hejsan! tänkte höra mig runt här lite om vad ni tror om detta! förklara lite här nedan så kan ni väl gärna komma med kommentarer om allt vad ni tror!

detta är det hus jag kollat på : http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/Doppingen/

Kan också säga de direkt att jag jobbar som elektriker och har hyfsad koll på när det gäller att bygga eget!
har i dagsläget 2mk (med lån) att bygga för totalt

spesar upp lite kostnader här nedan! sedan kan ni väl kommentera dom!

* Hus pris: 940 000kr (lite omritat)
* resning av stomme ( tät utvändigt ) 100 000kr
* platta: ca 100 000kr ?? (har många kontakter där)
* markarbete ca 100 000kr ( bästa kompisen har egen grävfirma + tillgång till egen lastmaskin)
* anslutningsavgifter (vatten,avlopp,el och stadsnät) 125 000kr
* Tomt 125 000kr
* El ca 60 000kr (beroende på vad jag tar för material)
* ventilation 50 000kr
* VVS (ink golvvärme) 150 000kr??
* uppvärmning ??????
* Bygglov 5000kr
* golv 40 000kr (bra kontakter där)
* Färg å tapet 40 000kr (bra kontakter där)
* Pantbrev + lagfart 40 000kr

tot 1 875 000kr

tycker ni jag ska ändra nå priser där jag möjligen tänkt fel eller där ni har kommentarer?
tänkte lite på det med platta,VVS och uppvärmning???
har många kontakter när det gäller material

Tacksam för svar
Mvh Fredrik
 
Eller finns det något jag missat som ni kan tillägga ? Kostnad för trädgård har jag inte räknat med nu!
 
Kommer du verkligen undan med 5000 kr för bygglov?
Grannen skulle behöva betala 8000 i bygglovsavgifter för ett vanligt litet växthus.
Sen får du lägga på en slant för skruv,spik,verktyg.
Kakel/klinker med material?
Badrumsmöbler?
Färg och tapet verkar lite lågt, vet inte vilka fabrikat och till vilka priser du kan handla men det låter lite med 40000, det är mycket att måla på utsidan.
Elen borde du ha stenkoll på men tänk på att det är lätt att dra iväg på standarden när man gör det själv (tror inte att du kommer köra efter så kallad "svensk standard" det gjorde inte jag iallafall.

Uppvärmning skulle jag räknat på ca 110-140 000kr, Frånluftsvärmepump typ nibe 750 / comfortzone. med golvvärme på båda våningarna. priset beror ju givetvis hur mycket du gör själv och till vilka priser du kan handla för. --såg nu att golvärme var inräknat i VVS delen...

Jag har själv byggt en Morkullan från Fiskarehedenvillan men jag var mer upptagen av byggandet än budgeten så jag kan inte säga på rak arm vad alla enskillda moment har kostat mg.

/Dan
 
Jag tycker att alla priserna ser vettiga ut. Möjligen lite i underkant.

Önskar att man kunde få en så billig tomt söderut.

Känner folk som har byggt nytt i Dalarna (Leksand) och det är tydligen möjligt att få ett nytt hus som ligger i prisnivå med begagnatmarknaden.
Men Dalarna kan väl vara olika saker.
Det borde bero mycket på var man bygger, om det är lönsamt jämfört med att köpa begagnat.

Så om ni får ihop en så vettig kalkyl är det bara att gratulera och säga: Sätt igång!
 
Lägg som sagt till en nolla på bygglovskostnader så hamnar du närmare verkligheten.
Våtrum?
 
Det blir 2 st badrum, ett större med bastu,dusch å toa + ett till med bara toa!
Det stor kan man räkna på ca 60 000kr (material kakel + tillhörande till toa) och 40 000kr till det mindre!
Gjorde om badrummet i befintliga bostaden ca 10 kvadrat och de gick på 35 000kr ( år 2012 ) och det va allt inkl tak å flytt av glovbrunnen med nya rör, tvättmaskin!

Vad det gäller bygglov så är förhandsbeskedet redan klart, bara att skicka in det sista för slutgiltigt godkännande! Men ska det verkligen kosta 50 000kr?
 
Tomten är i Falun och det är en bekant som har den! Därav priset!
 
