Hej,

Vi är några hushåll som har en 20 kilovolt kraftledning (egentligen mellanspänningsledning?) som löper längs våra tomtgränser. Ca 10m från husen. Ledningen är hängande på enkelstolpar med tre trådar. Den försörjer ett antal hus och några lantbruk och är en lokal distributionsledning.

Kan man säga nåt om strålningen från en sådan kabel? Bör man mäta den eller är den för svag för att vara en hälsorisk? Man bör väl ha ett maxvärde på 0,4µT?
 
Som jag ser det kan du av rationella skäl helt bortse från effekter från den ledningen. Dels krävs ganska stora strömmar för att ge magnetfält av den storleksordning som kan vara värt att uppmärksamma, dels avtar fältet mycket kraftigt med avståndet. Finns ofta större källor i närheten inomhus i många fall.
 
Jag läste en gång om ett ställe där det går en 400kV ledning 15m från tomtgränserna i utkanten av ett bostadsområde :wow: och det ansåg dom inte vara akut allvarligt strålningsmässigt... Så en 20kV är inget att oroa sig över....
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Som jag ser det kan du av rationella skäl helt bortse från effekter från den ledningen. Dels krävs ganska stora strömmar för att ge magnetfält av den storleksordning som kan vara värt att uppmärksamma, dels avtar fältet mycket kraftigt med avståndet. Finns ofta större källor i närheten inomhus i många fall.
Denna tabell är hämtad från arbetsmiljöverkets dokument:
0.1 m 0.5 m 1.0 m
TV 1.5- 4 µT 0.2-1 µT 0.1-0.2 µT
spis 1- 3 µT 0.1-0.6 µT 0.05-0.2 µT
hårtork 0.5 -12 µT 0.1-0.3 T 0.05-0.1 µT
dammsugare 15-35 µT 0.4-1.5 µT 0.1-0.5 µT

En hårtork som ju hålls nära kroppen ger ifrån sig fält långt över kraftledningsnivåer och dammsugare är också ganska strålande. De pikoTesla som elledningen utanför tomten ger ifrån sig är ingenting i jämförelse.
 
Jag hade ett hus där jag hade två 400kV ledningar gick kanske 30m från huset, jag kände aldrig av något. Sprakade lite när det va väldigt dimmigt ute.

Men, det gick hästar under, och en av hästarna åt dåligt och gick ner i vikt, när hästen flyttade till annan plats åt den bättre å gick upp i vikt igen...
 
Hur nära en sådan luftburen 20kv ledning får man(bör man?) bygga? Är det upp till kommunen eller är det elbolaget som avgör?
 
Alltså.., nu är det ju så här..

Magnetfältet har i stort sett INGENTING med spänningen att göra. Det är strömmen i ledningen som genererar magnetfältet. Fältet avtar sedan proportionellt med avståndet.

Om det handlar om några hus och något lantbruk så är effektuttaget antagligen runt 100 kW, vilket betyder några Amperé på 20 meters avstånd. Hemma i köket drar spisen 16A på 1 meters avstånd, det är minst 100 gånger värre.

Släng ut spisen så är det lungt.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Skärmklipp.PNG
Ok, men var går gränserna generellt kring en ledning som ovan dvs hur nära kan man bygga av tekniska och hälsomässiga anledningar?
 
Det är i stort sett aldrig annat än elsäkerhetsskäl som avgör här, inte elektriska eller magnetiska fältstyrkor. Enklast kan du se det som att lika högt som linorna hänger samma avstånd ska finnas i ett horisontalplan mot bebyggelse odyl.
 
IOM att strömmen i de tre ledarna ligger 120 grader fasförskjutna kommer fälten till stor del ta ut varandra.

Fältet avtar dessutom med avståndet i kvadrat, dvs är 1/4 så stort 4m bort som 2m bort.

Om jag kommer ihåg min elektromagnetiska fältteori rätt...
 
Ta ut varandra gör E-fälten men inte B-fälten.....
 
MathiasS skrev:
Ta ut varandra gör E-fälten men inte B-fälten.....
Hmm, nu blev jag osäker. Något i bakhuvudet sa mig att man kunde superpositionera dessa i sin helhet, som exempel för att kraften på en laddad partikel är en funktion av både E och B (med riktning). Men du kan ha rätt, det var länge sedan..
 
Det ska vara minst 5m, horisontellt sett, mellan yttersta fasledaren och ev. byggnad. Vid 20kV.

EDIT: du ska vara mer bekymrad över magnetfälten från diverse 12V-transformatorer som sitter här och där i vägguttagen, än kraftledningen. Eller klockradion på sängbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.