Drivar det alltid igen på samma ställen tycker jag du ska fundera på att sätta upp snöstaket ;)
 
Redigerat:
Korvgubbe
Det bästa är naturligtvis att slippa skotta/ploga så morsans förslag om snöstaket är väldigt bra.

Annars kanske en bogserad plog kan vara något? En plog till din vanliga bil som fästs på dragkroken. Titta till exempel på det här hemmabygget.
 
Hyr in en som plogar...
Kanske kostar en tusing eller 2... Som sagt låter inte som du kommer ha överdrivet mycket snö.... Men du kommer klara dig i ett antal år och jämfört med att köpa en traktor eller snarlikt så kommer du kunna behålla jobbet frun och barnen :) då du slipper göra jobbet själv......

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
 
Nu vet jag inte var du bor någonstans men mitt förslag är att i första hand försöka köpa tjänsten så att någon kommer och plogar åt dig.
Bor du i Stockholm går det bort eftersom det är okristligt dyrt :(
Alternativ två tycker jag är en minitraktor typ Hako med hydrostat men har du mycket snö så måste du satsa på en med fyrhjulsdrift typ Iseki. Kostnad från 20-40 tusen plus underhåll.
Här i Stockholm har vi grannar gått ihop om en snöslunga (som jobbat hårt de senaste dagarna...) medan på landet har jag köpt in snöskottning och gör finputsningen med en Belos.
 
Eftersom du redan har en granne som plogar åt dig så är väl det bara att fortsätta med detta men för att få service när du behöver betala honom för tjänsten. Grannen får lite extra pengar och du får till en relativt billig peng en körbar väg. win-win.
 
Hemmakatten
En ordentlig 2-stegs snöslunga har vi till vår 225 m långa infart (grusväg) plus vändplan plus stor plan utanför huset och infart till carport. Vi har en gammal traktor som vi fått många råd om att skaffa plogblad till. Men dels är det inte lätt att hitta ett för en skaplig peng, dels är jag inte alls vän med traktorn. Den står ute, utan riktig hytt, är svinkall, tungstyrd, översnöad och är verkligen inte nåt alternativ för mig.

Snöslungan står i carporten vid huset och är lätt att starta (finns både el-start och snöre på den). Jag, som medelålders kvinna utan större muskler, snöslungar hela vår infart på ett par timmar vid normala snömängder. (Måste erkänna att det är maken som till största delen snöröjer, hos oss är det i genomsnitt 13 snöfall på ett år.) Är det kris kan man strunta i vändplanerna. 50 meter måste gå utmärkt att ha en snöslunga för.

Vi hade tidigare en bonde som plogade, men han var tvungen att ploga vägarna först och man var aldrig riktigt säker på när han kunde komma. Och för tre vintrar sedan orkade han inte att ploga för alla. Blev lite panik för oss och det blev inköp (typ den enda som fanns att få tag på den vintern) av en rejäl snöslunga som kostade ca 25'. Men du kan säkert klara dig med en lite billigare tvåstegsslunga för runt 15'. Det känns faktiskt tryggare att ha en snöslunga och veta att man alltid kan ta sig ut på vägen.
 
Redigerat:
Nån månad senare.... ;)

Traktor skulle jag inte valt, det har ju er granne.
ATV, isf en vägreggad så kan ni ha kul året runt. Jag har kört med en kawasaki 650 i år och har inte haft några problem trots 50-60cm, men då har jag ställen att göra av det mesta. Å andra sidan kom det väldigt mycket i år (Gävle) och då ringde jag grannen som fick flytta undan/packa bättre med skopa.
Vi var även inne på en snöslunga för vår infart 50x5m, men då vi inte vet hur länge grannen orkar/vill och vi har skog (även om vi även har hjälp där) så valde vi ATV.

Men vem plogar vägen som är 200m, är det er eller är det fler som bor längs den vägen?
Ska ni bara ha till att flytta snön och har ont om plats skulle jag valt slungan.
 
Själv har jag ca 1,5km grusväg att ploga. Och jag kör oftast med fyrhjuling, funkar kanon om det inte är förmycket is, då plogen inte orkar att skära ner så mycket som en traktor kan. Men då har grannen traktor att ta till. Men det går fan så mycket snabbare med fyrhjuling.
 
D09
Jag köpte en Volvo bm t24 för 6000kr om jag inte minns fel, plogblad ban fick jag med och den har gjort jobbet med min väg, ca 100m och är klar på ca 15min.

Man får väl räkna med lite mek också men kan den stå torrt och en batteriladdare så kommer du långt..

Kolla blocket, finns en del.

Lätt o fixa vägen också om det behövs fyllas på.
 
Där vi bor så är det just och just så det är värt det med en snöslunga. En traktor skulle vara helt overkill, har inte rum att hysa en heller. Det hänger nog på att man hittar något bra till en billig peng... Annars sliter jag på med snösläden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.