan man värma bort färgen? Slipa? Lösningsmedel?

- - - - - - - -

En till fråga i anslutning till detta: Vi ska sätta upp ett par nya väggar i källaren. Har tänkt använda plåtreglar och dubbel 13mm gipsskiva. Kan jag ställa gipsskivan mot golvet eller ska den sitta några millimeter upp så den inte har direktkontakt med betonggolvet?
 
Svaret på dina frågor beror väl till stor del på vad du tänkt använda källaren till? Inreda och möblera eller ha som förråd eller...?
 
Det är tvättstuga, så jag ska nog kakla där så småningom. Vill nog dock avvakta litegrann eftersom vi nyligen flyttat in, och jag vill se hur källaren uppträder under ett helt år. Bör förmodligen dränera om runtom huset också.

Jag skulle dock vilja ta bor den flagnade (och lite mögliga) färg som finns där, för att ha en ren betong att utgå från när vi sedan ska fixa upp rummet.

Möglet och fuktfläckarna beror på att den förre ägarn har haft plastmatta liggandes direkt mot betongen. Det räcker kanske med att tvätta golvet med något kraftigt rengöringsmedel - men väggarna är lite mer vittrade, så där skulle jag behöva veta hur jag går till väga.



 
Jag skulle akta mej noga för att "bygga in" mögel, sporerna är både många å långa och syns inte alltid...
 
Väggen jag pratat om är en ny innervägg jag ska sätta upp för att dela ett rum i källaren. Det ska bli en del omdisponeringar i källaren, varför jag har bestämt mej för att slå upp denna vägg.

Jag är ju mycket medveten om att organiskt material INTE ska ligga dikt an betong i källaren pga fuktvandringar från betong till trä. Därför tänkte jag använda mej av plåtprofiler och gipsskivor.

Jag ska dessutom installera en ny trapp som ska ner i källaren. Trappen är ju av trä så den kommer få någon typ av "sula" på de delar som kommer ligga mot betongen.

Innan jag gör genomför dessa ändringar så vill jag som sagt göra rent ytan på golv och vägg först - ta bort färgen och mura upp där det har vittrat.

Dränering kommer vi inte göra förrän om ett år, men trappen och innerväggen måste dit innan (pga en hel del andra saker som kommer byggas om i huset).

Jag kommer även införskaffa ett par rejäla element för att höja värmen och trycka ut fukten och på så vis minimera den råa miljö som nu är där nere.
 
Gips är visserligen inte organiskt men ytskicktet på gipsskivorna är av papp. Och sedan är det kanske inte omöjligt att ni vill ha organiskt material på väggen - typ tapetklister och tapet. Jag skulle se till att gipsskivan inte kommer i kontakt med ytterväggar och golv. Faktum är att jag skulle nog klä alla väggar och golv med platonmatta.
 
Huset är byggt 1936. Det står delvis på berg och ligger i Stockholm. Källaren ligger rätt grunt, vilket gör en omdränering förhållandesvis skonsam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.