Fhedman skrev:
Vad det gäller bygglov så är förhandsbeskedet redan klart, bara att skicka in det sista för slutgiltigt godkännande! Men ska det verkligen kosta 50 000kr?
Antar att bygglovsavgifter varierar från kommun till kommun men vi betalade c:a 50 000 för bygglov, startsamråd, startbesked, arbetsplatsbesök (var krav på det), slutsamråd, slutbesked och avgift för anmälan om inrättning av värmepump.
 
Vi kommer att landa runt ~45 med alla avgifter kring bygglov till kommunen, också i Falun faktiskt. Tyvärr så drar det iväg.

Det är nog bra att ha en buffert, speciellt om man har kalkylerat lägsta möjliga på allt. Det är stor sannolikhet att det händer något som fördyrar.
 
Okej, men då ändrar jag det i min kalkyl till 50k ist!
Niklas_1 vad skulle du rekommendera, bergvärme eller fjärrvärme ?
 
Okej, men då ändrar jag det i min kalkyl till 50k ist!
Niklas_1 vad skulle du rekommendera, bergvärme eller fjärrvärme ???
 
Nu är det väl inte så stor platta till det där huset (100m2?), men 1000kr/m2 är lågt räknat för en isolerad platta även om du gör det mesta själv.
Nu såg jag iof att du har 100K i markarbeten oxå och om du nu har så bra förutsättningar som du skriver så kanske det är i överkant beroende på hur tomten ser ut.

Ingår abonemang för byggström i anslutningskostnaden?
Kontrollansvarig lär du behöva anlita och kommunen kan även kräva att du tecknar en byggfelsförsäkring.

Annars ser det vettigt ut när jag jämför med kalkylen jag gjorde innan mitt eget lösvirkesbygge (och som det oxå ser ut som att jag kommer att hålla).
 
Vi har bra fjärrvärme till ok pris i Falun tycker jag. Jag skulle välja fjärrvärme, både med tanke på ekonomi och miljö. Nu är iofs elpriset väldigt lågt, men det svänger ju ganska kraftigt och med en tidshorisont på 15 år eller mer så hinner det hända mycket!

Värmepumpen är en förhållandevis dyr pryl med kort avskrivningstid, det är lätt att missa det och bara räkna på elpriset och ett COP-värde på ~3 när man kollar på kostnaden. Den verkliga kostnaden blir förmodligen ungefär samma som fjärrvärmen i Falun (78 öre tror jag), men du måste byte värmesystem oftare och har mer krångel med en värmepump än fjärrvärme.

Nu vet jag inte vad ni har för kostnad för att koppla på fjärrvärmen, det kan ju vara en slant det också. Men avskrivningstiden blir iaf betydligt längre än de ~15 år som fjärrvärmepumpen har.

Argumentet mot fjärrvärme brukar vara att man är låst till en leverantör, det är en nackdel men jag ser inte elmarknaden som ett så mycket bättre alternativ. Man kan visserligen välja mellan flera leverantörer, men elmarknaden kör sitt eget race och volatiliteten är ohälsosamt hög.

Man skulle iofs kunna investera i vindandelar och på det viset få bättre och stabilare pris.

Mitt val blir alltså fjärrvärme, om inte anslutningskostnaden är för hög. För oss var det ett villkor att koppla in fjärrvärme när vi köpte tomten av kommunen. Alternativt skulle jag köra värmepump med vindandelar. Men när vi pratar energi skulle jag framförallt satsa på ett energismart hus, allt du satsar på energibesparing där har du nytta av under hela husets livslängd.

Lycka till!
 
Gör en ny spec här nedan efter lite omräkningar idag, kommentera gärna den!

* Hus pris: 940 000kr
* resning av stomme 100 000kr
* platta: ca 100 000kr
* markarbete ca 100 000kr
* anslutningsavgifter (vatten,avlopp,el och stadsnät) 161 000kr
* Tomt 125 000kr( med avstyckning)
* El ca 60 000kr (beroende på vad jag tar för material)
* ventilation 50 000kr
* VVS (ink golvvärme) 150 000kr
* uppvärmning ( borrning bergvärme + pump å tank) 150 000kr
* Bygglov 50 000kr
* golv 40 000kr
* Färg å tapet 40 000kr
* Pantbrev + lagfart 40 000kr
* 2st våtrum 100 000kr
* rör för vatten å avlopp i mark 10 000kr

tot 2 216000 kr
 
Har du bra kontakter för stomresningen?
100 000 låter väldigt lite med tanke på att det är lösvirke (endast något större bitar till taket).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.