Någon som har ett tips om hur man kan få till en billig shuntstyrning för konstant framledningstemperatur? Bara själva motorn passande esbeshunten och framledningsgivare behövs.

Finns ju färdiga thermomatic K att köpa men den kostar ju skjortan!

http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-motor-till-shuntventil/ Kan man använda sig av en sådan?
 
Automix 20CT, men den kostar väl en slant även den..
 
Varför vill du ha en konstant framledning?

En termostatventil kanske hade varit ett alternativ?
 
Om det är begränsning av en kulvert så fungerar en vanlig laddventil för vedpannor bra, http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-laddventil-20r-70gr/?select=true

Vad är det du frågar efter igentligen? Du säger att du bara behöver ett ställdon och en framledningsgivare... Billigare än så kan du väl inte få det?

Annars finns ESBEs CRA111 för 1850:-

Du kan köra med ställdonet som du bifogat, och framledningsgivare borde följa med pannan.

MVH
 
Redigerat:
analog skrev:
Om det är begränsning av en kulvert så fungerar en vanlig laddventil för vedpannor bra, [länk]

Vad är det du frågar efter igentligen? Du säger att du bara behöver ett ställdon och en framledningsgivare... Billigare än så kan du väl inte få det?

Annars finns ESBEs CRA111 för 1850:-

Du kan köra med ställdonet som du bifogat, och framledningsgivare borde följa med pannan.

MVH
Tackar för svaret!

Tänkte sätta ihop en styrning för radiatorreturen så jag kan justera in lägsta möjliga returtemp oavsett värmebehovet. Då får den samarbeta med den styrning jag har idag som vid strypning av returen kompenserar detta med ökad framledningstemp. Vill inte ha någon termostatventil som förr eller senare kärvar. Så du tror ställdonet jag länkade till i första inlägget funkar med en framledningsgivare? Tror pannan jag väntar hem har inbyggda shuntstyrningar så det kanske går att få till på något sätt?
 
Jag ska förtydliga att ställdonet och framledningsgivaren fungerar ihop med pannan, inte var för sig.

Men du skall nog dubbelkolla med din pannleverantör så att det inte stör effektregleringen eller andra funktioner i pannan om du skulle utnyttja denna funktion.

Det bästa i ditt fall kan jag tycka är att använda en ESBE CRA111.

Hur skall du göra returbegränsningen?
Genom att välja vilken port returen skickas tillbaks i tanken på olika nivåer eller?
 
ESBE CRA 111 verkar passa perfekt! 1850:- är bra mycket billigare än de Thermomatic K jag hittat på nätet. Även Thermomatic K har ju endast framledningsgivare. Vart finner man ESBE CRA 111 någonstans för det priset?
 
På de flesta grossister, dahl, alhsell, solar m.fl. hör med den lokale rörmokaren eller dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.